Thunderhead Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Ting jeg har som er "bra nok" er kabinettet, PSU (Nexus 500W), CD/DVD-ROM. Det jeg trenger er da hovedkort, prosessor, RAM, harddisk og skjermkort. Først et par detaljer: - Samlet MÅ det være stabilt. - Dernest må det støye minst mulig (men skifting av kjøler/vifte i etterkant er ikke noe problem). - Kommer til å kjøre Windows/Office XP Pro - Ekstra programmer som vil bli benyttet er Corel Draw og Bibble Labs, Photoshop, Dreamweaver og Flash. - Spill og overklokking kommer IKKE til å være prioritert. Har snust litt på socket 939 og AM2, uten å finne ut hva jeg foretrekker, men må kanskje ha i bakhodet at HK er fremtidsrettet. Har litt lyst på en tokjerneprosessor, men har ved nærmere undersøkelse funnet ut at ingen av programmene som kommer til å bli brukt støtter dette og da kan det være smartest å gå for en enkeltkjerne til å begynne med og heller oppgradere til flerkjerne på et senere tidspunkt. Flere resurskrevende programmer kommer ikke til å bli mye brukt samtidig uansett. Da ser det ut til at AMD Athlon 64 3800+ er der hvor jeg synes at prisen begynner å ta av i forhold til ytelsen. Spørsmålet er da, 939 eller AM2? Hva angår HK, må det passe mitt gamle kabinett som er tilpasset ATX format. Videre vil nok et nytt HK ha alt jeg trenger av tilkoblinger og annet, så der er jeg helt åpen for forslag. Det samme gjelder for skjermkort, men trenger bare et "akkurat passe bra" skjermkort, da spilling ikke kommer til å foregå på PCn. RAM, vil jeg ha 2GB (2x1GB) som naturlig må være stabilt og kompatibelt med resten. Av harddisker har jeg meget god erfaring med Seagate Barraquda og kommer til å gå for et par av disse alt ettersom hvilket hovedkort som blir valgt hvis ingen har store innvendinger. Prisen for alt dette ser jeg for meg havner mellom 5 og 6 tusen, er altså ikke ute etter det nyeste og beste, men "bra til prisen". Håper noen tar seg bryet med å komme med noen anbefalinger. Takk.
Eirikii Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Jeg har ordna 2 forslag: Et intel forslag og et AMD forslag. Intel AMD Dette er to oppsett med dobbelkjerneprosessorer, tror Intel opsettet vil yte mye bedre. En dobbelkjerneprosessor er mer fremtidsrettet, den gjør det mulig å dedikere en hel prosessor til krevende operasjoner, mens den andre tar seg av windows f.ex. Endret 2. desember 2006 av Eirikii
Thunderhead Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 Jeg har ordna 2 forslag: Et intel forslag og et AMD forslag. Intel AMD Dette er to oppsett med dobbelkjerneprosessorer, tror Intel opsettet vil yte mye bedre. 7410216[/snapback] Begrunn gjerne hvofor du har valgt dobeltkjerneprosessorer når jeg har skrevet at det sansynligvis ikke er det beste valget for meg.
Morten K Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Du sier at spill ikke er prioritert. Betyr det at du aldri spiller? Hvis du spiller,hvilke spill er det? (Det er viktig å vite med tanke på skjermkort).
Thunderhead Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 Du sier at spill ikke er prioritert. Betyr det at du aldri spiller?Hvis du spiller,hvilke spill er det? (Det er viktig å vite med tanke på skjermkort). 7410635[/snapback] Ok, da kan jeg si at den aldri vil bli brukt til spill Eirikii: Har både søkt og lest et utall av innlegg her på forumet angående emnet, men 99,9% av alle gjelder maskin for spill og det er ikke det jeg er ute etter. Dessuten er utviklingen både i teknologi og pris i dataverden av en sli art at det som var diskutert og anbefalt for noen måneder siden, ikke vil være like relevant i dag.
Zaimmer Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 2 kjerner betyr at du kan ha 2 tråder samtidig. DVS: Den fins programmer som utnytter 2 kjerner, da vil disse gå mye fortere og bedre en på en enkelkjerne CPU. f. eks Nero brenne prog. Det tar dobbelt så kort tid å brenne med dobbelkjerne CPU. Du kan også kjøre flere ting samtidig. DVS Kjerne1: Windows, musikk, Photoshop ol. Kjerne2: Andre prog. du kommer til å kjøre. I dag er dobbelkjerne et must. om ikke lenge til er 4 kjerne som er inn. Du vil tape en del ytelse på enkelkjerne CPU. Om programmet ikke støtter dobbelkjerne, vil det bare kjøre på en av kjernene. Det er alt.
Chevelle Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 (endret) 2 kjerner betyr at du kan ha 2 tråder samtidig. DVS: Den fins programmer som utnytter 2 kjerner, da vil disse gå mye fortere og bedre en på en enkelkjerne CPU. f. eks Nero brenne prog. Det tar dobbelt så kort tid å brenne med dobbelkjerne CPU. 7411421[/snapback] Hvor er det du har det fra att det går dobbelt så fort og brenne med dobbelkjerne enn med enkel. Er da skrivehastighet på brenner som bestemmer hvor lang tid det tar. Endret 3. desember 2006 av Chevelle
Zaimmer Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Intel opsette til Eirikii er knall Core 2 Duo slår AMD(ytelse pris). Gå for det. Om programmet ikke støtter dobbelkjerne, vil en Core 2 Duo CPU kjerne yte bedre enn en enkelt kjerne 3800+
tobbesen Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 intel opsettet er veldig bra. du bør skaffe en dobbeltkjerne prosessor mtp at du kan gjøre flere ting samtidig. kjør antivirus scan og surf på nettet samtidig! uten noen problemer.
