4588pkdkrikue5c Skrevet 1. desember 2006 Skrevet 1. desember 2006 Heisann. Noen som vet hvilket filsystem som brukes på kjøpe-dvd'er? Tenker på om det kanskje kan hjelpe meg med å slippe safe-areas o.l .. Sånn at DVD'en funker som en kjøpe-dvd liksom. Bruker nå DDP 2.0, men ser at listen er utvidet med DDP 1.0 og CMF 1.0.. Hva brukes på kjøpe-dvd'er?
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Sleppe safe-areas? Er ikkje det berre eit teoretisk område i videoen ein skal plassere all tekst innanfor, slik at ein vert heilt sikker på at det vert vist på alle TVar? Har ikkje peiling på å bruke mastering, og å bruke DVDar som master, men eg fann dette etter litt søking: CMF - Cutting Master Format. This is a new version of the Disc Description Protocol (DDP), which is a set of files containing information about the structure and contents of a DVD. CMF was designed to be written to DVD-R Authoring Media, using a burner such as the Pioneer DVR-S201. CMF was not adopted by DVD replication facilities, so it never really took off. So det kan virke som om CMF ikkje er noko poeng i å bruke, og ein skulle no tru at den nyaste versjonen av DDP var det «beste». Redigert: Sitatet vart henta her. Endret 2. desember 2006 av incanus
thomassit0 Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 trodde det var UDF som ble brukt på dvder jeg. har sett det før når jeg har puttet inn en dvd.
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Det er noko spesielle greier for master-diskar, slik eg forstår det. UDF ligg kanskje «under», og er om ein skal tru det beste for vanlege DVDar: DVDs may also use the ISO 9660 file system. However, the UDF file system is more appropriate on DVDs as it has better support for the larger media and is better suited for modern operating system needs.
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 (endret) Sleppe safe-areas? Er ikkje det berre eit teoretisk område i videoen ein skal plassere all tekst innanfor, slik at ein vert heilt sikker på at det vert vist på alle TVar? Jo, men sånn er det ikke på DVD'er en kjøper i butikken. Hva gjør dem så spesielle? Har aldri opplevd å kunne vise noe mer enn AKKURAT det innenfor Safe-Areas på noen TV'er.. Endret 2. desember 2006 av steffenz
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Safe-areas er kun aktuelle under redigeringa, og kanskje litt under opptak, med mindre det er noko eg har gått glipp av. Ein ser ikkje noko til dei på DVDar...
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 Neinei, men den UTENFOR safe-areas kan du ikke se på TV'en..
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Det er heile poenget, og grunnen til at ein har dei... Nokon TVar viser ikkje alt i kantane, og difor bør ein ikkje plassere tekst utanfor dei under redigeringa. Beklager altso, kan vere eg berre er ekstremt treig, men eg forstår ikkje problemet. Kor mykje som vert kutta av trur eg kjem an på TVen, ikkje DVDen.
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 (endret) Jo men hvorfor får en da med ALT på kjøpe DVD'er? Eller gjør en egentlig det? Endret 2. desember 2006 av steffenz
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Slik eg har forstått det, so kjem det an på TVen, noko den som har skrive om dette på Wikipedia meiner òg. Eldre TVar vil gjerne vere verre enn nyare: Older televisions can display less of the safe area than ones made more recently. Flat panel screens, plasma and liquid crystal display screens generally can show most of the safe area. Du kan jo teste. På PCen vil du sjå alt, so om du samanlikner med TVen din ser du kanskje litt forskjell nokre stader, med mindre den er av typane nemnt i sitatet over. Redigert: Gløymde eit «som». Endret 2. desember 2006 av incanus
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Skrevet 2. desember 2006 .. plasma and liquid crystal display screens generally can show most of the safe area. Iallefall ikke det jeg har opplevd.. Jeg har flere DVD'er nå som jeg har filmet uten å vite om Safe-Areas.. Da måtte jeg simpelthen bare fjerne dem..
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Eg forstår ikkje. Fjerne kva? Redigert: Måtte du fjerne filmane fordi du mista so mykje på kantane? Endret 2. desember 2006 av incanus
4588pkdkrikue5c Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Ja, jeg måtte skalere dem ned til å holde seg innenfor Safe-Areas. Resten utenfor er svart.. Ser veldig dumt ut på datamaskiner, men det er bra på TV'er.
Torbjørn T. Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Vel, du får gjere som du vil, men eg forstår ikkje kvifor ... Ein mister vel ikkje so mykje at det er noko stort problem. Eller var det mange sentrale element som var plassert heilt ute i kanten?
4588pkdkrikue5c Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Ja det var dessverre det. Var ikke opplyst av dette før innspillingen. Har også hatt en del filmer med skolen hvor det jeg filmer holder seg innenfor, men om vi er flere som filmer så er det somregel ingen som vet hva det er en gang.. Jeg får lære av det Alle andre greier det jo, men irriterende det er det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå