Gå til innhold

Nikon -veien videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nikons leveranse av objektiver har vært direkte latterlig i en lang stund nå. Mange objektiver er ikke noe problem å få tak i, men så har du noen som er fullstendig umulige. Blant annet 18-200VR som mange har ventet på i flere måneder nå. Har vært noe bedret leveranse den siste måneden, men fortsatt ikke bra nok. Jeg har en mistanke om at nye regler i EU om diverse stoffer har stoppet noen av disse objektivene fra å bli solgt i Europa, og at de derfor har måttet trukket tilbake og laget nye av de første planlagte leveransene. Jeg vet at ihvertfall noen Nikon objektivdeksler har blitt forbudt solgt i Europa pga. nye EU regler. Å produsere de aktuelle delene på nytt, tar lang tid ettersom det er en viss prosess man må gjennom for å finne egnet materiale og implementere det i prosessen. Da er det vanskelig å dekke hele markedet på nytt, samtidig.

Det eneste nye direktivet som har kommet i det siste er RoHS direktivet som trådte i kraft 1 juli. Jeg vet ikke hvilke stoffer Nikon har brukt i objektivdekslene, men det er vanskelig å skjønne at dette direktivet har hatt betydning for noen av dem.

Bare tanken på at et så stort selskap som Nikon skal bli tatt på senga av et nytt EU direktiv virker helt absurd. Innholdet i dette direktivet har vært kjent i flere år og det har vært kjent siden i fjor sommer at det skulle tre i kraft 1. juli. Det har med andre ord vært rikelig med tid for Nikon og alle andre til å tilpasse seg.

Og når det gjelder objektiver som 18-200VR er det like store leveringsproblemer over hele verden. Her er problemet ganske enkelt at etterspørselen er mye større enn Nikon hadde forutsett og at det tar tid å øke produksjonen. Og situasjonen blir ikke bedre av at mange skruppeløse forhandlere heller selger objektivene de får til høystbydende på ebay.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva dette direktivet inneholder direkte, men et par objektivdeksler er, ihvertfall midlertidig, trukket fra det europeiske markedet som en følge av et eller annet EU direktiv. Om det er et helt nytt, eller et som har vært en stund, er jeg ikke sikker på.

Skrevet

RoHS-direktivet (2002/95/EC) sier at elektriske og elektroniske (EE) produkter som kommer i handel etter 1. juli 2006 ikke skal inneholde kvikksølv, kadmium, bly, krom og bromerte flammehemmere (PBB og PBDE) utover de grenseverdiene som er spesifisert i direktivet.

Bruk av bly i elektriske og elektroniske (EE) produkter blir forbudt fra 1.1.2007. Det finnes bly i mange EE-produkter og spesielt i loddetinnet som brukes. Mulig det finnes tilsvarende direktiv for endre farlige stoffer i EE-produkter som allerede har trådd i kraft.

Mulig at Nikon's objektivdeksler inneholder noe av disse stoffene, mest sannsynlig bromerte flammehemmere i plasten og at de derfor er trukket tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...