Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet funker, men ikke telefon.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem. Nettet funker helt fint. Men ikke telefonen. Jeg mener jeg har koblet splitteren og alt riktig.. Siden modemet viser jo Internett. Men telefonen i andre etasje funker ikke.... Har testet med samme telefon nede, pga den andre bruker en eldre kontakt. Men den funket ikke.. Hva er gale? Hvis det var noe gale med telefon linjen, så hadde vel internett ikke funket. Er det jeg som har kobla feil, men får nettet til å fungere uansett? Eller er det mulig at det er noe feil med telefonen? Det var nemlig torden i bergensområdet, og naboen sin pc ble ødelagt av lynet. Alle kontakter var koblet fra, inkludert modem da det lynte.

 

Takker for hjelp...! :blush:

Endret av Sindre1001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefoni og internett bruker samme ledningspar, men jobber i ulike frekvensområder på linja fra telefonsentralen og hjem til deg. I telefonsentralen blir signalet for telefondelen og signalet for internett-delen "smeltet" sammen og sendt videre hjem til deg. Hjemme hos deg har du en splitter som deler opp dette sammensmeltede signalet til to signaler igjen (internett og telefoni), så internett kan fint fungere selv om telefonen er død.

 

Feil som da kan ha oppstått:

- Feil på telefonsentralen eller annet utstyr for telefonidelen av signalet.

- Feil på splitteren hjemme hos deg.

- Kabelbrudd som alikevel gjør at internett virker, da internettsignalet kan "hoppe" over bruddet pga. høyfrekvent signal. En kamerat opplevde dette.

 

Meld feil på telefoni online her:

http://privat.telenor.no/telefoni/kundeser...eilmeldingen.go

 

Sjekk med naboer om de også har mistet telefonforbindelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...