Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til Anlegg, serriøst hjelp!


Datacalibel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt tidligere kommer alt ann på hvilken lyd du ønsker.

 

Selv hører jeg mye på Rock, hardrock og metall, i tillegg til at dama hører mye pop.

 

Jeg har for tiden et oppsett til rundt 10 000, som inkluderer:

-JVC Spiller (gammel, skaffet nettopp fjernkontroll il 150,-) 1500,-

-Kabler ca 1500

-2 x 4 kanals forsterker (demobrukt) ca 4000,- (NY: 2400 stk)

-2x 6,5" Frontsett med ekstern diskant for dashbord montering (Opphørssalg) 600,- (NY: 1200,-)

-2x 6x9" (Brukt ca 1/2 år) 1000,- (NY: 1700,-)

-2x 10" (demobrukt) i 5. ordens trekamers kasse (BW 30 - 120 Hz) ca 1400,- (NY: 2000,-)

-Materialer til subkasse

Ene 4 kanalern er brokoblet til subbene.

RESULTAT: Suveren all round lyd, men må justere opp dypbassen litt (fra 30 Hz til ca 45 Hz) for å få max godlyd på virkelig kjapp mettall!

 

NB: Som du ser er det mye å spare på å kjøpe brukt og demoutstyr... Lønner seg å være smart... :D

 

 

Om du skal ha sub og bakhøytalere er en smakssak, men på en såpas stor sedan vil jeg anbefale deg begge deler. Prioriter frontsett og 6x9" e.l. bak, og vent med sub til du får råd. (Lån sub og forsterker hos bekjente og hør om det er verdt det!)

 

Når du kjøper utstyr, gi f.. i oppgitt watt, og sjekk kontinuerlig effekt. Det har mye å si, spesielt dersom du ønsker god lyd, og ikke bare mye lyd. Kontinuerlig effekt oppgis som Watt RMS, eks 4 x 70 W RMS (som er en ok forsterker). Ikke la deg lure av at dette virker som små tall, da det er den effekten forsterkeren er i stand til å gi ut sammenhengende over lang tid. Peakeffekten (Max) er gjerne 2-3 ganger høyere, forutsatt at du måler uten forvregning.

 

Når du skal investere i front og bak høytalere så bør du skaffe en forsterker som har tilsvarende eller bedre RMS effekt en det som står oppgitt på høytalerne, dersom du vil ha best mulig lyd. (Grunnen til dette ligger i at forsterkeren da altid vil ha mer og rutte med, og vil kontrolere høytalerne mye bedre en en svakere forsterker klarer). Ikke bry deg for hardt med at dette kan skade høytalerne da du øyeblikkelig vil høre det om forsterkeren spiller mer en høytalerne klarer. Det er da bare å justere ned gain på forsterkeren til lyden igjen er bra, men alt dette kan du komme tilbake til senere.

Lenke til kommentar
Jeg er stor motstander av 6*9 tommere, men Nazgarot ga gode råd.

7383024[/snapback]

6"x9" er jo kjekk den gangen du skal til sverige og handle masse billig og kaster ut subben da.. =P Men jeg fraråder å kombinere 6"x9" og sub... Skal man først ha 6"x9" i hatthylle og sub i bagasjerommet så bruk kasse under 6"x9" slik at subben ikke slår sundt membranet i 6"x9"...

Lenke til kommentar

[

6"x9" er jo kjekk den gangen du skal til sverige og handle masse billig og kaster ut subben da.. =P Men jeg fraråder å kombinere 6"x9" og sub... Skal man først ha 6"x9" i hatthylle og sub i bagasjerommet så bruk kasse under 6"x9" slik at subben ikke slår sundt membranet i 6"x9"...

 

mhm hvordan skal du klare og ødelegge membranet til 6x9 erne når de ikke har kasse under? bruker ikke kasse null problem.....=)

Lenke til kommentar
mhm hvordan skal du klare og ødelegge membranet til 6x9 erne når de ikke har kasse under? bruker ikke kasse null problem.....=)

 

Membranet blir ødelagt når du ikke har kasse under dem og en 12" får slå fritt i bagasjerommet... Har du kasse under overlever 6"x9" fordi de blir lukket.. Forklarer jeg for dårlig?

Lenke til kommentar
nesh du gjør ikke det,men det er bare stress med kasse under 6*9:P

7410600[/snapback]

Kan si meg enig der, er derfor jeg har valgt å droppe 6"x9". Smak og behag dettan som alt annet!

7410657[/snapback]

 

Om man skal kobinere hatthyllehøytalere bak og sub eller ikke avhenger for det første av type Sub, kasse og ikke minst hvilke frekvensområder denne skal dekke.

 

I min bil har jeg begrenset 6x9" til ca 100 Hz, og lar subbene, som står i en båndpass kasse, jobbe fra 30 til 120 Hz.

 

Her er det mange som blingser, og prøver å la hatthylla gjøre samme. Dvs de begrenser ikke frekvensområdene slik at de bare så vidt overlapper, men lar subben spille opp mot flere hundre Hz og hatthylla få hele registret. Det sier seg selv at dette medfører problemer da hatthylla og subben ikke vil være synkron innenfor de samme frekvensene, og dermed forstyrre hverandre med utfasing o.l. problematikk.

 

Men, alt er samak og behag.

 

NB: Ved bruk av frilufts ellementer må du velge enten Sub eller hatthylle, ettersom de direkte vil påvirke hverandre. Men ettersom en sub gjerne er bygd for et begrenset område, så anbefales det å ordne med en god kasse til denne. Eller å droppe hatthylla dersom du absolutt vil ha et friluftsellement.

 

- Frilufts basselement gir gjerne god gjenskaping av gitarer, bass gitar o.l.

- Kasse til hatthyllehøytalere er ofte mer bry en fortjeneste da du trenger relativt stor kasse for ikke å påvirke båndbredda (opp mot 25 liter for 6x9" som spiller ned til 50 Hz)...

 

 

-Espen D-

 

***Dynamikk er alt, når det kommer til lyd*** (Min påstand)

Lenke til kommentar

Hvis dere kjører med en sub eller flere som får det de fortjener og ikke papir watt, har subben en lei tendens til å skyve på 6*9 tommerene. Hvis du i det hele tatt bryr deg om lyden å ikke street kredden du får med å ha 6*9 tommere, kommer denne lyden til å irritere deg. Så skal du ha 6*9 tommer og sub, lag kasser under 6*9 tommerene. Bryr du deg ikke å bare skal spille "høyere" (LOL) enn alle andre, for all del, bruk penger på 6*9 tommere i stede for kvalitets ting som spiller høyt.

 

*Mumle noe*

Lenke til kommentar
Word Defus!

 

Kunne ikke mumlet noe bedre selv!

 

:thumbup:

7425482[/snapback]

 

Kort sagt, enten subben i en reflekskasse, hvor lyd kunn slipper gjennomhatthylla i rør, eller hatthylle høytalere i kasse. Har du trykkammer e.l. som spiller fritt i bagasjerom, så må du bygge kasse til hatthyllehøytalerne.

 

Beklager at jeg ikke spesifiserte dette i sist innlegg.

Lenke til kommentar
Kort sagt, enten subben i en reflekskasse, hvor lyd kunn slipper gjennomhatthylla i rør, eller hatthylle høytalere i kasse. Har du trykkammer e.l. som spiller fritt i bagasjerom, så må du bygge kasse til hatthyllehøytalerne.

 

Beklager at jeg ikke spesifiserte dette i sist innlegg.

7427683[/snapback]

 

I see, genialt! :thumbup:

Endret av WonderChild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...