Gå til innhold

Eurofoto (litt pludring og slikt)


Anbefalte innlegg

Tilfeldige bilder på Eurofoto

- eller hvordan snoke i andres saker som man ikke har noe med.

 

Etter en klassetur skulle jeg laste ned noen bilder fra en kamerat av meg. Han hadde lagt dem ut på Eurofoto. I motsetning til Fotoknudsen, har ikke Eurofoto noen enkel måte å laste ned et helt album med bilder. I tillegg får man ikke umiddelbart bildene fram i full oppløsning. Så da må man jo grave litt i kildekoden :p

 

Det viste seg at høyoppløselig versjon av bildet er tilgjengelig, bare litt tuklete: http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=7039889. Her er logisk nok 7039889 bildets nøkkel. Kameraten min hadde lagt ut 129 bilder, og siden jeg er lat, la jeg bare inn adressen i download-manageren min og bare inkrementerte nøkkelen 128 ganger. Men da skjedde noe rart. Jeg fikk ned andre folk sine bilder!

 

Tydeligvis ligger alle mulige tilfeldige menneskers bilder tilgjengelig fritt på eurofoto.no. Jeg har snakka med Eurofoto, og det er visst bare at vi nordmenn liker å legge ut bildene våre til alle og enhver :p Jaja.

 

Men enden på visa er at om man vil laste ned et album fra eurofoto, er du pent nødt å grave ut hver enkelt nøkkel fra kildekoden (de ligger i en tabell, og er ikke så mye pes å få ut).

 

Dette hadde jeg vel aldri funnet ut om jeg ikke var opptatt med å "skrive hovedoppgave". :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en lignende sak i media for en stund siden, der det hos Fotoknutsen(?) kun var snakk om å endre URL'en for å få tak i tilfeldige personers bilder. For å teste Eurofoto nå skrev jeg et script som forsøkte å ta ned 100 tilfeldige bilder i sekvens med wget, hvorpå jeg kun fikk rundt ~30 bilder og resten et påloggingsskjema, så jeg vil anta at det her er kun snakk om bilder som faktisk er lagt ut som "offentlige", altså ment for venner og kjente uten at de behøver å logge seg på. For å bekrefte at dette stemmer burde noen som har tid registrere seg, legge ut bilder som ikke andre skal ha tilgang til, og så forsøke å hente dem rett ut fra url'en fra en annen maskin eller browser.

 

 

 

Edit: Pokker. Det var jo det du sa. Korrekt framgangsmåte er altså:

 

1. LES hva problemet faktisk er, ikke hva du tror det er

2. Programmer

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Tilfeldige bilder på Eurofoto

- eller hvordan snoke i andres saker som man ikke har noe med.

 

Etter en klassetur skulle jeg laste ned noen bilder fra en kamerat av meg. Han hadde lagt dem ut på Eurofoto. I motsetning til Fotoknudsen, har ikke Eurofoto noen enkel måte å laste ned et helt album med bilder. I tillegg får man ikke umiddelbart bildene fram i full oppløsning. Så da må man jo grave litt i kildekoden :p

 

Hvilken av de tre muligheten til eurofoto brukte han for å dele bildene med deg?

 

Det viste seg at høyoppløselig versjon av bildet er tilgjengelig, bare litt tuklete: http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=7039889. Her er logisk nok 7039889 bildets nøkkel. Kameraten min hadde lagt ut 129 bilder, og siden jeg er lat, la jeg bare inn adressen i download-manageren min og bare inkrementerte nøkkelen 128 ganger. Men da skjedde noe rart. Jeg fikk ned andre folk sine bilder!

 

Tydeligvis ligger alle mulige tilfeldige menneskers bilder tilgjengelig fritt på eurofoto.no. Jeg har snakka med Eurofoto, og det er visst bare at vi nordmenn liker å legge ut bildene våre til alle og enhver :p Jaja.

 

Hvis en ønsker at bildene skal være skjult kan bildene lastes opp og deles mellom brukere på eurofoto. Den andre muligeten som jeg antar din kamerat har brukt er å dele bildene med link. Da har hele verden tilgang på bildene. Og ja, brukeres bilder som er delt med link er derfor tilgjengelig for andre. Derfor antar jeg at du får opp andres bilder også. Det betyr ikke at bildene delt med andre eurofotobrukere er tilgjengelige?

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...