Thunderhead Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Ok, da skal jeg se mere på Inteloppsettet til Eirikii og vurdere det derfra. Blir nok til at jeg velger to harddisker i stedet for en stor. Ser for meg en på 80 GB (i mangel av utvalg av noe mindre) til programmer og en noe større som lagerplass. Er Samsung SpinPoint en stillegående harddisk? Er skjermkortet som er anbefalt (Sapphire Radeon X1650 Pro 256 MB PCIe) noe i overkant med tanke på at maskinen ikke skal brukes til spill? Det er også viktig at skjermkortet er stillegående. Takk så langt.
Morten K Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Er Samsung SpinPoint en stillegående harddisk? Er skjermkortet som er anbefalt (Sapphire Radeon X1650 Pro 256 MB PCIe) noe i overkant med tanke på at maskinen ikke skal brukes til spill? Det er også viktig at skjermkortet er stillegående. Jeg har hatt Samsung. En 200 giga og en 120,begge er død nå. Under et år gamle var begge. Uflaks kanskje. Som du sier er Seagate bra. Jeg har nå en Seagate Barracuda 7200.10. Den er like stille som Samsung og har i tillegg 16MB chache. Når det gjelder skjermkort,så kjøp et som ikke har vifte. Da slipper du bråk og eventuelt vedlikehold/bytte av vifte senere. Endret 3. desember 2006 av Morten K
Zaimmer Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 2 kjerner betyr at du kan ha 2 tråder samtidig. DVS: Den fins programmer som utnytter 2 kjerner, da vil disse gå mye fortere og bedre en på en enkelkjerne CPU. f. eks Nero brenne prog. Det tar dobbelt så kort tid å brenne med dobbelkjerne CPU. 7411421[/snapback] Hvor er det du har det fra att det går dobbelt så fort og brenne med dobbelkjerne enn med enkel. Er da skrivehastighet på brenner som bestemmer hvor lang tid det tar. 7411440[/snapback] Jeg har lest det fra en test. Finner ikke link akkurat nå, og dessuten var den på russisk. Det tok ca dobbelså fort å brenne med E6400 enn med en eller annen enkelkjernet AMD.
Zaimmer Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 skjermkort er ikke i overkant. Det blir bra det.
Kula82 Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 2 kjerner betyr at du kan ha 2 tråder samtidig. DVS: Den fins programmer som utnytter 2 kjerner, da vil disse gå mye fortere og bedre en på en enkelkjerne CPU. f. eks Nero brenne prog. Det tar dobbelt så kort tid å brenne med dobbelkjerne CPU. 7411421[/snapback] Hvor er det du har det fra att det går dobbelt så fort og brenne med dobbelkjerne enn med enkel. Er da skrivehastighet på brenner som bestemmer hvor lang tid det tar. 7411440[/snapback] Jeg har lest det fra en test. Finner ikke link akkurat nå, og dessuten var den på russisk. Det tok ca dobbelså fort å brenne med E6400 enn med en eller annen enkelkjernet AMD. 7419418[/snapback] Prosessor kraft eller antall kjerner har INGEN ting med hvor fort man brenner. Isåfall, vil en 4 kjerne prosessor brenne dobbelt så fort som x2? Og Oceanborn, kjøp Intel Core 2 duo, og evt. 2 like sata disker for raid oppsett. Kan anbefale WD!
Thunderhead Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 skjermkort er ikke i overkant. Det blir bra det. Uansett vil jeg ha et vifteløst skjermkort, har to 120mm vifter i sideveggen på kabinettet så kjøling vil ikke bli noe problem. Og Oceanborn, kjøp Intel Core 2 duo, og evt. 2 like sata disker for raid oppsett. Kan anbefale WD! Noe raidoppsett blir det nok ikke denne gangen, men skal se nærmere på have WD har å tilby. Takk.
Zaimmer Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Jeg har lest det fra en test. Finner ikke link akkurat nå, og dessuten var den på russisk. Det tok ca dobbelså fort å brenne med E6400 enn med en eller annen enkelkjernet AMD. 7419418[/snapback] Prosessor kraft eller antall kjerner har INGEN ting med hvor fort man brenner. Isåfall, vil en 4 kjerne prosessor brenne dobbelt så fort som x2? Og Oceanborn, kjøp Intel Core 2 duo, og evt. 2 like sata disker for raid oppsett. Kan anbefale WD! 7419603[/snapback] Det har det. Nero Bruning Room utnytter to kjerner, og dermed kortes brennetiden MYE ned.
Thunderhead Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 Ta nå denne krangelen angående brennetid i Nero et annet sted, brenning går uansett raskt nok for mitt bruk og er ikke grunnen til oppgradering av maskinen.
Dauemannen Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hvis du ikke skal spille i det hele tatt, er det bare tull å bruke 1000 kroner på skjermkort. Det er bare å kjøpe et av de billigste vifteløse skjermkortene du finner, eventuelt kjøpe et hovedkort med integrert skjermkort. Skal du kjøpe to harddisker, bør du absolutt kjøpe to like, og kjøre dem i RAID 0. Det gir mye mye bedre ytelse enn om du skulle kjøre en liten disk til programmer, og en stor til data. Ellers er det bare å gå for Eirikiis oppsett. Da får du mye PC for pengene.
Thunderhead Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 Skal du kjøpe to harddisker, bør du absolutt kjøpe to like, og kjøre dem i RAID 0. Det gir mye mye bedre ytelse enn om du skulle kjøre en liten disk til programmer, og en stor til data. Ellers er det bare å gå for Eirikiis oppsett. Da får du mye PC for pengene. 7422682[/snapback] Hvor stor ytelsesforbedring kan jeg regne med hvis jeg kjøre to like disker i RAID 0 kontra min ide?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå