Gå til innhold

Trengs kodek for konvertering mellom filformater?

lambiks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bare vil få bekreftet en ting.

Jeg prøvde å bruke DVD Architect for å lage meg en DVD med menyer. De filene jeg har trenger kodek, men har ikke installert noen, da jeg bare bruker VLC, som har innebygde kodeker.

Vet at den\de kodeken(e) ikke er installert i systemet, siden filene ikke kan spilles i Windows Media Player.

Når jeg prøver å legge til filene i DVD Architect så kommer det opp en feilmelding om at filene ikke er av riktig type, men som jeg forsto når jeg installerte det, så kunne det konvertere alt av filer til riktig type. Stemmer ikke dette?

Når jeg prøver å finne fram filene med den innelagte browseren i programmet og merker filen for å få i gang en preview av den, så er det bare lyden som spilles.

Hvis jeg prøver å åpne filen i WMP, så er det også bare lyden som spilles.

Vil det løse problemet å installere kodek?

Jeg tenkte jeg skulle spørre nå, så kan jeg prøve når jeg kommer hjem, da jeg ikke har internett på maskinen hjemme. Får ikke testet nå heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er veldig avhengig av prosessortype, prosessorhastighet, fra kodek, til kodek, bitrate, om den er n-pass og særlig filens oppløsning så det er nesten umulig å si.

Mange MPEG2 kodeker er veldig raske og støtter SMP, så på en moderne prosessor greier du nok å komprimere et sted mellom 0.7x og 2x FPS. Er klippet ditt 30 minutt blir det altså et sted mellom 15 og 40 minutter for å transkode det.

Endret av JohndoeMAKT
Skrevet

Bruker du lossy formater så blir det tap av kvalitet ja, men hvor stort dette tapet av kan variere som natt og dag, og er umulig å kvantifisere uten mye mer informasjon.

Men siden du skal lage en DVD har du lett mulighet for å bruke veldig høy bitrate (~9000 kbps) og selv om MPEG2 komprimerer dårlig vil jeg tro at det blir vanskelig å se forskjell på kilden og DVDen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...