Gå til innhold

Reising i forbindelse med jobb


tommy18

Anbefalte innlegg

Har nå vært ansatt i 3 måneder som java-utvikler for et konsulentselskap i Oslo. Nå vil sjefen sende meg ned til en kunde i Stavanger og jobbe der et halvt år ca. Dette har jeg selvfølgelig ikke no særlig lyst til. Har kone og leilighet i Oslo, og da blir det vanskelig å være borte fra dem man-fre.

Er det ikke litt frekt av min sjef?`Har jeg noen rettigheter? Kan han sparke meg om jeg ikke godtar det pga min familisituasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå vært ansatt i 3 måneder som java-utvikler for et konsulentselskap i Oslo. Nå vil sjefen sende meg ned til en kunde i Stavanger og jobbe der et halvt år ca. Dette har jeg selvfølgelig ikke no særlig lyst til. Har kone og leilighet i Oslo, og da blir det vanskelig å være borte fra dem man-fre.

Er det ikke litt frekt av min sjef?`Har jeg noen rettigheter? Kan han sparke meg om jeg ikke godtar det pga min familisituasjon?

7330733[/snapback]

 

Så lenge du ikke har lyst til dette betyr det at du heller ikke vil gjøre noen særlig god jobb nede i Stavanger. Man må jo ha et minimum av motivasjon for å drive med utviklingsarbeide. Å være borte fra familien fem dager i uka er noe man velger, ikke noe man skal bli pålagt. Så jeg mener at du ikke burde være redd for å fortelle din sjef at du ikke ønsker å endre din livssituasjon så radikalt. Tross alt så er familielivet viktigere enn jobb.

 

Skulle sjefen sette seg på bakbeina så husk at arbeidsmarkedet for java-utviklere er ganske hett. Jobber selv som java-utvikler i et firma som er på jakt etter folk som deg. Så bare send en privat melding hvis du ønsker flere detaljer rundt dette.

 

Det at du kan risikere slike ting som det du beskriver mener jeg bør stå i kontrakten din. Hvis det ikke er nevnt så kan ikke sjefen din komme og påstå at dette er noe du måtte kunne regne med.

 

Hilsen

 

Werner

Lenke til kommentar

Det kan vel kun ansees som saklig oppsigelsesgrunn dersom du har gitt uttrykk for at du er mobil før de ansatte deg eller dersom dette er en betingelse i arbeidskontrakten din.

 

Ulempen med å nekte dette er at du fort blir upopulær hos arbeidsgiver og dermed stiller svakere mht forfremmelser og betingelser. På en annen side har du nå for tiden gode alternativ hos andre arbeidsgivere. Er selskapet noenlunde stort, finnes det kanskje andre kandidater til å ta denne jobben, slik at din nekt ikke får så store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet ikke hvordan det er med programmerere, men de jeg kjenner i konsulentbransjen (forretningsutvikling, strategi, m&a) har oppdrag andre steder i landet og i utlandet med varighet fra en uke til 6 måneder.

7366575[/snapback]

 

Samme sak der jeg er ansatt. Designere og testere får oppdrag litt overalt av ulik lengde.

 

Selv har jeg nå jobbet utenfor Norge i 9 av de siste 12 månedene. Min personlige mening er at som konsulent så er dette en del av hverdagen, men ikke sikkert alle andre har samme oppfatning :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom det ikke stod at dette kunne bli aktuelt i arbeidskontrakten din så kan du nok avslå. Er derimot lurt å gjøre dette på en god måte, en skikkelig arbeidsgiver vil forstå grunnen din (som forøvrig er svært god).

 

Dersom du vil gi det en sjanse så er det jo mulig å be om å få pendle en del. Det er en kort tur mellom Oslo og Stavanger, og om de vil spytte i en del reiser frem og tilbake i uka så er det jo en mulighet for en periode (om selskapet vil ta seg råd til dette, spørs litt på størrelsen og økonomien igrunn). Litt reising må en regne med, men det å flytte et annet sted over en periode er noe annet. Selv holder jeg meg stort sett i Rogaland, med litt turer til Oslo innimellom. Satser på det holder seg slik :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...