Gå til innhold

Aktivere 2. kjerne på P5B-DLX (HJELP)


Big SturL

Anbefalte innlegg

Jah...

 

Satte sammen en maskin for en kamerat, bestående av Asus P5B-Deluxe, Intel E6600, Kingston PC6000 og Radeon X1950XTX.

 

Saken er den at maskina var merkverdig treg. Alt av drivere var installert, samt ren windows og nyeste oppdateringer, og ikke minst nyeste bios. Jeg gikk på google og tasta inn "slow performance with C2D". Fant da en tråd hvor en beskrev samme problem som jeg hadde. De som posta mente at han kanskje ikke hadde aktivert, eller enablet den andre kjernen. En fyr lasta opp et screenshot av CPU-Z, hvor en kunne velge mellom 2 kjerner. Hos meg er dette bare helt grått, og en kan ikke velge mellom noe.

 

Jeg gikk da i BIOS for å se om jeg kunne finne noe som aktivere den andre kjernen, men fant ikke noe. Søkte etter hvordan dette kunne gjøres, men fant ikke noe.

 

Vet dette er et "noob"-spørsmål, men dette er første gangen min med dobbeltkjerne, ikke minst C2D.

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal enable den andre kjernen? Legger ved screenshot av CPU-Z.

post-82721-1164043214_thumb.jpg

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro begge kjernene er aktivert. Skal skje automatisk. Gå inn i task manager og sjekk at det er to grafer under performance.

Prøv å kjør litt prime eller lignende på begge kjernene og se hva som skjer.

Kjør en superPi 1MB og se om du kommer under 20 sekunder. (på den klokken burde det vel gå på 16-17 s.

Synes selv C2D tiltider virker lite responsivt, da sammenlignet med en x2-3800. Men delayen i starten av en oppgave tar den igjen med større kraft ute i oppgaven.

Du kan også prøve 3D mark 06 og sjekke score. E6600 med litt overklokk ligger vel rundt 2400p CPU score med 7900GT.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så skal ikke superpi reagere noe på om en kjører en eller to kjerner. Jeg kjørte Prime 95, åpnet 2stk og satt affinitet til 0 og 1 henholdsvis. Da vistes 54% load på den ene prosessen i taskmanager, og 4% på den andre. Mulig at det er feil, at en skal ha to separate mapper osv. Men, mye tyder på at kun den ene kjernen er aktivert. Treghet samt CPU-Z gir indikasjoner på dette.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Jepp, du har sikkert gjort noe feil når du la inn Prime. 54% betyr at ene kjernen blir brukt fullt ut av prime, mens de resterende 4 % er på andre kjernen og skyldes bakgrunns apps.

Prøv ORTHOS en annen versjon av prime som støtter 2 kjerner.

Det er også vanskelig å si noe objektivt om ytelsen på en maskin uten å teste enten syntetisk med PCmark, 3dmark osv eller sjekke fps i spill. En grei måte er å sjekke hvor lang tid du bruker på CINEBENCH 9.5(bildet) Skal ta ca 30 sek med 2 kjerner E6600 stock.

En manuell måte å teste om begge kjernene fungerer er f.eks å pakke et rar-arkiv mens du kjører virus scan, surfer osv.

Når det dukker opp 2 vinduer i taskmanager så skal du ha 2 kjerner evt HT eller noe.

 

 

Kan selvfølgelig være noe galt, (jeg kan da umulig vite hva du mener med en treg maskin), men ville sjekket ytelse før jeg dro noen konklusjoner. Om maskinen bruker 1 min på DC testen i Cinebench(rendering x CPU), scorer under 1800 CPU score 3Dmark 06, bruker 30 sek på super pi så blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...