Gå til innhold

feil volt på CPU :S


Anbefalte innlegg

jeg har en E6600 på et P5B Deluxe wifi; nå jeg sjekker i BIOS så har jeg 1.325 (manual) på V-core, men på cpu-z og asus probe II står det at jeg bare har 1.28-1.29 :S noen som vet hva feilen er?

 

har også et annet problem:

 

når jeg skal klokke cpuen til 3,6GHz (400x9) og setter rammen slik at den blir 800MHz på den fsb'en, så funker det ikke å starte pcen og jeg må pelle ut bios batteriet...

 

hvordan kan jeg klokke til 3,6?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnefrekvensen er basert på FSB, og det kommer du deg nok ikke om dessverre. Eneste måten du kan komme deg til 3,6 på er ved å kjøpe nytt og mer overklokkingsvennlig minne. Dessuten er 1.325V vCore altfor lavt for 3,6Ghz. Det at det står andre verdier i CPU-Z osv skal du ikke tenke på, kun det i BIOS-en er relevant. Hvilke minnenbrikker har du foresten? Og hvor høy spenning kjører du på de?

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Minnefrekvensen er basert på FSB, og det kommer du deg nok ikke om dessverre. Eneste måten du kan komme deg til 3,6 på er ved å kjøpe nytt og mer overklokkingsvennlig minne. Dessuten er 1.325V vCore altfor lavt for 3,6Ghz. Det at det står andre verdier i CPU-Z osv skal du ikke tenke på, kun det i BIOS-en er relevant. Hvilke minnenbrikker har du foresten? Og hvor høy spenning kjører du på de?

7332930[/snapback]

 

Har Corsair TWIN2X 6400:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312054

 

spenningen har jeg på auto

Lenke til kommentar

Den rammen skal kjøres på 5-5-5-12-1t latency og 1,9v. Og hvis du setter ratio på 1:1 mellom CPU og Minne så skal det ikke være noe problem. Så lenge du holder deg til 400 eller mindre FSB.

 

 

Jeg kjører min E6600 på 3,4ghz med 1,4v i BIOS. Det blir omtrent 1,37 med CPUZ.

 

Hvis du skal klokke til 3,6ghz må du ivertfall ha 1,4vcore.

Endret av Highlander
Lenke til kommentar
Eneste måten du kan komme deg til 3,6 på er ved å kjøpe nytt og mer overklokkingsvennlig minne.

PC6400 har en stock hastighet på 800MHz. Du tenger overhode ikke å kjøpe nye minnebrikker! De skal jo ikke overclockes en eneste MHz når du skal kjøre den på 3.6GHz... Faktisk, så "underclocker" du den nå, når du kjører på lavere hastigheter enn 400MHz FSB (=3.6GHz)

 

Minnespenningen kan du stille opp til hvertfall 2,4V. Prøv det, og se hvor langt det går da.

Gjør du det så dreper du minnet ditt!! Uansett, hvorfor skal du øke minnespenningen når minnet ikke engang kjører på den hastigheten de er laget til? Som sagt, skal han opp i 3.6GHz så trenger han ikke overclocke minnet i det heletatt...

 

jeg har en E6600 på et P5B Deluxe wifi; nå jeg sjekker i BIOS så har jeg 1.325 (manual) på V-core, men på cpu-z og asus probe II står det at jeg bare har 1.28-1.29 :S noen som vet hva feilen er?

Det kan være flere grunner... Det kan være en liten feil i programmet, men jeg tror det bare er en liten "volt drop"... Jeg opplever litt det samme da jeg kjører maskinen min idle... uGuru (Abit sit svar på Asus' Probe II) viser meg littegrann lavere volt under idle... bare bittelitt...

Men under load så gir den akkurat det jeg har satt den opp til i BIOS.

 

Jeg kjører min E6600 @ 3.6GHz @ ca 1.5v

Lenke til kommentar
når jeg denne settingen:

 

CPU Vcore: 1.500

FSB: 400

Minne: 800MHz

 

så starter ikke maskinen, den srkur seg av når jeg trykker "save and exit" så booter den med svart skjerm (og må til å restarte bios)...

Du må sette opp spenningen på MCH også! Det er spenningen til hovedkortet...

Stock står den på 1.5v... Sett den opp til 1.6v

Går det ikke da heller, så sett den opp til 1.65v, så til 1.7v hvis det heller ikke går...

Men helst ikke noe høyere enn 1.7v!! Det vil jeg ikke anbefale...

 

Går ikke dette heller, så senk hastighetene igjen til det er stabilt, og øk gradvis! Jeg nådde bare 3.2GHz i starten... Så etter noen dager med burn-in og tweeking, så nådde jeg 3.6GHz!

 

Hvor høyt ligger du nå (stabilt) forresten?

Lenke til kommentar
Eneste måten du kan komme deg til 3,6 på er ved å kjøpe nytt og mer overklokkingsvennlig minne.

PC6400 har en stock hastighet på 800MHz. Du tenger overhode ikke å kjøpe nye minnebrikker! De skal jo ikke overclockes en eneste MHz når du skal kjøre den på 3.6GHz... Faktisk, så "underclocker" du den nå, når du kjører på lavere hastigheter enn 400MHz FSB (=3.6GHz)

 

Minnespenningen kan du stille opp til hvertfall 2,4V. Prøv det, og se hvor langt det går da.

Gjør du det så dreper du minnet ditt!! Uansett, hvorfor skal du øke minnespenningen når minnet ikke engang kjører på den hastigheten de er laget til? Som sagt, skal han opp i 3.6GHz så trenger han ikke overclocke minnet i det heletatt...

7340263[/snapback]

Merk, han nevner ikke minnetypen i første post, ergo, jeg gikk ut ifra at det var valuebrikker e.l. 2,4V vil ikke drepe minnet, uansett. De fleste som klokker minnet noe særlig ligger rundt der. Sett mange med 2,6-2,9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...