Gå til innhold

Spørsmål om lyd


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en sak ifb med kjøp av ny Medie Center PC: Jeg har ganske "tung" hifi og en rekke EFFEKTforsterkere og høyttalere stående, men ingen surroundforsterker. Jeg har greie på stereolyd og vet nok om surround, men datagreier er litt vanskeligere å forstå. Jeg forstår det slik at et lydkort har både digitale og analoge utganger og at man får ut 5.1 eller 7.1 lyd. Er det da slik at man MÅ ha en surroundforsterker (i mitt tilfelle uten innebygde effektforsterkere) for å få surroundlyd i stuen? Eller finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du må forsterke signalene fra pcen på en eller annen måte.

Enten ved en egen surroundforsterker, eller ved at høyttalerne har innebygde forsterkere (pc-høyttalere).

Lenke til kommentar
Du må forsterke signalene fra pcen på en eller annen måte.

Enten ved en egen surroundforsterker, eller ved at høyttalerne har innebygde forsterkere (pc-høyttalere).

7345393[/snapback]

Jeg ble ikke særlig klokere, eller.... Jeg har som skrevet effektforsterkere til alle kanaler, og dette blir jo i praksis det samme som aktive høytttalere (høyttalere med innebygde effektforsterkere) Så da må logikken i svaret være at det kommer analoge linjesignaler fra lydkortet ferdig fordelt til de forskjellige kanalene i surroundoppsettet (center, hoved, sub, bak - som 5.1 f eks) Da må PCen også ha styring for alt dette, f eks delefilter til subben og nivåregulering til alle kanalene i oppsettet i tillegg til volum, bass, og diskant. Så svaret er at man IKKE trenger en surroundforsterker til å gjøre alt dette?

 

Som en liten tilleggsinformasjon så har jeg i dag en Technics integrert stereoforsterker (altså for- og effekt) fra tidlig åttitall på arbeidsrommet som bl.a gjengir lyden fra PCen. Jeg lånte Denons surround toppmodell, og flyttet min Technics inn i stuen til sammenligning. I stereo spillte min gamle forsterker fletta av Denon. Mest tydelig var det i bassen, der Denon ikke leverte nok strøm, til tross for ganske lik effekt i stereo på papiret. Så jeg var skuffet...

Lenke til kommentar
Jeg ble ikke særlig klokere, eller.... Jeg har som skrevet effektforsterkere til alle kanaler, og dette blir jo i praksis det samme som aktive høytttalere (høyttalere med innebygde effektforsterkere) Så da må logikken i svaret være at det kommer analoge linjesignaler fra lydkortet ferdig fordelt til de forskjellige kanalene i surroundoppsettet (center, hoved, sub, bak - som 5.1 f eks) Da må PCen også ha styring for alt dette, f eks delefilter til subben og nivåregulering til alle kanalene i oppsettet i tillegg til volum, bass, og  diskant. Så svaret er at man IKKE trenger en surroundforsterker til å gjøre alt dette?

7360839[/snapback]

 

Jepp... lydkortet kan enten decode signalet selv og sende ut signalet som skal til hver enkelt høyttaler... eller sende videre "rå" signalet til en surroundforsterker, med coax eller fiber, som da decoder signalet selv.

Det siste alternativet er sannsynligvis det beste, fordi en god forsterker har bedre d/a convertere pluss at en pc generer mye mer støy.

Men begge deler skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...