Gå til innhold

Bra øvingslokale i bergen?


Joachricar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev en tråd om dette for et par dager siden, der jeg forteller at jeg og noen kamerater planlegger å starte et slikt lokale i Åsane der tanken er at det skal være gratis å bruke og åpent for alle (med et slags bookingsystem).

 

Men nå har det seg slik at når jeg sendte mail til Arna og Åsane kulturkontor så fikk jeg til svar at de holdt allerede på med et slikt prosjekt som kan være klart allerede om 2-3 uker, de manglet bare folk til å drive og organisere. Vi er dermed en diger gjeng som skal på møte der på tirsdag kl 16:00. Inntil da vet jeg ingenting hundre prosent, men jeg kommer tilbake med mer info når vi har vært på møte om dette skulle være interessant (send gjerne pm om jeg glemmer å skrive her).

 

Ellers har du jo alternativer som ungdomshuset 1880 eller å leie lokaler på USF/Verftet (ganske rimelig) gjennom AKKS Bergen eller Bergen Jazzforum.

 

edit: om vi får det som vi vil, vil vårt prosjekt ihvertfall ha åpent et par timer om søndagen. Jeg kan som sagt ikke si noe sikkert helt enda. Åsane ligger jo også på andre kanten av byen i forhold til Olsvik.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men du kan uansett kontakte kulturkontoret og høre med dem om eksisterende øvingslokaler. De har nok god oversikt over slikt.

7363383[/snapback]

 

Hei! Hiver meg inn diskusjonen til Jokkemann :-) Fint at du har funnet veien opp til Bandpark forresten. Tenkte bare å nevne at jeg, da jeg forsøkte å starte opp Bandpark, var i kontakt med samtlige kulturkontorer i Bergen med tanke på å få til et bra øvingslokale for et års tid siden. De fleste mente da at de var godt dekket inn på denne fronten..... bortsett fra i Åsane hvor jeg fikk et brev i retur om de så behovet og ønkset å gjøre noe med dette, men hadde ingen bygningsmasse å avse, til tross for at jeg tilbydde meg å innrede, utstyre og drifte det uten noen kostnad for dem. Nå har de altså fått et lokale, men mangler folk til å drifte det...? Jeg tror problemet i Fyllingsdalen er at det faller inn under Laksevåg og Årstad hvor de har, såvidt meg bekjent to øvingslokaler, (Kulturhuset på Laksevåg og et like bak Vestkanten), noe de da mener er nok til hele området. Prøvde selv å få tid i dette øvingslokalet bak Vestkanten, men da var det stort sett fullbooket. Er det absolutt ingenting i Fyllingsdalen?

 

Nok om det. Det er ihvertfall mangel på gode øvingslokaler, spesielt dem som er lett tilgjengelig. Det finnes mange øvingslokaler, men disse er det i hovedsak spleiselag som står for, og da blir det også et eierforhold blandt dem som gjør det vanskelig for andre å slippe til, forståelig nok. (Selv om penger til utstyret er i mange tilfeller kommet fra kommunen)

 

Kan desverre ikke gi deg noen gode råd på hvor du finner gode øvingslokaler i området Fyllingsdalen, eller andre steder forøvrig, men skulle du være så heldig å komme over et egnet lokale hvor det var mulig å sette opp ordentlig utstyr og trenger hjelp til dette er det bare å ta kontakt med meg så skal jeg utstyre det med det som trengs for å få løftet taket... Bandpark har et PA som gjerne skulle fått svingt litt mer enn det gjør idag. I Olsvik har vi desverre en støyfaktor å ta hensyn til (derav alt gjennom hodetelefoner), men føler vi har fått til en grei løsning på dette til tross. Plasseringen er antagelig ikke den beste, men samtidig ønsker jeg at mulighetene skal være tilgjengelig andre steder enn akkurat rundt sentrum, men hvis ikke loddefjordingene ønsker å benytte seg mer av dette tilbudet enn de gjør idag er det ikke sikkert dette er et behov i dette området , og skulle vært fullt mulig å flytte til Fyllingsdalen evt Åsane.

 

Har du noe tilbakemelding på hva som kan endres i Olsvik for å gjøre det mer interessant for folk å spille der setter jeg pris på det. Slik det er idag dekker vi nesten inn husleien, noe som egentlig forsvarer at jeg fortsatt driver det der oppe, men skulle gjerne hatt noen flere brukere slik at vi kan sette ned prisen pr øving, samt få kjøpt inn noe godis til studioet.

 

Raymond, Bandpark

Lenke til kommentar
De fleste mente da at de var godt dekket inn på denne fronten..... bortsett fra i Åsane hvor jeg fikk et brev i retur om de så behovet og ønkset å gjøre noe med dette, men hadde ingen bygningsmasse å avse, til tross for at jeg tilbydde meg å innrede, utstyre og drifte det uten noen kostnad for dem. Nå har de altså fått et lokale, men mangler folk til å drifte det...?

Som jeg fikk beskjed av fra kulturkontoret via epost: "Me er enno litt i tenkeboksen på korleis me skal driva dette, men håper å bygga opp ei gruppa interessert ungdom til dette. Så hvis de kunne vera interessert i å samarbeida om dette lokalet, så hadde det vore fint."

 

Vi har nå bygget opp en gruppe på 11 mennesker (venner/bekjente av hverandre) om jeg ikke har talt feil, som ønsker å støtte kulturkontoret i dette. De fleste av oss var på møte med kulturkontoret i forrige uke, og vi fikk da se lokalet og høre litt om deres planer. De eier ikke lokalet selv, det eies gjennom stiftelsen U-82, som primært er et ungdomshus/-klubb, men nå er en liten seksjon av bygget satt av til øvingsrom. Jeg har ikke snakket med dem siden det, men hvis alt har gått etter planen, så er det ferdig oppusset nå (da vi var der manglet hovedsaklig gulv, lys og muligens noe støydempende å ha på veggene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...