Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg ønsker og kontrollere lyset på rommet mitt...og det burde gå an via en mikrokontroller...noen som har forslag til hvordan og hva utstyrmessig trenger jeg...tenkte å bruke LEDS....har en AVR ATmega128

7333917[/snapback]

 

Hei!

 

Ta en titt på denne tråden. Der diskuteres akkurat noe lignende. Har du sokkel eller utviklingskort for ATMega128? Hvis ikke har du en case når den skal loddes ;) (med mindre du er veldig stø på hånda).

 

Øyvind

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Usikker på hva jeg har....kjøpte den av en lærer på skolen min....har ikke drevet med mer en 1/2 års arbeid med assembly...men ble intersert i det

7395296[/snapback]

 

www.atmel.com finner du datablad til alle atmel-controllere. Selve programmeringen er omtrent lik på alle AtMegaene. Hvis du vil ha en mikrocontroller fra atmel med 2.54mm avstand mellom pinnene så kan du f.eks kjøpe deg en ATMega8, ATMega16 eller ATMega32 fra elfa. Dette er "standardcontrollere" som de fleste AVR-nybegynnere starter med (meg selv innkludert). Forskjellen på de tre er størrelsen på program- og dataminnet. For å styre et par lysdioder så klarer du deg lenge med en ATMega8.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Har allerede ATmega128

7395955[/snapback]

 

Jeg skrev kanskje litt uklart i det første innlegget mitt. For å bruke mikrocontrolleren din, så må du koble deg til den over programmeringsinngangene. For å gjøre dette må du enten bruke et utviklingskort (fra atmel eller andre, $$$), lodde den fast på et kort eller sette den i en sokkel. Min erfaring er at det er veldig vanskelig å finne en sokkel til denne controlleren. ATMega128 har 0.8 mm mellom hver pinne, så derfor mente jeg at du må være stø på hånda for å lodde den. Med mindre du har erfaring med SMD-lodding, så tror jeg med andre ord at du muligens ikke får brukt mikrocontrolleren din, jeg ville i alle fall ikke klart å lodde den. Derfor foreslo jeg å kjøpe en med 2.54mm mellom pinnene, slik at den ville passet inn på et hvilket som helst kretskort eller eksperimentbrett.

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...