Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Ruter-oppsett, "active" tilkobling


Anbefalte innlegg

Husvertene mine har en vanlig SpeedTouch ADSL-ruter som er plugga inn i en Topcom SkyR@cer trådløs ruter (av for meg ukjent modell). Jeg sliter med å bli active med dette oppsettet. Før funka det å sette opp tilkoblinga manuelt med en 10.0.0.* adresse (altså fra SpeedTouch'en) og alt ville være helt flott, men dette har ikke fungert etter at de måtte bytte ut denne med en ny SpeedTouch (av samme modell vil jeg tro) da den forrige streika. Vil gjerne bruke DHCP og slippe sånne manuelle innstillinger uansett og da ser det ut som at jeg er stuck med en 192.168.1.* adresse (altså fra trådløs-rutern)?

 

Det jeg ikke fatter er hvordan jeg kan sette opp ruterne sånn at vi som er kobla på nettverket kan være active. Alt av porter er åpne på SpeedTouch'en, ingen firewall eller noe og jeg mener jeg har åpna alt på Topcom'en også.

 

Hjelp settes stor pris på! ;)

Endret av spock84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husvertene mine har en vanlig SpeedTouch ADSL-ruter som er plugga inn i en Topcom SkyR@cer trådløs ruter (av for meg ukjent modell). Jeg sliter med å bli active med dette oppsettet. Før funka det å sette opp tilkoblinga manuelt med en 10.0.0.* adresse (altså fra SpeedTouch'en) og alt ville være helt flott, men dette har ikke fungert etter at de måtte bytte ut denne med en ny SpeedTouch (av samme modell vil jeg tro) da den forrige streika. Vil gjerne bruke DHCP og slippe sånne manuelle innstillinger uansett og da ser det ut som at jeg er stuck med en 192.168.1.* adresse (altså fra trådløs-rutern)?

 

Det jeg ikke fatter er hvordan jeg kan sette opp ruterne sånn at vi som er kobla på nettverket kan være active. Alt av porter er åpne på SpeedTouch'en, ingen firewall eller noe og jeg mener jeg har åpna alt på Topcom'en også.

 

Hjelp settes stor pris på! ;)

7404081[/snapback]

 

Fant noe lignenes jeg hadde vært borti før:

jeg har stående en zyxel router fra avidi her som er adsl-router for nettverket, viderekoplet til en jensen switch for tilkobling av 2pcer. så har jeg en pc på loftet som skal ha tilkobling via trådløst nett.

Her kommer skyr@cern inn..

jeg får forbindelse med topcomèn og full dekning, men kommer ikke igjennom til internett. alt står som standard fra kjøpet. bortsett fra klokke/dato/special ap/user/pass og ip på topcom`en..

skal det ikke gå ant å koble opp topcom`en i dette nettverket og bruke den sammens med den eksisterende routeren. Topcomen skal bare fungere som en slags trløs switch/hub..

 

Løsning:

Etter en restart på både trådløsrouter og maskin med trødløst kort og en refresh på det meste. Da kom alt på plass. dhcp funker nå både inn og ut fra topcom`en og jeg har internett.

 

Kan være Skyr@aceren har problemer med å koble seg til modemet(Speedtouchen) din. Med mindre du har prøvd andre trådløse routere og dette heller ikke har fungert\fungert ville jeg prøvd å konfigurere routeren. Skjønte ikke 100 % problemet ditt men håper da dette kan hjelpe deg litt på vei ;)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Kommer meg jo på nettet, men får bare passiv tilkobling ;)

7404242[/snapback]

 

Riktig, det kan jo tyde på at routeren ikke er den beste sammensetningen med speedtouchen. Hadde en Jensen router før (Her hjemme) isammen med mitt ZyXel modem og det funket svært dårlig. Skulle hatt normal hastighet ipå 4mbit, men hadde isteden noe som lignet på en ISDN-linje. Så fort jeg byttet den ut så fikk jeg optimal hastighet og vel så det.

 

Ville prøvd med andre routere ihvertfall, for å se hvordan modemet reagerer. Så ser du eventuelt mer detaljert hvor feilen ligger. Men som sagt, du kan jo prøve å konfigurere routeren du har, for å se om den komuniserer bedre med litt mer detaljerte konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Da har jeg løst problemet! Trengte bare å åpne porter i den seksjonen på SkyR@cern som heter Special AP. Beskrivelsen er som følger: "This screen enables you to specify special applications, such as games, that require multiple connections that are inhibited by NAT."

 

*stange hodet litt i veggen*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...