Plecto Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Fant fort ut at photoshop var alt for komplisert og unødvendig for kjære far og Paint sier seg selv ikke kan gjøre stort. Har dere noen anbefalinger til et program midt imellom? Som er lett å bruke (helst) gratis og som kan gjøre en del, f.eks. lage julekort og redigere litt smått på bildene tatt fra ferieturer?
Bendorama Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Fant fort ut at photoshop var alt for komplisert og unødvendig for kjære far og Paint sier seg selv ikke kan gjøre stort. Har dere noen anbefalinger til et program midt imellom? Som er lett å bruke (helst) gratis og som kan gjøre en del, f.eks. lage julekort og redigere litt smått på bildene tatt fra ferieturer? 7353429[/snapback] Adobe Photo Elements 5.0
Tjombo Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 (endret) Faststone Image Viewer (link)er gratis og kan gjøre enkle ting som å fjerne røde øyne, beskjæring av bildet og enkel redigering. Finnes bare i engelsk utgave men.. Relativt enkelt å bruke. Endret 24. november 2006 av Tjombo
Plecto Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 Så på det nå, så veldig greit ut men kan dette programmet sette sammen bilder, legge til tekst og rammer osv.? Jeg prøvde å lære hvordan man brukte word til å lage julekort med, men det slo ikke helt ann. Det ble litt for vanskelig med formatering av bildefiler osv, de hoppa jo alle veier (vet selv hvordan man gjør det, men å lage julekort med word trur jeg er ganske tungt for nybegynnere)
Tjombo Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Det med å lage julekort i Faststone er nok ikke helt ideelt. Det er mulig å legge til tekst og figurer, men det blir på nivå med paint. Du har jo også GIMP som også er gratis, men det blir igjen avansert og vanskelig å bruke. Vet desverre ikke om noen flere gratisprogrammer som er enkle i bruk.
Torbjørn T. Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Vil ikkje seie Gimp er det enklaste. FastStone ImageViewer er, som namnet seier og Tjombo var inne på, i utgangspunktet for visning av bilete, og har ikkje so veldig mange avanserte mogelegheiter. No har ikkje eg prøvd nokon av dei, men du kan jo sjå på Photofiltre og Paint.NET, som begge er gratis. Photoshop Elements, som vart nemnt tidlegare i tråden, er eit anna alternativ. Microsoft Publisher, om de har det, kan sikkert brukast òg.
kjeklulf Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Så på det nå, så veldig greit ut men kan dette programmet sette sammen bilder, legge til tekst og rammer osv.? Jeg prøvde å lære hvordan man brukte word til å lage julekort med, men det slo ikke helt ann. Det ble litt for vanskelig med formatering av bildefiler osv, de hoppa jo alle veier (vet selv hvordan man gjør det, men å lage julekort med word trur jeg er ganske tungt for nybegynnere) 7353904[/snapback] Word er nok ikke ideelt men det er nå en gang det programmet flest har erfaring med. Et tips for å gjøre det enklere for nybegynnere er å lage tabeller til å sette bildene inn i. Sett inn en enkel tabell med f. eks to kolonner og en rad og sett bildet inn i den ene cellen. Da er det lettere å kontrollere at bildet ikke hopper rundt alle veier.
-Jungeldyret Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Jeg bruker Photofiltre, som incanus nevnte over her. Det er veldig brukervennlig, kan laste ned norsk språkfil til det også. Mange filtre som du bare legger oppå bildet blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå