Gå til innhold

Er det mulig å reparere ett potmeter?


Anbefalte innlegg

Min kjære NAD 3240PE har en skavank som gjør den ubrukelig. Potmeteret funker bare på den ene kanalen.. Og det er såpass spesiellt at det produseres ikke lengre.

 

Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?

 

La ved ett bilde av det bare sånn for å være på den sikre siden.. (in case noen har en NAD 3240PE eller en 3300 som er død)

post-30713-1164320227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er balanse bryteren, så er det vel ikke så farlig, da kan du bare koble direkte sånn at det blir fullt signal begge veier. Det er jo det den gjør når den står i senter.

 

Så hvis ikke du får redda den er det en mulighet. Eller så får du bare kjøpe et annet potmeter som du kan få til å passe. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?
Ja absolutt. Har åpnet slike pot flere ganger og rengjort kullsjiktet med kun en lett fuktet Q-tips, samt pusset sleperingene med 1000-papir slik at de har fått god kontakt med kullsjiktet. Men for all del, vær forsiktig.

 

Hadde du bodd nærmere meg, så skulle jeg ha gjort det for deg.

Lenke til kommentar
Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?
Ja absolutt. Har åpnet slike pot flere ganger og rengjort kullsjiktet med kun en lett fuktet Q-tips, samt pusset sleperingene med 1000-papir slik at de har fått god kontakt med kullsjiktet. Men for all del, vær forsiktig.

 

Hadde du bodd nærmere meg, så skulle jeg ha gjort det for deg.

7347881[/snapback]

 

ja.. hvordan åpner man ett potmeter uten å ødelegge det?

Lenke til kommentar

Sikkert bare å brette ut metallkåpebeina som sitter rundt pot meteret. sitter sikkert en "mutter el lignende på toppen som må løses

7348705[/snapback]

 

 

det er en liten kloss i bakkant ja. men det ser ut som den er festet med locktite eller noe slikt. dette potmetret er nok ikke laget for å skulle åpnes nei.. jeg kommer nok til å slite i stykker den lille metallbiten om jeg prøver tror jeg.. (mutteren om du vil)

Lenke til kommentar
Min kjære NAD 3240PE har en skavank som gjør den ubrukelig. Potmeteret funker bare på den ene kanalen.. Og det er såpass spesiellt at det produseres ikke lengre.

 

Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?

7347191[/snapback]

Vel, å gjøre service på et potmeter.... Jeg har aldri hørt om at noen har gjort det, og ser ikke helt hvor effektivt det ville være. Sånne potmetere er jo egentlig bare motstandstråd som er viklet rundt en ring, hvor ytterbeina på potmeteret er endene på tråden, og det midterste beinet (vrideren) er en slags børste som ligger og sleper på motstandstråden. Potmetere blir jo defekt over tid - det er jo ikke til å komme utenom.

 

Men hva er problemet? Selv om kanskje ikke akkurat det potensiometeret er i produksjon lenger, må det jo finnes flust av doble potensiometre med samme motstandsverdi. Hva er verdien på potmeteret?

Lenke til kommentar
Min kjære NAD 3240PE har en skavank som gjør den ubrukelig. Potmeteret funker bare på den ene kanalen.. Og det er såpass spesiellt at det produseres ikke lengre.

 

Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?

7347191[/snapback]

Vel, å gjøre service på et potmeter.... Jeg har aldri hørt om at noen har gjort det, og ser ikke helt hvor effektivt det ville være. Sånne potmetere er jo egentlig bare motstandstråd som er viklet rundt en ring, hvor ytterbeina på potmeteret er endene på tråden, og det midterste beinet (vrideren) er en slags børste som ligger og sleper på motstandstråden. Potmetere blir jo defekt over tid - det er jo ikke til å komme utenom.

 

Men hva er problemet? Selv om kanskje ikke akkurat det potensiometeret er i produksjon lenger, må det jo finnes flust av doble potensiometre med samme motstandsverdi. Hva er verdien på potmeteret?

