Gå til innhold

Trenger råd om Raid-0-løsning


s109558

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver og lager en del kortfilm på fritiden. I den forbindelse har jeg kjøpt program-/maskinvare som produsenten sier jeg må ha en "Raid-0 drive configuration" for å kjøre stabilt. Det er snakk om capture av høykvalitets video her.

 

Produsenten sier følgende:

 

NOTE: It is recommended to use basic ATA or Ultra-ATA drives when creating your RAID-0 array. Use the classic two-drive set up (not four drives). Do NOT use the new Serial ATA drives. They are more expensive and seem to have problems with this application. ATA or Ultra-ATA 7200 RPM drives work fine, as long as your system drive is not on your Raid.

 

 

Hvilken rimelig løsning kan dere komme opp med, ikke mer enn 3000 kroner, som passer til maskinen under? Jeg trenger vel et eller annet raid-kort og 2 hardisker til? Satser på at dere kloke hoder kan hjelpe en grublende stakkar!

 

Jeg har følgende maskin fra før:

 

- Hovedkort: Asus A8N-VM CSM, nForce430+GeForce 6150 Socket-939, m-ATX,GbLAN, Firew, PCI-ExI6

 

- Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2*2.0 Ghz BOXEDSocket 939 Dual-Core

 

- RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs

 

- Harddisker:

1 Seagate Barracuda 7200.9 300GB SATA2 16MB 7200RPM

2 Western Digital 1200 BB 120GB

 

Mvh. Vondtihodetavålurenå :wallbash:

Endret av s109558
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID-0 brukes for å øke ytelsen på lesing/skriving til harddisken, og kan virke fornuftig med tanke på capture av video.

Det anbefales at man har to helt like harddisker når man skal sette opp RAID-0, så jeg anbefaler deg å skaffe deg det.

 

Hovedkortet ditt har innebygd RAID-kontroller, så i utgangspunktet kunne du koblet på to like harddisker, og satt opp at de skulle brukes som RAID-0.

Har lest i manualen til ditt hovedkort, men der refereres det til en RAID-manual som fulgte med hovedkortet på en CD. Du finner detaljene der, men ut fra manualen støttes bare SATA med denne RAID-kontrolleren.

 

Problemet er den notisen fra programvareleverandøren. Det anbefales nemlig ikke at det benyttes SATA-disker. Det tyder på at det programmet ikke er helt nytt, siden SATA er dagens standard, og de fleste hovedkort har flere tilkoblingsmuligheter for SATA, enn de har for den gamle IDE-standarden.

 

For å være sikker på at programmet fungerer bør du derfor bruke IDE-disker.

Jeg vet ikke hvor mye lagringsbehov du har, men du får 300GB IDE-disker til rundt 800.-

Eks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313320

 

RAID-kort er forholdsvis rimelige, og her er et eksempel som passer med nevnte harddisker: https://prisguiden.no/product.php?productId=50252

Dette RAID-kortet koster rundt 300.-

 

Jeg vil uansett anbefale deg å først sjekke med programvarelevandøren for å forsikre deg om at programmet har problemer med SATA, siden den enkleste, og billigste løsningen ville vært å kjøpt en lik harddisk som seagate'n som du har, for så å satt de opp i RAID-0 med hovedkortets innebygde RAID-kontroller.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...