Gå til innhold

Lading av Bærbar PC


teje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei har en hp 6086 og der sto det ibruksanvisningen at du skal pakke opp fra esken ,sette i laderen og slå på maskinen,gjorde det men batteriet var elendig etter det. Ringte og sendte mail om at jeg syntes batteriet var elendig,fikk nytt batteri og da sa se på tlf at maskinen ikke skal slås på men lades i ca 24! timer først.

Gjorde det,og da blr det litt bedre kapasitet,ikke helt topp men dog...

roger

Lenke til kommentar

Har et rituale når det gjelder lading av alle nye oppladbare batterier, uasett hvilken type det er.

 

1. Lade opp til 100% gjerne over 24 timer

2. Bruke batteriet til det er helt tomt før det igjen lades 100% opp

 

Dette gjentar jeg alltid tre ganger. Har aldri vært plaget av mobil-batterier og bærbar-batterier med denne framgangsmåten.

 

Leste en plass at man bør tømme batteriet helt en gang hver måned og så lade det helt opp etterpå. Dette skal kondisjonere batteriet.

 

Den greieste måten å drepe batteriet på er å alltid bruke maskinen med strømadapter, slik at batteriet aldri lader seg ut. Det som skjer da er at det bygger seg opp en indre motstand i batteriet, og selv om det er full-ladet klarer maskinen rett og slett ikke å bruke strømmen i batteriet. Tar gjerne nesten et år før dette skjer, så det er vel ikke så stort problem for så veldig mange...

Lenke til kommentar

tole: Slik ødelegger man lithium-batterier. Dette er regler man kan/skal følge på nickel-batterier (Ni-CD spesielt), men ikke lithium.

 

Det man skal merke seg, er at lithium-batterier har to ustabile tilstander. Helt oppladet, og helt utladet. Begge disse tilstandene skader batteriet. Det betyr i klartekst at prosedyren om å lade helt opp og helt ut ikke skal benyttes på lithium-batterier. For å behandle et lithium-batteri godt skal man kjøre minst èn ladesyklus i måneden. Det betyr f.eks at man lader batteriet ut 1/30 hver dag, og lader det opp igjen. Totalt sett vil man da lade batteriet ut 30/30, altså 100% iløpet av måneden. Man kan også lade det ut 50% en dag, lade opp til 100%, lade ut til 50%, og lade opp til 100%. Da har man også en ladesyklus.

 

Svar til trådstarter:

Det eneste som skjer, er at batteriet blir ladet opp noe saktere enn ellers. Det tar på ingen måte skade av dette (saktere opplading gir en mer grundig opplading enn rask opplading). Når du starter maskinen, så bruker du energi fra strømforsyneren, ikke batteriet. Det resterende av kapasiteten til strømforskyneren blir brukt til å lade batteriet. I slutten av ladetiden (70% og utover ca.) lader den uansett såpass sakte at det er nok kapasitet til å kjøre full lading uansett.

 

Et lithium-ION-batteri (som er mest brukt) tåler ca. 100 ladesykluser dersom det behandles slik, før kapsiteten begynner å reduseres vesentlig. Lithium-polymer (som begynner å bli brukt mer nå, bl.a av Apple) tåler færre ladesykluser, og tåler dårligere fullstendig utlading (aldri lad ut mer enn til 10% av total).

 

Nå skal det sies at det kan alltid være produksjonsfeil i batteriene, så man kan være uheldig å få et dårlig batteri, og det er ikke dermed sagt at laderutinene er skylden for at batteriet ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
tole: Slik ødelegger man lithium-batterier. Dette er regler man kan/skal følge på nickel-batterier (Ni-CD spesielt), men ikke lithium.

 

Det man skal merke seg, er at lithium-batterier har to ustabile tilstander. Helt oppladet, og helt utladet. Begge disse tilstandene skader batteriet. Det betyr i klartekst at prosedyren om å lade helt opp og helt ut ikke skal benyttes på lithium-batterier.

 

Er enig der, men her er det snakk om helt nye batteri og hva jeg gjør de første dagene. Alle enheter som bruker Lithium-batteri har sperrekretser som gjør at batteriet ikke blir helt tappet, så batteriet skal ikke bli helt tappet med mindre man lader det "tomt" slikt at f.eks mobilen slår seg av og deretter lar det ligge lenge.

 

Når det gjelder å ha dem fulladet de tre første gangene blir det jeg gjør som en fis i fjøsen å regne etter hva som skjer i resten av batteriets levetid, med mindre man er ekstremt påpasselig.

Lenke til kommentar

kazzkizz: Maskinen din har et Lithium Ion batteri, så du burde følge de rådene om kondisjonering / vedlikehold som står i denne tråden hvis du skal bruke det jevnlig. 10 - 90% er sikkert helt fine verdier hvis du vil være nøye på det, uten at jeg har noe å slå i bordet med rundt akkurat disse verdiene, annet enn personlig vurdering.

 

Et tips hvis du kun bruke strøm-adaptret hele tiden;

 

Hvis du vil spare på batteriet bør du lade det ut til ca 40% (som er den beste lagrings-spenningen som holder lengst) og ikke bruke det i maskinen på noen måneder om gangen, men ikke la det ligge for lenge, for da lader det seg så mye ut at du ikke klarer å lade det opp igjen.

 

Når du setter det inn i maskinen igjen etter noen måneder kan du lade det helt opp, helt ned (til maskinen slår seg av p.g.a. lite batteri) og opp til 40% igjen før du lagrer det på nytt i noen måneder.

Lenke til kommentar

Dere som lurer kan jo lese her i Amobils Batteriguide.

 

Jeg har hatt laptopen min i halvannet år nå, og batteritiden har sunket minimalt. Når den var ny holdt batteriet i overkant av 2 timer ved skriving, og rundt 90-110 minutter ved spill og film. Datamaskinen holder per i dag i 2 timer ved skriving, og ca 1time og 35 minutter ved film (dvd i drevet) med full lysstyrke på skjermen. Batteriet har stått i konstant hele tiden, og jeg har ikke fulgt noen bestemte ladesykluser og jeg har eller ikke ladet batteriet helt ut for så å lade det opp igjen (bortsett fra de gangene jeg har vært nødt til å bruke pc'en til batteriet var tomt da).

 

Så moderne Litium batterier har godt av kladdelading (les guide), mens de gamle batteriene skulle lades helt opp og helt ut. Dessuten er det ikke noe poeng å la batteriet stå i laderen i flere timer første gangen. Når man får batteriet er det allerede strøm på det, og det stopper uansett å lade når det er fullt. Hvis ikke ville det jo eksplodert.. :p

Lenke til kommentar

Batteriteknologien blir stadig bedre, men det virker som at høykapasitets-batteriene har større problemer med langt liv en de vanlige. Snakker da om samme fysiske størrelse, og tettere energidensitet.

 

Du hadde nok neppe vært så heldig hadde du brukt et høykapasitetsbatteri som ofte har dobbelt (+/-) så mange Watt-timer.

 

Lithium-batteriene i dag har så mye energi på så liten fysisk plassering at vi burde være glade for at de ikke eksploderer oftere, for vi har strengt tatt ikke god nok teknologi for å lage så kraftige batterier i Lithium som enkelte produsenter sender ut på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...