Gå til innhold

Varm CPU, trenger jeg ny kjøler.


-Olsen-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Pentium 4 3.06 Ghz, socket 478.

 

Denne ligger idle på 50 grader. Ved virus scan, eller spill presses den mot 65. (høyeste jeg har sett før pcen skrur seg av)

 

Er dette unormalt høyt?

 

Jeg har vurdert å kjøpe ny kjøler for å slippe at pcen restarter seg så ofte. Så jeg lurte da på hvilken type jeg kan trenge, og hvor dyr.

 

Jeg har ikke vindu på nåværende pc, så noe fancy trengs ikke, er da ute etter en god kjøling, for en billig penge. Kabinettet er tungt nok fra før av, så bør da ikke være så stor. (men god nerdetrening da :D )

 

Takker for alle svar

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har en Pentium 4 3.06 Ghz, socket 478.

 

Denne ligger idle på 50 grader. Ved virus scan, eller spill presses den mot 65. (høyeste jeg har sett før pcen skrur seg av)

 

Er dette unormalt høyt?

 

Jeg har vurdert å kjøpe ny kjøler for å slippe at pcen restarter seg så ofte. Så jeg lurte da på hvilken type jeg kan trenge, og hvor dyr.

 

Jeg har ikke vindu på nåværende pc, så noe fancy trengs ikke, er da ute etter en god kjøling, for en billig penge. Kabinettet er tungt nok fra før av, så bør da ikke være så stor. (men god nerdetrening da :D )

 

Takker for alle svar

 

MvH

 

7346816[/snapback]

 

 

Jeg fåreslår å kjøpe en F-16 turbinmotor fra hærens overskuddslager, blir litt dyrt i lengden men er desidert tøffere enn sånn pinglete vannkjøling.

 

MVH: Valfar

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Kjøp deg en Zalman CNPS7000B-Cu

Utrolig bra kjøler.

Du finner den HER

 

Merk at grunnen til at jeg linker til den med lys er at den er litt billigre enn den uten lys. :tease:

 

Håper ikke 319kr og 755Gram blir for mye :p

 

Har den selv på en Pentium 4 2.4Ghz som er overklokka til 2.8Ghz og med mye ekstra spenning. Og da ligger den på maks 55Grader. samme som standardkjøleren lå på uten overklokk.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en Zalman CNPS7000B-Cu

Utrolig bra kjøler.

Du finner den HER

 

Merk at grunnen til at jeg linker til den med lys er at den er litt billigre enn den uten lys. :tease:

 

Håper ikke 319kr og 755Gram blir for mye :p

 

Har den selv på en Pentium 4 2.4Ghz som er overklokka til 2.8Ghz og med mye ekstra spenning. Og da ligger den på maks 55Grader. samme som standardkjøleren lå på uten overklokk.

7347057[/snapback]

 

Dette er da et godt kjøp i forhold til andre (monstre) på prisguiden?

 

saken er at jeg kan titte og titte, men aner aldri helt hva som er bra og ikke..

 

men takker for svaret, skal vurderes!

Lenke til kommentar

Kjekt... dette skal tenkes på.

 

Men har prøvd å bruke et program som heter speedfan, med dette kan jeg få pcen kald under load. Men har et problem med at noe skrur de ned igjen, slik at temperaturen kan fortsette over 60 grader.

 

er viftestyring en løsning på dette? og bør jeg ha det samtidig? (problemet er at jeg bare har en 3.5" ledig)

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Det er sikkert BIOS instillinger som setter ned hastigheten. Det er som oftest viftestyring i BIOS, og denne er som regel satt en del ned på hastigheten. Selv skrur jeg av viftestyringa i BIOS sånn at det alltid er full fart på viftene.

 

Så Se i BIOS om det er noe som setter ned hastigheten. På kortet mitt setter den hastigheten til 10/15 som standard, men jeg setter den opp til max.

Lenke til kommentar
Det er sikkert BIOS instillinger som setter ned hastigheten. Det er som oftest viftestyring i BIOS, og denne er som regel satt en del ned på hastigheten. Selv skrur jeg av viftestyringa i BIOS sånn at det alltid er full fart på viftene.

 

Så Se i BIOS om det er noe som setter ned hastigheten. På kortet mitt setter den hastigheten til 10/15 som standard, men jeg setter den opp til max.

7350925[/snapback]

 

Du hadde rett.. lå på 12 før, når jeg skrudde av ligger den på standard 44. Bedre! Men kan fortsatt ikke styre de ordentlig da... noe som drar dem tilbake uansett!

 

Hadde valg mellom

Quiet

Normal

 

i bios, valgte da "på", sto på "normal"

Lenke til kommentar

Du kunne jo kobla CPU kjøleren direkte til strømforsyninga. Da skal du ihvertfall få full fart med en gang. Og hvis temperatur fortsatt er et problem, så er det på tide med ny kjøler. Hadde selv problem med Boxed kjøler på P4 over tid. Med det må merkes at jeg ikke hadde kjølepasta på min, noe som ikke ble kjøpt med pcn den gang jeg var dum og naiv :tease:

Lenke til kommentar
Du kunne jo kobla CPU kjøleren direkte til strømforsyninga. Da skal du ihvertfall få full fart med en gang. Og hvis temperatur fortsatt er et problem, så er det på tide med ny kjøler. Hadde selv problem med Boxed kjøler på P4 over tid. Med det må merkes at jeg ikke hadde kjølepasta på min, noe som ikke ble kjøpt med pcn den gang jeg var dum og naiv  :tease:

7354314[/snapback]

 

 

Kjøleproblemet er jo mer eller mindre løst (midlertidig, har ikke testet ordentlig enda).

 

Men saken er det at jeg liker å styre pcen, ikke at den styrer seg selv... liker altså å ha kontoll over egen maskin, :cool: men nå bråker den jo mer en før.. så nå går det hvertfall ikke ann å ha den på på natten. Har den på rommet. :(

 

Derfor jeg håpet at speedfan eller noe liknende ville fungere, slik at jeg kan regulere, når jeg vil regulere :innocent:

 

100% konstant vil bråke noe sjukt.... pluss at det vil vel slite den endel?.. ikke lett detta :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...