Gå til innhold

Kjøler til EVGA 680i


Chester_Drawers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker en "Big Typhoon" - den er effektiv og veldig stillegående. Har et PC7077 kab fra samme produsent (LianLi), men vet ikke om kjøleresn vil passe i ditt, men det vil overraske meg mye om den ikke gjør det. Bredden på disse kabinettene er den samme og jeg har i mitt kab ca. 4-5cm fra vifta på BT til døra i kab.

Endret av povenstad
Lenke til kommentar
Bruker en "Big Typhoon" - den er effektiv og veldig stillegående. Har et PC7077 kab fra samme produsent (LianLi), men vet ikke om kjøleresn vil passe i ditt, men det vil overraske meg mye om den ikke gjør det. Bredden på disse kabinettene er den samme og jeg har i mitt kab ca. 4-5cm fra vifta på BT til døra i kab.

7382883[/snapback]

 

Takk.

 

Har nettopp fått den anbefalt i butikken også, så da er vel den biffen grei. Det kommer visst en oppdatert versjon av den samme viften nå.

Lenke til kommentar

Forumbruker EviLEddiE har en NorthQ 3312 på en E6600 på EVGA 680i, og han ser på ingen måte ut til å slite med overklokkingen; etter eget utsagn kjører han på 3,6 GHz med 1,45 Vcore.

 

Uansett, ettersom denne kjøleren passer vil jeg anta at 7700CU også går. Jeg vurderer sterkt å gå for samme oppsettet selv, men vil selge det jeg har nå først.

Lenke til kommentar

Det stemmer det som Ar`Kritz sier, jeg får nå kjørt Prime95 stabilt på 3,6GHz. Har satt alle spenningsinnstillingene i BIOS til "Auto", jeg må si at dette fungerer overraskende bra - hovedkortet justerer automatisk spenningene etter behov. F.eks er Vcore automatisk stilt inn til 1,46V, Vmem til 2,1V, Vfsb til 1,4V samt VnForce til 1,6V.

 

Et lite OBS med installasjonen av akkurat NorthQ 3312: Den nederste delen av kjøleribben vil kollidere med Northbridge-kjøleren - man må altså bøye de nederste kobberflikene på 3312 utover slik at disse akkurat går klar fra NB-kjøleren.

 

Ved en slik høy frekvens blir det ganske varmt - jeg ligger på ca. 50-51 grader ved idle og ca. 70-74 grader ved load. Jeg har ikke tatt vekk festerammen til prosessoren, leste i denne tråden at dette kanskje kunne hjelpe på temperaturene? Og det hjelper ikke særlig heller på at at jeg kjører 2 stk XFX GF8800 GTS i SLI, samt at kabinettet mitt kun støtter 80mm-vifter, der jeg får kun brukt 3 av de 4 tilgjengelige vifteplassene - pga. den ene harddiskrammen kræsjer med det ene skjermkortet med den fjerde vifta montert. Systemtempen ligger på ca. 47 grader med sidedekslet på.

 

Så selv om jeg hadde lovet meg å ikke kjøpe mer hardware igjen før neste år, ser det kanskje nok ut til at jeg må kjøpe nytt kabinett, 120mm kabinettvifter og muligens en bedre CPU-kjøler? Jeg får se hvordan systemet vil gå framover...

Lenke til kommentar

Da er nytt kabinett kjøpt, installert og satt opp, valget mitt falt på Antec Performance One P180B. Jeg håpet at dette kabinettet skulle løse problemene mine, men den gang ei...

 

Temperaturen på CPU er faktisk verre nå, klarer ikke lenger Prime95 stabilt ved 3,6GHz. Og grunnet løsningen som er valgt på posisjoneringen av strømforsyningen, blokkerer strømledningene for luftflyten på det nederste 8800GTS-kortet mitt. GPU-tempen på dette ligger på det meste 20+ grader over GPU-tempen på det øverste grafikkortet! Og da det gamle kabinettet mitt (Chieftec Dragon Miditower Aluminium) ble solgt rett etter at jeg hadde flyttet hardwaren min over i P180en, har jeg ikke noe å gå tilbake til :(

 

I ren desperasjon forsøkte jeg også å fjerne låsehengslet på prosessorsokkelen som beskrevet i denne tråden, uten at dette hjalp særlig på temperaturene (men det skal nevnes at låsehengslet mitt var like skjevt som det som var avbildet der).

 

Jeg bestemte meg da å gå for en kraftigere CPU-kjøler, det vil si en med kraftigere kjøleløsninger som f.eks heatpipes. Gikk da for Noctua NH-U12F, etter å ha lest gode omtaler av denne, bl.a her på HW.no.

 

Håper at denne da løser problemene mine, ellers kommer jeg til å ruinere meg i det tempoet jeg kjøper ny hardware...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...