Gå til innhold

Ved hvilken temp. vil det kondensere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tabellen , den var meget nyttig. Har lett etter en slik , men ikke funnet.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har radiatoren i en boks ute på veggen. Om vinteren blir det som kjent kaldt og noen ganger så kaldt at jeg blir redd for kondensering på cpu blokken. Har derfor temp. styring på viftene på radiatoren. Blir det for kaldt så stopper de. Ser av tabellen at jeg har hatt for god sikkerhetsmargin, så nå kan jeg gå noen gradere lavere. :D

Lenke til kommentar

Jeg kjørte hele veien i fjor med vannkjøling utendørs. Jeg hadde to kraftige vifter på hver side av en 120mm radiator. Dette betyr at jeg relativt ofte hadde minusgrader på CPUen. For å være helt på den sikre siden hadde jeg lagt dielektrisk fett rundt blokkene. Med dette unngår man fullstendig muligheten for at det kondenserer rundt dem, og det gir også noe lavere temperatur hvis det er gjort skikkelig (erfaring).

 

Jeg merket i noen tilfeller antydling til kondens over blokkene, og andre steder med metall, men ikke nok til at det i det hele tatt ble synlige vanndråper.

 

Det du skal være klar over, er at du kan komme til å merke små lekasjer bedre ved lave temperaturer, fordi om det kommer en dråpe ut av en vannblokk med et par minutter mellomrom i et varmt system fordamper det og forsvinner ut av maskinen i dampform, men det gjør det ikke i en kaldt system. I tillegg når disse dråpe drypper og treffer noe varmt, og fordamper, så kondenserer de mot blokkene, og gjør det enda værre.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte hele veien i fjor med vannkjøling utendørs. Jeg hadde to kraftige vifter på hver side av en 120mm radiator. Dette betyr at jeg relativt ofte hadde minusgrader på CPUen. For å være helt på den sikre siden hadde jeg lagt dielektrisk fett rundt blokkene. Med dette unngår man fullstendig muligheten for at det kondenserer rundt dem, og det gir også noe lavere temperatur hvis det er gjort skikkelig (erfaring).

7398279[/snapback]

Minusgrader på cpu vha. vannkjøling uten isolasjon? For å få minusgrader på cpu må du minst ha -15 på vannet da. Det hørtes mye ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Minusgrader på cpu vha. vannkjøling uten isolasjon? For å få minusgrader på cpu må du minst ha -15 på vannet da. Det hørtes mye ut.

7402703[/snapback]

 

"Simple" sensorer med ditto "simpel" software-styrt temperatur-"kalkulasjon" virker noenlunde korrekt (i beste fall) for de temperaturer som er forventet.

 

Det er derfor en Bios-"oppgradering" kan vise helt andre temperaturer for en gitt CPU-serie... en for en annen (før/etter flash)..

 

Derfor er det ikke usannsynlig ar Bios(sensor/software) "tror" det er minusgrader på CPU/IHS.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Greia er at luftfuktigheten varierer etter luftfuktigheten ute (de fleste har vel en eller annen form for ventilasjon..). Om vinteren er normalt luftfuktigheten lavere enn om sommeren, og det gir også lav luftfuktighet innendørs, og man kan derfor ha lavere temperatur uten å få kondens.

Lenke til kommentar
For å være helt på den sikre siden hadde jeg lagt dielektrisk fett rundt blokkene. Med dette unngår man fullstendig muligheten for at det kondenserer rundt dem, og det gir også noe lavere temperatur hvis det er gjort skikkelig (erfaring).

 

Nei, det er ikke helt korrekt. Det dielektriske fettet vil selvfølgeig forhindre at evt. kondensasjon kortslutter noe akkurat der det kondenserer, men om det er kaldt nok så vil det kondensere mye, og når maskinen blir varm igjen så blir den konsensen til vann, og drypper/renner gjerne ned på noe som IKKE er isolert = kortslutning.

 

Dielektrisk fett er ikke et alternativ til skikkelgi isolasjon, men heller en forbedring. Bruk det til å dekke småsprekker der vanlig isolasjon ikek dekker bra, og til å gjøre isolasjonen luft-tett om mulig, da det effektivt bedrer isoalsjonen betraktelig.

 

Seff har det mye å si HVOR kaldt det faktisk er. Du kan sikkert klare deg med dielektrisk fett alene da det også isolerer i seg selv til en viss grad, men det er på innge måte trygt på lang sikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...