Gå til innhold

Regnskapspostering - overføringer fra privat konto


dnusim

Anbefalte innlegg

Har startet meg et enkeltpersonforetak for å se om jeg kunne lære meg noe av det. Begynner med å lære meg å føre regnskap. Det hele virker å gå ganske greit og billig - jeg har fått tak i standard kontoplan og har hittil holdt utgiftene godt nede - bortsett fra et lite problem jeg ikke ser ut til å finne ut av på egen hånd:

 

Foretaket mitt har foreløpig ingen inntekter, og for å generere inntekter påløper det først endel utgifter. Disse utgiftene må jo betales fra et sted, så jeg tenkte jeg skulle overføre penger fra min private bankkonto til firmaets. Av dette følger problemet mitt: Hvilken regnskapskonto skal jeg benytte til overføringer til og fra privat bankkonto? Og blir dette egenkapital eller lån av meg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellomværende mellom eier og selskap i enkeltmannsforetak føres over konto 2060. Husk at alle slike transaksjoner må gå over bank.

F.eks. debet 1920 som er bank og kredit 2060.

Og selvfølgelig motsatt om du tar ut penger fra firmaet.

 

Siden lønnsbegrepet ikke eksisterer i enkeltmannsforetak står du fritt til å ta ut så mye penger du vil så lenge det er dekning for det.

 

Konto 2060 heter egentlig privatuttak, men det er mer praktisk å kalle den for "mellomværende eier" eller "mellomværende ditt navn" siden det forhåpentligvis vil gå begge veier.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei!

 

Takk for bra informasjon, supert at det er mulig å finne svar på dette på norsk :)

 

Jeg er helt grønn med hensyn til regnskapsføring generelt, så må ta sjansen på å spørre dumt for å se om jeg har forstått riktig:

Hvis man tar ut penger fra enkeltmannsforetaket sitt, da fører man debet 2060 og kredit 1930? Og da er det ikke behov for å skrive noen minus foran noen av tallene?

 

Av en eller annen grunn har jeg ikke noen konto 1920 i Mamut, derimot 1930 Bankinnskudd. Regner med det er bare variasjoner av kontoplaner?

 

På forhånd takk!

Endret av Aryon
Lenke til kommentar

Aldri noe som er for dumt til å spørre om, er det vel? ;)

 

Posteringen du foreslår er riktig.

Jeg har aldri brukt Mamut, så om du må punche med minus foran eller ikke det vet jeg ikke for det varierer fra program til program. Om du gjør noe feil, så vil ikke bilaget gå i null, så det finner du fort ut av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...