Gå til innhold

Mobil med god kalender. Nokia 6280?

Stroyer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Tror ikke jeg har skrevet i dette forumet før, men nå følte jeg det var på tide. Jeg VET jeg trenger ny mobil snart (etter jul?), men lommeboka er overhode ikke enig med meg. Det hjelper lite at jeg er veldig kresen på mobiltelefoner, så derfor utfordrer jeg dere mobilvitere: gi meg noen noen visdomsord!

Først og fremst: mobilen jeg vil ha må ha en god kalender og adressebok. Den må klare å synkronisere dette problemfritt med en nyere Apple Mac, enten med iSync eller billig/gratis 3.-parts-programvare.

Sekundært ønske: MP3-spiller hadde vært hyggeskapende, men her må det mulighet for minijack-plugg og minst 2GB lagringsplass (kan gjerne kjøpe ekstrautstyr) til for at det skal være noe tess.

Så kommer standardlista:

Funksjoner:

-Kalender: Ja. Helst med mulighet for å vise avtaler og oppgaver på "skrivebordet" (dere skjønner hva jeg mener).

-Adressebok: Ja, og helst med mulighet for å vise bilde av personen som ringer. Kan også bilder i adresseboka synkroniseres med Macen?

-Notatfunksjon: En egen funksjon / enkelt program jeg kan bruke til å ta enkle notater, er viktig. Denne må være enkel, og fungere godt.

-GPRS: uvesentlig.

-EDGE: uvesentlig.

-Email-klient: valgfritt, men webleser jeg kan lese gmailen fra er et lite pluss.

Form:

Uvesentlig, bare den ikke er upraktisk stor (må f.eks. passe i lomma).

Skjerm:

Fargeskjerm.

-Størrelse på skjerm: alt over 132 x 176 pixels (dette er min forrige mobils skjermstørrelse) duger.

-Touchscreen: uvesentlig.

Ellers overlater jeg resten til dere. Overrask meg! Det viktigste er at grensersnittet (meny, programmer, osv) utnytter skjermstørrelsen godt.

Pris:

Jeg har mellom 1000 og 2500 kroner til rådighet.

Helst uten abonnnement, men i nødstilfelle kan jeg bytte til et rimelig abonnement med lav eller ingen månedspris (kontantkort?) og akseptabel SMS-pris.

Diverse:

-Merke: Liker godt navigeringsoppsettet til gamle Siemens. Et hvilket som helst merke, bare grensersnittet er minst like bra (dette er jo litt subjektivt).

-Kamera: uvesentlig.

-Videokamera: uvesentlig.

-Lykt: et lite lys (alla typiske kameralys) hadde vært greit, men er ikke et krav.

-Grensersnitt/menydesign: må være stilrent og enkelt, gjerne med mulighet for modifisering. Det er også viktig at det er praktisk og gjennomtenkt i bruk. Godt grafisk design i OSet trekker mye opp!

-Symbian: uvesentlig.

-Infrarød port: uvesentlig.

-Blåtann (Bluetooth): Absolutt nødvendig.

-Internminne: Helst mulighet for å lagre over 300 kontakter i adresseboka. Enten en intern lagringsplass på minst 30 MB, hvis ikke minnekort:

-Minnekort?: Trenger ikke følge med, men greit om muligheten er der. Er det en god musikktelefon, vil jeg ha minst 2GB til å lagre musikken.

-MP3: Gjerne, men i så fall vil jeg også ha et godt minnekort.

-Radio: uvesentlig. En funksjon jeg aldri vil bruke.

-UMTS: uvesentlig.

-Triband: uvesentlig.

-wLAN: uvesentlig.

-Mulighet for GPS: uvesentlig.

-Batterilevetid: Helst et par dager med "normal bruk" før den må lades.

-Hva primærbruksområdet mitt for mobilen er idag: SMS, ringing, kalender, adressebok, pluss holde orden på oppgaver og notater. Holde orden på livet mitt :)

Den eneste mobilen jeg har funnet som ser ut til å leve opp til mine "krav", er Nokia 6280, men mitt nivå kvalifiserer egentlig ikke til å trekke noen konklusjoner.

Håper ikke innlegget ble alt for langt. Blir gørrhappy hvis dere kan gi meg noen tips!

PS: vet det er lenge til jul, men jeg bruker lang tid på å bestemme meg. Dessuten er det ikke viktig for meg at mobiltelefonen er absolutt siste skrik.

Endret på grunn av leif. Gjorde også tittelen mer relevant.

Endret av Stroyer
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

ville sett på k750i, denne har alt det du spør etter.

min gamle k750i kunne holde i opptil 5 dager før den måtte lades.

edit: w810 er vel mer aktuell siden du skal bruke den en del som mp3 spiller.

Endret av Hetland
Skrevet (endret)

Takk for svar!

SE w810i virker slettes ikke dum den, men kalenderfunksjonen virker noe svak. Det at det er en musikkmobil er flott, men med maks 1GB minnekort blir det ikke mye musikk på den. Derfor trekker det dessverre ikke mye opp. :/

Nå har jeg sett litt mer på Nokia 6280, og jeg tror det er mobilen for meg. Det er nyttefunksjonene som adressebok og kalender som er viktigst for meg, og i de testene jeg har lest er denne mobilen bedre på det enn hva SE w810i er. MEN: etter det jeg har lest er dette en "elsk eller hat"-mobil, alt etter om du får et produkt som virker som det skal eller ikke. Har jeg forstått det rett har de oppgradert mobilens firmware, så spedbarnsfeilene er helbredet. Jeg vil VELDIG GJERNE høre deres erfaringer om dette :)

Har to spørsmål til:

- Er 6280 sin adressebokfunksjon god?

