Gå til innhold

stabilt linux


xp 2200

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-18 10:14, skrev abaddon:

DrDoogie: Sikker på at det ikke bare er X som henger seg? har en mistanke om det siden det er et skjermkort du snakker om :smile:


Tror jeg har klart å henge Linux en gang, det var en 2.2.tidlig-kjerne for lenge siden. 2.4 har aldri hengt seg for meg.


 

JA.JEG.ER.SIKKER. Melding over.

 

Eller helt sikker kan man jo aldri vaere. CTRL+ALT+F1 gir meg ingen ny innlogging, CTRL+ALT+ESC gir meg ingenting, aa hoppe paa tastaturet gir meg heller ingenting. Men noen ganger beveger musa seg da, og det er jo fint. Men skjermbildet er helt frosset, lyden er doed, ingen hd-aktivitet, nettverket reagerer ikke paa ping, og det er saann generelt kraesjet.

 

Om da "kjerna" har dratt paa kino i all sin stabilitet er vel ikke helt det interessante for meg.

:wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 15:19, skrev Dj_Offset:

Quote:


Den 2002-11-18 10:25, skrev quarkey:

Greid og få linuxen min på 80% load en gang, det er det beste jeg har fått til
:grin:


 

Jaha, hvordan måler du dette?

 

janvidar@main1:~$ uptime

15:23:45 up 79 days, 1:50, 1 user, load average: 0.07, 0.02, 0.00

 

Får du bare 0.8 i load, da eller?

 

Jeg har klart å få load over 100 og hørt om folk med

load på over 250 - (Lett med iptables og MIRROR target :smile:.

Ellers kan prøve å slå av prosesskvotering og kjøre en fork-bomb. :smile:

 

 

 

 

 

Satt å testet grsecurity sin forkbombing prot. og var vel oppe i 900+ da vi sist mista kontakt med maskina =)

 

Og har selv prøvd å drept eggdrops som gikk bananas og tok det som var av ressurser. Fikk drept den, den ene gangen, menneh den tok en bitter hevn og drepte boxen etter 351 dagers oppetid. :/

 

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 11:02, skrev kindings:

(klippe) , men det som irriterte meg mest var at kill kommandoen ikke fungerte ordentlig i første tilfelle. Skrev ps, fant oppgavenummer og prøvde å kill'e det.. dette har alltid funket i ordentlige UNIX før.


 

man kill

 

Some of the more commonly used signals:

1 HUP (hang up)

2 INT (interrupt)

3 QUIT (quit)

6 ABRT (abort)

9 KILL (non-catchable, non-ignorable kill)

14 ALRM (alarm clock)

15 TERM (software termination signal)

....

STANDARDS

The kill function is expected to be IEEE Std 1003.2 (``POSIX.2'') compat-

ible.

 

en kill som er etter IEEE standard nr. 1003.2 skal sende en SIG_TERM (signal nr 15) med mindre noe annet er spesifisert. En SIG_TERM ber programmet om å avslutte. Har et program hengt seg i en løkke så vil det ikke registrere denne forespørselen. Sender du derimot en kill -9 <pid> som er en SIG_KILL så ber du linux om å fjerne prosessen, og prosessen kan ikke ignorere den.

 

Tidligere versjoner av kill sendte en SIG_KILL som default, noe som gjorde at man slaktet ned noen prosesser råere en det man trengte, og følgelig fikk flere tilfeller av korrupt data.

 

Det er nå iallfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 17:16, skrev streeter:

min freesco box (router) har uptime på 32 dager!!!!!! Alt går enda glatt... Hvilken windows distro ville klart det? Ikke engang 2000 eller NT4...


 

Jeg vil ikke si det... Har brukt Windows til router før, og har aldri hatt problemer med den, og eneste gangene den ble starta på nytt var ved strømbrudd.

 

Har forresten en maskin med Win98 som hadde en uptime på 72 dager, og da gikk strømmen :sad:

Og ja, den var i bruk hver eneste dag!

Lenke til kommentar

tenkte å prøve meg på linux igjen... men forrige gang jeg prøvde (redhat) ville ikke geforce 4 driverne funke sikkelig.... fikk ikke noen form for opengl ytelse (Tuxracer funket ikke) og ja jeg hadde lastet ned greiene fra nvidia.com..... er det støtte nå eller skal jeg bare droppe det, dette var for ca 2 måneder siden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 17:54, skrev RaZoE:

tenkte å prøve meg på linux igjen... men forrige gang jeg prøvde (redhat) ville ikke geforce 4 driverne funke sikkelig.... fikk ikke noen form for opengl ytelse (Tuxracer funket ikke) og ja jeg hadde lastet ned greiene fra nvidia.com..... er det støtte nå eller skal jeg bare droppe det, dette var for ca 2 måneder siden.



 

OpenGL funker flott i Linux det, nå for tiden ihvertfall. Jeg har prøvd xfree 4.2.1 tror jeg det var, med nyeste driverne fra http://www.nvidia.com, og GF4.

Du får prøve :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-21 04:18, skrev DrDoogie:


JA.JEG.ER.SIKKER. Melding over.


Eller helt sikker kan man jo aldri vaere. CTRL+ALT+F1 gir meg ingen ny innlogging, CTRL+ALT+ESC gir meg ingenting, aa hoppe paa tastaturet gir meg heller ingenting. Men noen ganger beveger musa seg da, og det er jo fint. Men skjermbildet er helt frosset, lyden er doed, ingen hd-aktivitet, nettverket reagerer ikke paa ping, og det er saann generelt kraesjet.


Om da "kjerna" har dratt paa kino i all sin stabilitet er vel ikke helt det interessante for meg.

:wink:


Jeg bruker SuSE 8.1 så det er mulig at disse tastetrykkene ikke virker for deg, men jeg tror dette er generelle X ting og ikke distrospesifike:

 

CTRL-ALT-F8 gir deg en svart skjerm. Nå kan du bruke ALT-F1 til ALT-F6 for vanlige tty konsoller. ALT-F7 går tilbake til X

CTRL-ALT-BACKSPACE tar livet av X sesjonen

Lenke til kommentar

vel, jeg installerte linux på en maskin (den var raskere osv), og skulle kjøre det på en annen. Den trege maskinen startet opp med kjernen jeg kompilerte selv, men etter en liten stund låste det seg. dette skjedde ikke på den raske maskinen.

 

etter litt for lang tid viste det seg at noe eksperimentelt jeg hadde slått på for nettverkskortet låste hele systemet når jeg knyttet en ip opp mot kortet. dette gjaldt kun et smc kort i den ene maskinen, ikke i den andre med samme chipset (rtl8139).

 

uff ble vel litt rotete, MEN, linux kan altså kræsje.. =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...