stjernekikkert Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 (endret) Hei. Jeg har nå i det siste prøvd å bygge meg en HTPC basert på MythTV og Debian som skal være koblet på TV-en, og løsningen ser ut til å fungere bra med PC'en jeg har nå for øyeblikket i alle fall. En server som står godt bortgjemt langt unna skal ta seg av å streame TV-signalet og dele filer og operativsystem, så jeg vil ikke få bruk for harddisk på frontend'en. Tingen er det at jeg helst vil ha en PC som bråker så lite som mulig (helst ikke i det hele tatt) og samtidig skal være kraftig nok til å kjøre en god del emulatorer (Nintendo 64 og Playstation til å begynne med, kanskje Gamecube og Playstation 2 etter hvert når emulatorene blir bedre), og derfor trenger den jo et fint skjermkort. Derfor har jeg lyst til å kjøpe en Mini-ITX med et PCI Express-kort uten vifte og lite strømbruk: Hovedkort En eller annen vifteløs Pentium M/Celeron M prosessor (ikke overklokket) Kabinett (kan bytte ut strømforsyninga) Men så virker det ut ifra http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp som om PCI-Express alene kommer til å trekke 150 W. Jeg syntes at det hørtes litt tvilsomt ut at PCI Express skulle trekke så mye mer strøm enn AGP. Eller trekker virkelig PCI Express så mye? Noen som har litt peiling på dette? Edit: la til direktelink til PSU-kalkulatoren Endret 20. november 2006 av stjernekikkert
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 150W for et PCIe-skjermkort er grovt. Her er det en forbruksliste plagiert fra vr-zone.com: Geforce 7900GTX 89watts Geforce 7900GT 64 watts Geforce 7800GTX 512 128 watts Geforce 7800GTX 99 watts Geforce 7800GT 73 watts Geforce 7600GT 51 watts Geforce 6600GT 48 watts Radeon X1900XTX 135 watts Radeon X1800XT 113 watts Radeon X1800XL 70 watts (Testet med "Canyon Flight" fra 3DMark 06 kjørende) 80W er litt slapt hvis du vil ha et system som ikke er så integrert som EPIA. Du kan kanskje satse på PicoPSU 120W eller noe sånt i stedet for. Forøvrig finnes det Mini-ITXer som er laget for Core Solo/Core Duo/Core 2 Duo, som alle sluker mindre watt enn Pentium M (Og Celeron M, for den saks skyld). Denne artikkelen om Core-arkitekturen (Core 2 Duo) forteller følgende: I'm told that Intel has also made some improvements here, even beyond what Pentium M offered, in terms of reducing the runtime power consumption of each core. The processor has a more advanced power-gating system, for example, which lets the chip turn off specific processor logic subsystems whenever they're not needed—reducing power consumption (and heat) without impacting performance. Similarly, some buses can be put into a low-power state when not needed. Nå husker jeg ikke i farta hvilket hovedbrett det var som til Corene, men jeg tror det var et fra Commell, skyt meg hvis jeg tar feil. Dat var 673 du hadde der, right? Jeg tror det var 677 som tok Core 2. Hvis du ikke vil fleske til med noe så dyrt er ikke forskjellene store, men hvis du ikke har tenkt å bytte ut PSU så blir det såpass trangt at det ikke er mye rom for "noen watt her og noen watt der". Forresten, et forslag når det gjelder GPU. Det finnes noen X1600'er og 7600GT'er som har HDMI-tilkoblinger (ta en titt i prisguiden). Disse kan være verdt å merke seg hvis du skal koble opp TV på PCen. Og en ting til til slutt, pass på hva slags monteringshull for kjøler det er på hovedkortet, hvis ikke kan det bli strabasiøst å finne en passende vifteløs kjøler. På nisjeprpdukter somdette er det ikke alltid monteringsmetoden er standart, og kjøleren som følger med vil du nok ikke bruke, den har vifte. -G.G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå