Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har jeg grilla CPU'en?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Spesifikasjoner.

HK: MSI K7T 266Pro2 (Max pros = Athlon XP 2100+)

 

Fikk i dag en AMD Athlon XP 2100+ som jeg skulle hive i min maskin, da HK ikke takler større.

Men, etter å ha startet den første gang skjedde ingenting. Tok da å demonterte ALT, samtidig tok jeg å rengjorde prosessorviften grundig for første gang.. sattan det var kaninene sine inni der.

 

Tilbake til problemet. Etter å ha koblet alt sammen i igjen, startet maskinen, men alle "D-LED" lysene som skal indikere hvor feilen ligger lyste rødt, og jeg fant selvfølgelig ikke manualen slik at jeg kunne tolke lysene. Og, etter en liten stund begynte det å lukte småsvidd, jeg fikk slått av strømforsyninga bakpå med en gang. Etter å ha fjerna pros. vifta såg jeg at prosessoren hadde fått seg et svimerke i selve "plasten" like ved siden av kjernen, dette kan også så vidt tydes når jeg snur prosessoren og ser på baksiden. Når jeg satte på min gamle XP 1700+ startet maskinen igjen, bortsett fra at det ser ut som om HD'en har tatt kveld, kommer halvveis i Windows bootinga før den restarter.

 

Har gjort dette tusen ganger før, men i dag gikk det altså filleveien!! Noen som har noen ide hva det er som kan ha skjedd? Er XP 2100 ødelagt? Prosessoren var riktignok kjøpt brukt, men skulle i følge selger fungere utmerket. Burde jeg resatt CMOS før jeg satte i ny prosessor??

 

Setter pris på alle tilbakemelding her..

 

Kanskje på tide med en skikkelig oppgradering etterhvert..

 

 

:hrm:

Endret av guten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Kommer litt an på hvilke instillinger som var i BIOS, noen har autodetect på alt. Men feil spenningsnivåer, typisk for høye, kan svi av en CPU.

 

Det er derfor alltid å anbefale å resette BIOS FØR man sitter inn en ny CPU,

på samme måte som man skal resette BIOS når man første gang bygger systemet for å være sikker på at alt er factory default, og sikkert.

 

Ser du svimerker på CPU'en så tror jeg ikke det er noe håp for den, desverre.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei,

 

Kommer litt an på hvilke instillinger som var i BIOS, noen har autodetect på alt. Men feil spenningsnivåer, typisk for høye, kan svi av en CPU.

 

Det er derfor alltid å anbefale å resette BIOS FØR man sitter inn en ny CPU,

på samme måte som man skal resette BIOS når man første gang bygger systemet for å være sikker på at alt er factory default, og sikkert.

 

Ser du svimerker på CPU'en så tror jeg ikke det er noe håp for den, desverre.

 

Mvh,

Beej80

7349721[/snapback]

 

Ja, det er nok svimerker i printkort.. Er på utkikk etter ny pc nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...