Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søker lovverk rundt eksamen på universitetsnivå


dot_

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en oversikt over lovverket rundt eksamen på universitetsnivå. Kjæresten min blir utsatt for hets og ren forskjellsbehandling (rett og slett fordi hun våger å stå i mot inkompetente lærere).

 

Er det noen som kjenner systemet som kan være så behjelpelige å spore opp regler og lover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som vet om man kan finne pensumlister for diverse fag? Vi skal ha eksamen nå på fredag, og jeg vet at det meste vi får på prøven er langt i fra pensum.

 

Det er snakk om å ta 3mx på høyskolen igjennom en ordning de har. Kan de da bestemme hva som skal være pensum?

 

Sorry for hijacken btw ;P

Endret av RIP
Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan finne pensumlister for diverse fag? Vi skal ha eksamen nå på fredag, og jeg vet at det meste vi får på prøven er langt i fra pensum.

 

Det er snakk om å ta 3mx på høyskolen igjennom en ordning de har. Kan de da bestemme hva som skal være pensum?

 

Sorry for hijacken btw ;P

7434211[/snapback]

 

Læreplanen er i hvert ganske diffus...

 

2.1.2  3MX

 

Mål 1: Kultur, språk og kommunikasjon

Elevene skal kunne tolke og formidle matematisk informasjon på muntlig, skriftlig og grafisk form. De skal kunne gjennomføre matematiske resonnementer, ha innblikk i matematikkens historie, og kjenne til noe av fagets betydning for samfunns- og kulturliv.

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

1a kunne samtale og samarbeide om matematiske spørsmål og kunne presentere og  begrunne egne oppgaveløsninger og undersøkelser

 

1b  kunne lese og forstå en enkel matematisk tekst, gjøre rede for innholdet og bruke det i oppgaveløsing

 

1c  kjenne begrepene implikasjon og ekvivalens og være kjent med noen vanlige matematiske bevistyper

 

1d kjenne matematiske bevis for noen sentrale resultater i faget og selv kunne gjennomføre matematiske resonnementer

 

1e kjenne til matematikkens flerkulturelle historie og ha innblikk i matematikkens betydning for naturvitenskap, teknologi, samfunnsliv og kultur

 

 

 

Mål 2: Modellering, eksperimentering og utforsking

Elevene skal ha innsikt i samspillet mellom matematikk og virkelighet, og de skal kunne løse oppgaver som krever kreativitet, fantasi og innsikt. De skal kunne bruke teknologiske verktøy på en hensiktsmessig måte i modellering, utforsking og problemløsing.

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

2a kunne formulere og analysere enkle matematiske modeller og kunne vurdere deres gyldighet

 

2b kunne reflektere over og vurdere egne metoder og resultater og kunne diskutere dem med andre

 

2c  kunne bruke teknologiske verktøy i utforsking og problemløsing

 

2d kjenne forskjellen på analytiske og numeriske løsninger og kunne angi svar på eksakt form eller med fornuftig avrunding

 

2e  kunne oppdage og eksperimentere med mønstre, systemer og sammenhenger og kunne undersøke om resultatene de kommer fram til, har generell gyldighet

 

2f kunne formulere og løse problemer der de må kombinere sine matematiske kunnskaper og ferdigheter med initiativ, originalitet og innsikt.

 

 

Mål 3: Rekker

Elevene skal kunne regne med geometriske og aritmetiske rekker og kunne bruke dem til å løse praktiske problemer.

