Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av uten varsel (tilfeldige tidspunkt)


Anbefalte innlegg

PCen min begynte plutselig å skru seg av - helt uten varsel. Tidspunkt er helt tilfeldig. Tenkte først at dette kunne være et varmeproblem, men alle viftene går som normalt, og Abit EQ viser temperaturer på ~30 grader på CPU og System. Når PCen først har dødd på seg, kan det også være problematisk å i det hele tatt få skrudd den på igjen. Må kutte strømtilførselen til PSUen og vente litt. PCen er ca ett år gammel og har fungert knirkefritt fram til nå. De siste endringene jeg gjorde før dette problemet oppstod var i minnekonfigurasjonen (jeg har 4 DDR moduler, så jeg tok ut 2 stk for å kunne kjøre 1T command rate. jfr. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=670543).

 

Specs:

Athlon 64 X2 3800+

Abit KN8 SLI

XFX 7800GT

4 x Kingston HyperX 512MB (2-2-2-5-1 - kjøres i 2-2-2-5-2)

RME Hammerfall PCI interface (lydkort)

2 x WD 250GB SE16 (SATA)

Mist 500W PSU

Lian Li PCV1100BPLUSII

 

Ingen klokking.

 

Er det noen som har noen tips eller triks til hvor jeg bør begynne å feilsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at alt av komponenter er koblet riktig til, og at ingenting er løsnet?

Har opplevd noe ala det du nevner her, mener og huske at det var noen komponenter som ikke var helt rikti/skikkelig satt på plass.

 

Om du ikke har rørt noen av komponentene på en stund, og at alt bare oppsto helt plutselig, er du utfor mitt fagfelt :p

 

Håper du finner ut av det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg fant til slutt ut av problemet (etter en helg med hodebry), og løsningen var mye enklere enn det jeg hadde håpet på! Problemet var at PSUen ble overopphetet pga manglende luft-tilførsel - et resultat av at den er plassert i bunnen i Lian Li kabinettet mitt. Løsningen var simpelthen å fjerne et deksel under strømforsyningen!

 

Jeg må si meg overrasket og skuffet over responsen på dette forumet - hadde faktisk regnet med en del svar som kunne peket meg i riktig retning... Heldigvis finnes det flere hardware-fora :)

Lenke til kommentar

Det var det jammen bra at du etter mye hodebry klarte å løse problemet selv. Poenget med et forum som dette er vel at man hjelper hverandre, og bidrar til å utvikle hverandres kompetanse. I så måte så har du bidratt, synd at du forlater oss (for det er vel det du gjør i skuffelsen) til fordel for andre mer vitende fora. Du gjør det nok stort der også.

Lenke til kommentar

Det er klart at dette er et forum der man hjelper hverandre, men hvis man må ha hjulpet andre for å selv få hjelp, så faller hele dette forumet på sin egen urimelighet. Hvis en person kommer til et forum med et problem og får god hjelp umiddelbart, da er det klart at denne personen vil komme tilbake flere ganger og sannsynligheten øker for at han/hun vil bidra med sin egen kunnskap. Hvis man blir vist en "kald skulder" fordi man er ny eller ikke har vært spesielt aktiv, da tror jeg at forumet mister mange potensielt gode ressurser.

 

Dette er selvfølgelig kun min mening. Kanskje det føles litt vel utopisk her på diskusjon.no å hjelpe andre uten å be om noe tilbake (jfr. legeyrket)...

Endret av toker5
Lenke til kommentar

Tror du blander dette forumet med en betalt supportlinje fra en profesjonell leverandør. Når man stiller spørsmål her, bør det være med HÅP om at noen gidder å hjelpe deg, eller at noen faktisk skjønner hva du mener når du forklarer problemstillingen. Med innstillingen du fremstår med - "dette burde dere ha skjønt, dere må enten mislike meg eller ikke bry dere" - vil du nok ikke være et savn for oss som er her for å hjelpe hverandre.

Lenke til kommentar

Vel, nå legger du ord i munnen min. Jeg har ihvertfall aldri forsøkt å framvise en holdning som "dette burde dere ha skjønt, dere må enten mislike meg eller ikke bry dere". Jeg er vant til fra andre forum at hvis man framstiller et problem, så prøver andre å hjelpe - enten ved å foreslå løsninger, eller ved å prøve å få brukeren til å presisere problemet bedre. Hvis jeg bare hadde håpt at noen skulle gidde å hjelpe meg, så hadde jeg aldri kommet hit for det første. Hvis det er snakke om gidde/ å hjelpe, så har dere et alvorlig holdningsproblem hvis du er representativ for resten av forumet. Jeg har brukt experts exchange mye tidligere når jeg har stått fast i programmeringsproblemer, og har stort sett fått løst problemet samme dag. Og det er heller ikke en "betalt supportlinje" (med mindre man er storbruker).

 

Selvfølgelig, hvis dette forumet er en "klikk" som man må bli opptatt i / godkjent av for å kunne få svar på sine spørsmål, så er jo det helt greit. Da skal ikke jeg blande meg videre inn i saken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...