- Hvor kan jeg kjøpe 6280 med rimelig Telenor kontant-abonnement?

Takk igjen :)

Endret av Stroyer
Skrevet

Sånne ting får ikke jeg med meg, så her er det genialt med foruminspill :D

Nå skal det nevnes at jeg tilfeldigvis fant Nokia 6280 til 2000 kr (uten abonnement, bare operatørbinding) på Telekoisken - 500kr billigere enn det billigste jeg fant i noen nettbutikk. Den har alt jeg trenger, så en liten overbeviselse må nok til før jeg punger ut 700 kr ekstra for en nyere modell :)

Så står det også litt på det om 6280-en har blitt bedre siden alle klagene.

Skrevet
Bare ville si at du har rett, det er mye bedre kalender i 6280 enn w810.

Du får dog ikke med så gode ørepropper.

7388238[/snapback]

Du kan kjøpe nokia audio adapter eller noe slik. Det er en overgang til vanlig minijack slik at du kan koble hvilke hotetelefoner som helst

Skrevet
Bare ville si at du har rett, det er mye bedre kalender i 6280 enn w810.

Du får dog ikke med så gode ørepropper.

7388238[/snapback]

Du kan kjøpe nokia audio adapter eller noe slik. Det er en overgang til vanlig minijack slik at du kan koble hvilke hotetelefoner som helst

7388270[/snapback]

Naturligvis kan han det. Det er mye man kan kjøpe. Jeg sa hva han ikke får med.

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å bruke standardøreproppene så mye nei. Greit å kunne kople til minijack-hodetelefoner.

Jeg lurer litt på denne mp3-spilleren: er den veldig simpel? Alle testene jeg har lest fokuserer på radioen, men jeg vil vite hvordan mp3-spilleren er i bruk. Går det an å lage spillelister? Kan man legge til sanger i spillelisten mens man spiller av?

Eller er det bare helt enkelt avspilling av hver enkel fil? I så fall: kan man laste ned gode musikkavspillere til den?

Skrevet

Mp3-spilleren er grei nok. Støtter spillelister, tilfeldig avspilning, repeat og slike vanlige ting. Ikke så god som de i series 60-telefonene eller walkman-telefonene dog. Litt mer styr for å lage spillelister o.l., men helt greit.

Skrevet

Ikke finn på å kjøpe 6280. Hold deg langt unna den, de prøver febrilsk å bli kvitt den, men selv om den er software oppgradert er det fortsatt feil på 9 av 10 telefoner. Enkelte forhandlere advarer mot denne telefonen og nekter å selge den lengre heldigvis, mens andre pusher ukritisk for å bli kvitt lageret sitt.

Ta da for Guds skyld heller 6233 eller 6288.

Skrevet

Har hørt flere klager på denne telefonen selv, men som bufodill er inne på er det vanskelig å si om det er informasjon man skal høre på. Brukeranmeldelsene svinger rett fra 6 til 1 og tilbake til 6 igjen - enten hater de den, eller så elsker de den. Mange som har gikk den 6-ere sier de har fått fikset problemene sine med nettopp software-oppgraderingen.

Dessuten har den blitt anbefalt både her, på Din Side og visstnok på VGnett (har ikke sjekket dette). Til og med Forbrukerrådet - som burde advare brukere om dårlige produkter - skryter av denne mobilen. Jeg vet de ikke rekker å se alle sider av et produkt i en slik test, men jeg mistenker klagene for å handle om spedbarnsfeil (som er rettet).

I og med at 6288 er omtrent samme mobilen, skal jeg se om jeg får en god pris på den. I så fall kjøper jeg heller den, så slipper jeg å bekymre meg. Hvis jeg ikke finner noe bedre alternativ, får jeg bare gamble :)

Skrevet

Jeg har 6280, og med den eldste SW-en. Det er den 3. 6280'en min, men den fungerer. SELV OM SW-en er 3.65 ;)

På den annen side så er slarken i skyvemekanismen irriterende, og siden videosamtale ikke var så viktig for deg så må jeg også anbefale deg Nokia 6233, som i all hovedsak er den samme telefonen, men i klassisk from, og har ikke videosamtaler. :) Den har heller ikke den irriterende slarken, og den har stereohøyttalere.

Men hvis du er innstilt på 6280, så kjøp den. Programvarefeilene er fikset for lenge siden. :cool:

For min egen del så forguder jeg telefonen. Det pleier som regel alltid å være en telefon på markedet som jeg sikler etter, men det er ikke tilfelle nå. Jeg elsker 6280-en min, og videoen er super :) SKÅL

Håper jeg hjalp litt :)

MVH

Tinki Winki

Skrevet

Tusen takk for svar! I og med at jeg tilfeldigvis fant mobilen på et tidsbegrenset tilbud gjorde jeg innkjøpet i dag. Jeg har et spørsmål, men for å holde det ryddig har jeg opprettet en ny tråd om det (handler om mangel på lys i display). Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...