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

3a  kunne summere endelige aritmetiske og geometriske rekker

 

3b  kunne regne med uendelige geometriske rekker med konstante kvotienter

 

3c  kunne bruke lommeregneren til å summere sekvenser av tall

 

3d kunne bruke rekker til å utforske geometriske forhold og mønstre

 

3e kunne bruke rekker til å løse praktiske problemer blant annet i forbindelse med sparing og avbetalingskjøp

 

 

Mål 4: Trigonometriske funksjoner

Elevene skal kunne regne med trigonometriske funksjoner og kunne bruke dem til å løse praktiske problemer

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

4a  kjenne absolutt vinkelmål, kunne regne om mellom grader og radianer og kjenne definisjonene til sinus-, cosinus- og tangensfunksjonene

 

4b kjenne de eksakte verdiene til sinus, cosinus og tangens til 0, 30, 45, 60 og 90 grader og kunne bruke disse verdiene til å finne vinkler i andre kvadranter og omløp

 

4c  kunne bruke formlene for sinus og cosinus til summer og differanser samt formelen sin2x + cos2x = 1

 

4d kunne derivere og integrere trigonometriske funksjoner

 

4e  kunne finne amplitude, periode og fase til en harmonisk svingning ut fra funksjonsgrafen, kunne skrive om uttrykk fra formen a sin(cx) + b cos(cx) til A sin (cx + ) og kunne bruke resultatet til å analysere funksjoner og løse ligninger

 

4f kunne bruke trigonometriske funksjoner til å modellere periodiske fenomener

 

 

 

Mål 5: Integralregning

Elevene skal kunne bruke de vanligste metodene til å løse integraler, og de skal kunne løse praktiske problemer ved hjelp av integrasjon

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

5a kunne beregne integraler ved hjelp av variabelskifte og delvis integrasjon

 

5b  kunne bruke integraler til å beregne volumer

 

5c ha kjennskap til den historiske utviklingen av noen grunnleggende problemstillinger i numerisk matematikk

 

 

Mål 6: Vektorer og vektorfunksjoner

Elevene skal kunne regne med vektorer og parametriserte kurver i planet og i rommet

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

6a kunne bruke de geometriske og algebraiske definisjonene av operasjonene addisjon, subtraksjon, skalarprodukt og multiplikasjon med en skalar for tredimensjonale vektorer

 

6b kunne finne ligningen for et plan gjennom et gitt punkt og med en gitt normalvektor

 

6c kunne finne avstanden mellom to punkter i rommet og kjenne ligningen for en sirkel i planet og en kuleflate i rommet

 

6d kunne finne avstanden fra et punkt i planet til en linje og fra et punkt i rommet til et plan

 

6e  kunne bruke vektorfunksjoner til å parametrisere kurver i planet og i rommet, kunne derivere vektorfunksjoner og finne hastighet, akselerasjon og buelengde

 

6f  kunne bruke polarkoordinater til å fremstille kurver i planet og til å beregne arealer

 

 

Mål 7: Sannsynlighetsregning og statistikk

Elevene skal kunne regne med sannsynlighetsfordelinger, forventning og varians og kjenne til sammenhengen mellom modellparametere og parameterestimat.

 

Hovedmomenter:

Elevene skal

 

7a  kjenne begrepene fordeling og stokastisk variabel for endelige utfallsrom og kunne  finne forventning, varians og standardavvik

 

7b  kjenne regnereglene for forventningen til en lineær kombinasjon av to stokastiske variable og variansen til en lineær kombinasjon av to uavhengige stokastiske variable

 

7c  kjenne forventning og varians til en binomisk fordeling

 

7d  kjenne normalfordelingene og kunne regne ut sannsynligheter knyttet til normalfordelinger

 

7e  ha kjennskap til den sentrale grensesetningen og kunne beregne sannsynligheter ved å tilnærme binomiske fordelinger med normalfordelinger

 

7f  forstå at utvalg fra en stor populasjon kan betraktes som uavhengige gjentak og kunne beregne punktestimat med standardfeil og tilnærmet konfidensintervall for en populasjonsandel og et populasjonsgjennomsnitt.

 

Kanskje Cappelens "Sinus 3MX" kan gi en bedre oversikt?

 

http://sinus97.cappelen.no/3mx.html

Endret av DrObjektiv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...