Gå til innhold

Teknisk fagskole VS ingeniørhøyskole


tha78

Anbefalte innlegg

Etter 5 år som elektriker fant jeg det kjedelig å trekke kabler og ville noe mer. Det stod mellom 2 år fagskole eller 3 år høyskole+ett år forkurs tot: 4år.

Valget falt på fagskole pga. kortere studietid,mindre studielån osv. Men i dag halvt år etter ferdig utdannet, angrer jeg meg litt. Søker jobb hvor jeg kan bruke den nye utdannelsen,men det virker som om vi teknikere(halvingeniør :!: ) er overflødige eller ikke høyt nok utdannet ved tilsvarende ingeniør. Noe vi også sikkert er,men som regel har vi praksis erfaring. Jeg vil aller helst jobbe med offshore eller rådgivende ingeniør virksomhet. Et felt med skrikende mangel på folk. Tilsammen har jeg 2 fagbrev(Gr.L og energimontør) + fagskolen og ca 5 års erfaring som montør. Virker som fagskole utdanningen er bortkastet. Ok det var min situasjon.

 

Hva mener dere fellow teknikere/ingeniører. Tok du det rette valget? Har du fått jobb? Hva syntes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsåvidt samme utdanning selv og når jeg sammenligner med de fleste andre klassekameratene så er det vel 50/50 som har fått "høyere" jobb etter endt utdanning. Sitter med intrykk av at en må ha litt flaks ogeventuelt kjenne folk for å få foten innforbi. Når en først har fått jobb, så er en som oftest sidestilt med de som har ingeniørutdanning.

Jeg synes det er rart at du ikke har fått deg noe jobb enda slik som arbeidsmarkedet er idag. I rogaland skriker bedriftene etter slik arbeidskraft og det foregår endel headhunting i offshorebransjen. Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...