Gå til innhold

Anbefaling av kort med støtte for C2D og SLI


Øssa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på vei til å kjøpe ny pc og skal ha meg en E6600 sammen med et GeForce 8800GTX. Vil også ha muligheten til å senere utvide med et til 8800GTX og kjøre SLI. Har også planer om å prøve meg på litt overklokking. Hvilke brikkesett kan jeg bruke? Noen som kan anbefale et bra hovedkort? Har fåreløpig ikke noen økonomisk grense så la være å ta hensyn til pris.

 

Takker på forhånd :)

 

Øssa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Er på vei til å kjøpe ny pc og skal ha meg en E6600 sammen med et GeForce 8800GTX. Vil også ha muligheten til å senere utvide med et til 8800GTX og kjøre SLI. Har også planer om å prøve meg på litt overklokking. Hvilke brikkesett kan jeg bruke? Noen som kan anbefale et bra hovedkort?  Har fåreløpig ikke noen økonomisk grense så la være å ta hensyn til pris.

 

Takker på forhånd :)

 

Øssa

7362237[/snapback]

 

Sjekk ut eVGA Nvidia 680i SLI - har et selv som jeg kjøpte etter anbefaling fra en "kjenner" av hardware.

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt eksemplar hos Komplett, og er så langt knallfornøyd med dette. Kjører nå min E6600 greit på 3,6GHz (1600 QDR) med 1,45Vcore, og 800 DDR på minnet (Crucial Dominator PC6400). Det jeg likte best med dette kortet, er at hvis man har klokket litt for mye eller gitt for lite spenning, vil systemet etter ca. 10 sekunder automatisk starte opp med default clock. Dette ser ut til å være farvel til Clear CMOS for min del med dette hovedkortet :)

(Med forbehold om at denne funksjonen er implementert i andre typer hovedkort)

 

Jeg lurer på når man kan få utnyttet mulighetene som ligger i det tredje PCI-Express x16-sporet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også bestemt meg selv for C2D E6600, å det ligger ant til å bli et "Nvidia 680i SLI" HK, da jeg også har behov for SLI..

 

Noen anbefaling av 2GB ram brikker?

 

(Holder PC6400 brikker, eller bør du kjøpe "raskere" ram, hvis du skall OC å utnytte E6600 til sitt fulle? :hmm: )

 

Ser også at noen Nvida HK, dar ekstra nytte av "sli" ram brikker, som støtter EPP..

 

(Er dette bare "billig" merkedsføring, eller har det en reel ytelse økning? :) )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører minnet på 800 MHz og FSB synkront ligger du allerede på 3,6 GHz med en E6600. Hvis du skal langt over det kommer du til å trenge en del kjøling. 800 MHz RAM burde altså være tilstrekkelig etter min mening.

 

Kan aldri tenke meg at det er noen stor ytelsesforbedring med SLI-serfisert minne, i alle fall ikke en økning som står til prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Kjøpte mitt eksemplar hos Komplett, og er så langt knallfornøyd med dette. Kjører nå min E6600 greit på 3,6GHz (1600 QDR) med 1,45Vcore, og 800 DDR på minnet (Crucial Dominator PC6400). Det jeg likte best med dette kortet, er at hvis man har klokket litt for mye eller gitt for lite spenning, vil systemet etter ca. 10 sekunder automatisk starte opp med default clock. Dette ser ut til å være farvel til Clear CMOS for min del med dette hovedkortet :)

(Med forbehold om at denne funksjonen er implementert i andre typer hovedkort)

 

Jeg lurer på når man kan få utnyttet mulighetene som ligger i det tredje PCI-Express x16-sporet...

7382292[/snapback]

 

Har nå vært inni PC'n 3-4 ganger på 5 dager allerede for å cleare CMOS, det første som skjedde var at jumperen knakk. Men stort sett så resettes BIOS'n av seg selv.

Lenke til kommentar
Hvis du kjører minnet på 800 MHz og FSB synkront ligger du allerede på 3,6 GHz med en E6600. Hvis du skal langt over det kommer du til å trenge en del kjøling. 800 MHz RAM burde altså være tilstrekkelig etter min mening.

..

7473065[/snapback]

 

Kan ikke dette løses med å forandre på "fårholdet" i mellom CPU og Minnet? :hmm:

 

(Ikke at jeg kan noe om OC, men kjekt å vite, da jeg nå straks skall kjøpe HW, for så å prøve å OC senere.. Å har ikke tid nok til å lese meg opp først.. :( )

 

..

Kan aldri tenke meg at det er noen stor ytelsesforbedring med SLI-serfisert minne, i alle fall ikke en økning som står til prisforskjellen.

7473065[/snapback]

Holder på å leser om det nå, men har ennå ikke blitt "klok" på det.. :blush:

 

SLI-Ready Memory Support

Features support for new Enhanced Performance Profiles (EPP)-based memory DIMMs using the new EPP memory specification, unlocking even higher levels of memory DIMM performance previously unattainable.

 

&

 

DDR2 speeds of DDR2-1200 and beyond can be used to keep pace with overclocked system components. NVIDIA nForce 680i SLI MCPs support high-speed SLI-Ready memory

 

Er to "avsnitt" som jeg fant, i to forskjellige tester av kortet..

 

(Sto ikke noe særlig mere en dette om det.. :hmm: )

 

Edit:

 

Fant litt mere info her, å det ser ut som det bare er "tilegs" info til HKet, som kan brukes til auto OC..

------------------------------------------------

 

 

Enhanced Performance Profiles (EPP)

 

EPP is a new open memory standard that we expect will be adopted by a number of motherboard and memory manufacturers. Enhanced Performance Profiles increases performance by taking advantage of additional memory parameters added to the unused portion of a standard JEDEC Serial Presence Detect, or SPD. The JEDEC specification only calls for small amount of data to be stored in a standard SPD, which leaves a significant amount of unused space. EPP takes advantage of this space to store specific information about the modules, like their maximum supported frequencies and timings.

 

EPP also needs motherboard support to function as well. To support EPP a motherboard's BIOS has to be programmed to snoop the upper portion of the SPD to find the EPP relevant data. That data is then used in conjunction with a pre-determined set of parameters stored in the system BIOS to automatically tweak performance.

 

For example, if the EPP data stored in the SPD states a particular memory kit is capable of running at 1066MHz with 5-5-5-12 timings, EPP will automatically alter the processor's multiplier, voltage and bus speed, along with the memory voltage, to get as close to the memory's rated speed as possible. EPP will also overclock the processor by a user determined percentage to hit the memory's rated speed.

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...