johnemb Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Jeg har lest noen tester av digitalkameraer på akam.no, og det er en ting jeg savner: Testbilder fra flere ulike situasjoner, ikke bare utendørs i dagslys, makrobilder og portrettbilder! Jeg savner særlig bilder fra flere type lysforhold, f.eks. både sol, overskyet, innendørs fluoriserende, innendørs lyspærer. Gjerne bilder både med automatisk hvitbalanse og andre hvitbalanse-instillinger. Dette er særlig nyttig for å kunne vurdere hvor god den automatiske hvitbalansen er. Jeg har f.eks. et Pentax-kamera som gir merkbart blåskjær i sollys (blå himmel). Og Canon Ixus 800 skal visstnok ha et gulskjær på innendørsbilder med kunstig lys, men dette er umulig å se ut fra testbildene akam.no vanligvis bruker.
faaeri Skrevet 15. desember 2006 Skrevet 15. desember 2006 Jeg har lest noen tester av digitalkameraer på akam.no, og det er en ting jeg savner: Testbilder fra flere ulike situasjoner, ikke bare utendørs i dagslys, makrobilder og portrettbilder! Jeg savner særlig bilder fra flere type lysforhold, f.eks. både sol, overskyet, innendørs fluoriserende, innendørs lyspærer. Gjerne bilder både med automatisk hvitbalanse og andre hvitbalanse-instillinger. Dette er særlig nyttig for å kunne vurdere hvor god den automatiske hvitbalansen er. Jeg har f.eks. et Pentax-kamera som gir merkbart blåskjær i sollys (blå himmel). Og Canon Ixus 800 skal visstnok ha et gulskjær på innendørsbilder med kunstig lys, men dette er umulig å se ut fra testbildene akam.no vanligvis bruker. 7342164[/snapback] Hei Johnemb. Takk for tilbakemelding. Vi jobber med å legge om testprosedyrene, og hvitbalanse er nok noe av det som vil bli tillagt større vekt. Erik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå