Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer med diverse socket a-hovedkort


Anbefalte innlegg

for å gjøre en lang historie kort:

jeg kommer fra bergen og studerer i trondheim, og har en maskin stående hos foreldrene mine i bergen, som jeg pleide å fjernstyre (via remote desktop) fra trondheim så den gjorde forskjellige oppgaver døgnet rundt, hele tiden. den bestod bl.a. av:

abit an7 hovedkort

amd athlon xp 2800+

3x pc3200 ram (ddr400)

diverse harddisker, inkludert wd raptor som os-disk

 

også den litt lengre historien:

for en måned siden var jeg hjemme en langhelg og skulle bytte kabinett. monterte alt med ytterste forsiktighet og nøyaktig inn i det nye kabinettet. jeg mener selve "overføringen" gikk greit, selv om maskinen ikke startet som planlagt. kom rett og slett ikke inn i windows. og når jeg prøvde å installere windows på nytt igjen, så stoppet installasjonen under "setup is loading windows", som microsoft har om på denne support-siden: http://support.microsoft.com/kb/217073

ingen av de forslagene hjalp. etter hvert gikk det opp for meg at bios-klokken gikk feil, og at det ikke hjalp å endre den, klokken stod rett og slett stille. flashing av bios ved hjelp av diskett hjalp heller ikke. bytting av batteri førte bare til at jeg fikk feilen "cmos checksum error - defaults loaded". men den fikk jeg vekk ved å ta ut en av de 3 ram-brikkene. men klokken gikk fremdeles ikke, og windows ville fremdeles ikke bli installert. så jeg prøvde ubuntu. ubuntu ble tilsynelatende installert, men det klarte ikke å boote etterpå. så prøvde jeg linuxdistroen "slax", som egentlig er sånn minnepinne-linux. den funket fint, og ble "installert" (kopiert over) fra live-cd'en til raptor-disken. og slax klarte å boote fra harddisken, og i slax funket tilsynelatende alt (internett, musikk, lese fra ntfs-diskene, osv) - unntatt klokken, som var det samme hver gang jeg slo på maskinen.

men plutselig var langhelgen over, og jeg reiste tilbake til trondheim. selve "flyttingen" av maskinvaren over i kabinettet tok noen få timer, mens det å prøve å få liv i windows, pluss lære seg litt linux, tok resten av helgen. så jeg reiste tilbake med godt mot og vnc server installert på maskinen med slax. men på sikt funket slax dårlig, og krasjet etter et par dager (misforstå meg riktig, linux-folk :p).

 

men jeg begynte å tenke at windows og ubuntu kanskje er mer avhengig av at bios-klokken går enn f.eks slax er; at den ikke kan være det samme to tidspunkt på rad. nå er jeg hjemme der pcen står, så har jeg igjen prøvd. resetting av cmos har kun ført til at meldingen "cmos checksum error - defaults loaded" kommer igjen, og den går rett og slett ikke vekk (hjalp ikke å forandre ram-plasseringene heller). jeg begynte å se meg rundt etter andre socket a-hovedkort, og fikk tak i et brukt epox ep 8k9a2+:

 

epox ep 8k9a2+ hovedkort (http://www.epox.com.tw/eng/products_content.php?ps=26)

amd athlon xp 2800+ (som i sted), og amd athlon xp 2400+ som jeg fikk fra han som ga meg epox-hovedkortet

3x pc3200 ram (ddr400) (at hovedkortet støtter maks ddr333 ville vel kun ført til at ddr400-brikkene mine ble kjørt på 333hz?!)

 

har satt sammen alt, og jeg mener det er gjort riktig; men uansett hvilken av de to mulige måtene kabelen (power sw) fra påknappen festes til hovedkortet (pwr on), så skjer det ingen verdens ting når jeg trykker på den. og ja, psu'en får strøm fra veggen, knappen på psu'en er på, og psu'en er koblet til hovedkortet med atx-kabelen. men ingen verdens ting skjer, ikke et eneste livstegn. maskinen slår seg ikke på, som om maskinen ikke fikk strøm; men det gjør den antageligvis.

 

noen som har forslag til hva jeg må gjøre for å få liv i windows igjen? halve problemet er at jeg skal tilbake til trondheim fredag kveld, og helst vil ha liv i pcen innen den tid. begynner å tro at jeg må kjøpe splitter nytt hovedkort med en annen socket, som igjen krever flere nye komponenter. vil helst få liv i pcen med det jeg har nå:

 

abit an7 hovedkort (godt nok for slax, muligens problemer med cmos)

epox ep 8k9a2+ hovedkort (mulig dødt)

amd athlon xp 2800+

amd athlon xp 2400+

3x pc3200 ram (ddr400)

 

her er en liste over alt jeg har prøvd etter overføringen til det nye kabinettet (må jo innrømme at jeg angrer litt på det hele), uten nytte:

installering av winxp og win2k på raptor (med kun aktuell disk, floppy og cd koblet i)

installering av winxp og win2k på ide-disk (med kun aktuell disk, floppy og cd koblet i)

resetting av cmos

bytte av batteri

flashing av bios

annet hovedkort

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemene er:

får "cmos checksum error - defaults loaded" under oppstart. så bootrekkefølgen blir alltid feil

før jeg fikk det kom jeg halvveis inn i windows setup, men den stoppet med "setup is loading windows".

 

abit an7 hovedkort

amd athlon xp 2800+

3x pc3200 ram (ddr400)

 

det som tar så mye plass å skrive er at jeg har skrevet alt jeg har gjort og prøvd, og jeg har prøvd alle tilgjengelige forslag og tips.

 

egentlig vil jeg anbefale deg å vente til i morgen tidlig, også lese alt.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...