Gå til innhold

BSD/UnixInstallerte nettopp FreeBSD!


Young

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retype New Password:

passwd: the password db file is busy

7339890[/snapback]

Prøv å slett brukeren med rmuser "bruker", slett /home/*bruker* og opprett brukeren på ny.

 

Edit: et godt tips er å ALDRI endre shell på root-kontoen hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør (har bl.a. endret shell på root i Solaris).

7339900[/snapback]

 

brukeren er jo meg da og jeg er jo root. hvordan slette meg selv når jeg selv er root? funka dårlig

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall en bruker som ikke er root, som jeg bruker til vanlig. Trenger jeg root-shell, gir jeg kommandoen su -. Det kan jeg gjøre, for den vanlige brukeren min tilhører gruppen wheel, noe du spesifiserer når du kjører kommandoen adduser "bruker".

 

Edit: ikke si at du gjorde denne endringen på brukeren root? For da sliter du.

 

Edit edit: og hvis du har gjort det, må du pent reinstallere. Men det er sånn du lærer et system skikkelig, ved å gjøre feil. Jeg har selv gjort den feilen, og det var kjipt, for å si det sånn. Men så har jeg da lært masse, og er totalt uredd for å bruke systemer som ikke virker "nybegynnervennlige", som Ubuntu. Faktisk så skyr jeg slike "nybegynnervennlige" systemer, for jeg er blitt vant med å gjøre ting selv.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
jeg har ikke en standard som ikke er root nei.

7340060[/snapback]

Skjønner. Det er noe du absolutt bør ha, en standardbruker som ikke er root. Det var det jeg gikk ut i fra at du hadde. Dessuten, i FreeBSD så har root /bin/csh som standard shell.

 

Edit: går ut ifra at du har lært en del om FreeBSD i kveld.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
dvs at jeg må reinstallere?

7340109[/snapback]

Hvis root sitt shell er satt til /bin/ så må du nok det, ja. Men som du sikkert så, så er dette gjort ganske raskt. FreeBSD har en strømlinjeformet installer som går svært raskt, i motsetning til installere for de "nybegynnervennlige" systemene.

 

Edit: dette tror jeg du vil mestre bra. Beste måten å lære på er å gjøre feil. Og når du har reinstallert, skaff deg for all del en standardbruker. root skal kun brukes når du trenger å gjøre ting bare root kan gjøre. Det er en sikkerhetsrisiko å bare ha root som bruker på en server.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Halla.

jeg tok en reboot og testa på ny:

vipw: password list updated

 

ikke spør meg hvordan jeg greide det :D

men alt virker fett nå. adda en user til til meg selv som sikkerhet som du sa. :)

7340458[/snapback]

Ja, da var det jo greit. Men du ser ut til å ha lært litt, ting du ikke ville ha lært ellers. La du denne brukeren din til gruppen wheel?

Lenke til kommentar
Halla.

jeg tok en reboot og testa på ny:

vipw: password list updated

 

ikke spør meg hvordan jeg greide det :D

men alt virker fett nå. adda en user til til meg selv som sikkerhet som du sa. :)

7340458[/snapback]

Ja, da var det jo greit. Men du ser ut til å ha lært litt, ting du ikke ville ha lært ellers. La du denne brukeren din til gruppen wheel?

7340633[/snapback]

 

Ja. skulle jeg ikke det?

Lenke til kommentar

Bra.

Gud jeg har lært av mine tabber i dag. var ute en tur litt før 23:00.. tenkte på dette.. "hva skal jeg gjøre nå?" ble sinna på meg selv, men så kom jeg hjem tok en sigg og noe mat så reboota jeg så bare testa jeg å skrive vipw så virka det. men da jeg skulle logge inn i "young" så virka det ikke så jeg adda en annen user å sletta "young" og adda den på ny. :)

 

siden du er så god i FreeBSD så går jeg ut fra du har server selv, hva består den av da?

Lenke til kommentar

Jeg har i over 2 år kjørt en FreeBSD brannmur med ipfw som pakkefilter. Men nå har jeg gått over til OpenBSD på brannmuren med PF som pakkefilter. Det er fordi OpenBSD er bedre egnet som brannmur-OS med tanke på sikkerhet, og fordi PF er et meget kraftig brannmursystem som gjør mer enn å filtrere pakker. Men jeg holder på å teste ut FreeBSD på min laptop, og hvis Slackware drastisk endrer form eller opphører, så blir det FreeBSD på multimediamaskinen. Jeg har reinstallert FreeBSD mange ganger, så har lært den harde måten. Brannmur-maskinen var egentlig en dual PII Overdrive 333 MHz. Maskinvaren sviktet, så det ble en P4 630 3.0 GHz "Prescott". Så gikk hovedkortet og prosessoren fløyten, så jeg endte til slutt opp på en Core2 Duo E6300 med et passende 975X basert hovedkort fra MSI. Og det fungerer strålende. Kraftigere prosessor har jeg aldri sett.

 

Edit: du kopierer .cshrc fra /root til /home/*bruker*

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...