7348885[/snapback]

 

verdien er 20k på volum og 50k på balanse. Om du ser på bildet er ikke dette ett standard potmeter. volumdelen har fire pinner og balanse har 3. men alle forslag mottas med tusen takk :-)

 

edit= ved nærmere inspeksjon av potmetret er pinne 1 og 2 sett fra venstre på bildet forbundet med en 10,5K motstand. Pinne 1 går til loadness.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
verdien er 20k på volum og 50k på balanse. Om du ser på bildet er ikke dette ett standard potmeter. volumdelen har fire pinner og balanse har 3. men alle forslag mottas med tusen takk :-)

7349368[/snapback]

Ja, så det etter å ha sett litt nærmere på bildet du la ved. Skjønner problemstillingen din mye bedre nå. :blush:

 

Skjønner at du faktisk må ha tak i den originale komponenten da. I så fall kan jeg jo bare tipse om at du bør prate med Hifi-klubben, og få tak i de serviceverkstedene de bruker. Regner jo med at komponenten finnes i en lagerskuff en eller annen plass.

 

Forøvrig dårlig konstruert av NAD da synes jeg, selv om det ikke er så veldig konstruktiv kommentar til problemet ditt. ;)

Lenke til kommentar
men hvis du er med meg på følgende teori:

 

det er flere nad forsterkere med samme type potmeter med samme pinnelayout. det eneste som mangler er den siste 4'de pinnen. hva er odds'n for at det vil funke med en motstand på 10,5k dit egentlig pinne 1 skulle gå.

7349669[/snapback]

Jo, høres jo tenkelig ut det. Nå kjenner ikke jeg hele sortimentet til NAD, men det er jo selve potensiometeret som er spesielt her. Hvis du får tak i et potensiometer med samme verdier og samme fysiske dimensjoner, virker jo ikke utenkelig å kunne mekke til den motstanden bort til loudness.

Lenke til kommentar
ja.. hvordan åpner man ett potmeter uten å ødelegge det?
Sikkert bare å brette ut metallkåpebeina som sitter rundt pot meteret. sitter sikkert en "mutter el lignende på toppen som må løses
Som S-tone_meg sier så er det "bare" å brette forsiktig på metallkåpebeina og ta ut del for del. Men du må begynne bakfra og fremover mot knappene.

 

Som sagt har gjort dette ved flere anledninger og det gjør iallefall ikke ting værre. Har det vært en del skurring når du vred på volumet før det forsvant helt?

Lenke til kommentar
Vel, å gjøre service på et potmeter....  Jeg har aldri hørt om at noen har gjort det, og ser ikke helt hvor effektivt det ville være.  Sånne potmetere er jo egentlig bare motstandstråd som er viklet rundt en ring, hvor ytterbeina på potmeteret er endene på tråden, og det midterste beinet (vrideren) er en slags børste som ligger og sleper på motstandstråden.
Utifra bildet så er jeg ganske overbevist om at dette potmeteret har kullsjiktbaner og ikke er av den trådviklede typen.

 

Problemet med kullsjikt er at over tid så slites dette litt ned av sleperingen og en hinne med kullstøv legger seg på kontaktpunktet på sleperingen. Dette kullstøvet brenner seg så fast på kontaktpunktet og forhindrer forbindelse med kullsjiktet, man merker gjerne ett tidlig stadie av dette med spraking og knitring når man vrir på volumet. Ennå værre er det med de potmeterene hvor det er lagt inn en liten kule mot en rillet plate som gir faste stepp på volumet (ligner på følelsen av trådviklede potmeter, men har større stepp). Når jeg har overhalt potmeter som har en slik kule, så fjerner jeg kulen og dermed stepfunksjonen.

Lenke til kommentar

->Pingla : lyden ble gradvis svakere og svakere på den ene kanalen. så fikk jeg renset potmetret i sommer engang med en ordentlig rensespray. men nå er den permanent død på den ene kanalen. Og ja, det er kullsjiktbaner:-)

 

Etter å ha ringt samtlige nåværende og noen tidligere verksteder til HIFI Klubben er konklusjonen at potmetret ikke er å oppdrive lengre..

 

Så her må det repareres..

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...