Haraldson Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Vil si det er ganske gøy å fyre dem opp, jeg.
Rata101 Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Det blir jo veldig opp til hva man definerer barn som. Hvis man ser på alt opp til 12 år som barn, og 13 og oppover som tenåringer/ungdom, så er jeg enig med Barnevakten. At det er for mye vold i spillet er jeg uenig i. Ja, det kan være "skummelt" til tider (skjeletter, osv.) men dette er kun en del av områdets statiske utforming. Når det gjelder den aktive, visuelle volden i spillet, så er den veldig tonet ned. Super Mario elller Crash Bandicoot har vel ikke så veldig mye mindre vold i sine animasjoner for å si det sånn. Beskrivelsen av skills osv. viser til mye mere vold enn det man faktisk får se i spillet. F.eks. Garrotte - ser man at noen skjærer halsen av på noen andre med en tynn vaier? Nei. Hamstring? Nei. Eviscerate? Nei. Execute? Nei. Scorch? Nei. ...Ja, dere ser sikkert poenget her. Det er mye som høres mye verre ut enn det ser ut som. Noe man kanskje bør ta hensyn til hvis barnet ditt har svært gode engelsk-kunnskaper. Spillet er unektelig basert på kamp, hvis man ikke vil utsette barnet sitt for voldsgjengivelse ca. samme nivå som Zelda, så lar man være å kjøpe spillet. Synes anmeldelsen nesten er akseptabel. Unntaket er dette med "heksebrenner" selvfølgelig. Det blir litt som å si "drapsmann" i stedet for "soldat". Her er et eksempel på hvordan barnevakten.no resonnerer for å avgjøre om volden i et spill er passende for barn eller ikke: "Spillet er både morsomt og underholdende. Du skyter med lyspistol eller slår med lyssverdet, uten at det er direkte voldelig. Når figurene dør blir de bare oppløst til mindre legobiter – en stilig og morsom måte å gjøre det på. Anbefales fra sju år" Uttalelsen er fra Lego Starwars. Et spill der man "dreper" andre i et minst like stort omfang og tempo som i World of Warcraft, men presentasjonen er noe annerledes. Det er tydelig at de skiller på vold som en handlig (i Lego StarWars kan man faktisk kappe hverandre opp i små biter) og hva som bidrar til å gjøre vold skumlere. Det virker som vold i bunn og grunn er greit, så lenge det er pakket inn i en setting som gjør den lettere å svelge som forelder. Det hadde vært interessant å se en psykolog-uttalelse på hvor mye mindre skadelig volden som utføres i Lego Starwars er på et barnesinn, enn volden i WoW. Forøvrig kan det nevnes at The Legend of Zelda: The Minish Cap, ikke anbefales for barn av Barnevakten. Ikke fordi det er for voldelig, men fordi det er for komplisert - noe jeg synes stemmer bra overens med hvorfor WoW ikke bør spilles av barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå