Gå til innhold

"Lyssabel-problem" i Adobe After Effects

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet (endret)

Har bestemt meg for å lage en lyssabel-effekt på en pinne jeg veiver rundt med, bare for å teste prinsippet og for å se om jeg personlig greier "lyssabel-kunsten". :)

Har sittet her i en time nå og merket frame for frame. Etter noe som føltes som en LAANG stund bestemte jeg meg for å spille av det jeg hadde gjort. Da fikk jeg meg en overraskelse -En negativ overraskelse. Selv om jeg hadde plassert "lyssabel-effekten" akkurat der den skulle være på vært frame så kommer den utforbi av en eller annen merkelig grunn. Riktig nok ikke på hele filmen, men MYE av den. :no:

Hva har jeg gjort galt og hva kan jeg gjøre for å unngå dette?

Vær så snill og hjelp. :cry:

Legger ved et bilde av slik det ser ut:

Endret av Slettet-XHLacM
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
For å stille eit dumt spørsmål: Posisjonen til soliden er vel den same heile tida?  Elles har eg eigentleg ikkje peiling på kva som kan gjere det ...

7394770[/snapback]

Er det noe jeg kan gjøre for å sikkre at den har den samme posisjonen hele tiden?

Skrevet

Om du ikkje har endra noko, so skal den vere den same og halde seg på same stad, so eg reknar ikkje med problemet ligg der... Har du prøvd å posisjonere maska på ny, ved nokre stader der den er på feil plass?

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet (endret)

Ja, har prøvd det, men da kommer bare masken på feil plass andre steder. Vet du hvordan jeg "låser" bakgrunnen slik at jeg ikke kan bevege på den med et uhell? Trenger jo bare klikke på den og dra den litt så er den ute av posisjon.

Endret av Slettet-XHLacM
Skrevet

@incanus: Ja, jeg har lest hele posten:)

Tipper problemet kommer av at du redigerer DV. Da har du ikke bare rammer (frames) å forholde deg til men også felt (fields). Hver frame består av to fields, en med "partallene" og en med "oddetallene". I PP vises en frame (som regel den første field'en) og når du plasserer lyssabelen der vil den ikke stemme med den neste field, spesiellt ikke ved raske bevegelser og retningsskift. Jeg er heller ikke sikker på hvordan PP behandler hver keyframe mht. fart o.l. i AFX er det noe som heter ease in/out som enkelte ganger har dramatisk virkning.

Den gode gamle metoden er å eksportere klippet som filmstrip -> åpne den i Photoshop og legge på sabelen på hvert bilde (ja, vet det, gørr kjedelig og tar lang tid, har gjort det selv) -> importere til PP og spille ut filmen.

Den kjappe metoden er å gjøre det i AFX, med trackeren. Da er det en fordel om du har en skarp farge i hver ende av det du vil tracke, i dette tilfelle "sabelen" din. Det går MYE kjappere og resultatet blir mye bedre.

Skrevet

Vil problem med fields føre til so store avvik som på biletet? (Eg veit ikkje, det er difor eg spør...) Vil det kanskje hjelpe med File --> Interpret footage --> Main?

Ja, har prøvd det, men da kommer bare masken på feil plass andre steder. Vet du hvordan jeg "låser" bakgrunnen slik at jeg ikke kan bevege på den med et uhell? Trenger jo bare klikke på den og dra den litt så er den ute av posisjon.
Eg meinte å endre på «Mask shape», ikkje Position, men det var sikkert det du gjorde...

Lenge sidan eg har drive noko med AE no, so med mindre det fungerer å hake av under hengelås-ikonet ute til venstre i tidslinjevindauget, kjem ikkje eg på nokon direkte enkel måte å låse posisjonen.

Den mindre enkle metoden eg kjem på -- det finst sikkert andre -- er å lage ein expression, som berre innheld koordinatar: Hald inne Alt, og klikk på stoppeklokka ved Position. I tekstfeltet som kjem opp skriv du inn koordinatane til den posisjonen du skal ha (den som er der frå før), med klammer rundt, på forma [x,y]. Det vil truleg seie anten [360,288] eller [384,288], alt etter om komposisjonen din er 720*576 eller 768*576. Er som sagt lenge sidan eg har drive med AE, men eg trur iallfall det skulle fungere...

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Ser ut som jeg har fått det til nå. Det er dritt kjedlig og jobbe seg fram frame for frame, men det blir jo bra til slutt!

Skrevet

Adobe After Effects ja, vanlegvis forkorta AE. Det står no faktisk i namnet på tråden ...

AE er eit program for mellom anna motion graphics (grafikk i video) og compositing (setje saman fleire ulike produkt, som video, grafikk og 3D, til eit ferdig produkt). Det finst i to versjonar -- Professional og Standard -- som koster henholdsvis 13800kr og 8487,50kr. Ein tabell som viser forskjellane finn ein her.

Skrevet
Vil problem med fields føre til so store avvik som på biletet? (Eg veit ikkje, det er difor eg spør...) Vil det kanskje hjelpe med File --> Interpret footage --> Main?

Hei, lenge siden sist...

Nei dette er egentlig ikke "field"-trøbbel, det er for rolig bilde og for stort avvik (etter hva jeg kan bedømme ut fra stillb.)

Jeg har lett litt etter den merkelige funksjonen i AFX (kaller den det enda jeg, forbinder andre ting med AF) som legger til en ekstra bevegelse til keyframen. Den var der ikke før (v5..5) og vet den går an å slå av men kommer ikke på hva den heter.

"Tingen" jeg snakker om finner du lett ved og sette KF IN og OUT og deretter en midt mellom. Da får du såkallte "handels" på keyframen og det er denne som lager trøbbel. Personlig er jeg ikke så gira på denne hjelpen på rammenivå, så jeg er åpen for tips for å slå den av. Det er lettere å slå den på når man trenger den.

Skrevet

Vel, eg har ærleg talt ikkje peiling på kva du meiner... Du har vel sett gjennom Edit --> Preferences? Skader ikkje å sjå fleire gonger heller, eg har fleire gonger lest rett forbi noko eg har leita etter i ulike samanhengar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...