Gå til innhold

Tilbakebetaling av utenlandsk moms


Anbefalte innlegg

Hei

jeg bestillte for en stund siden en mx500 fra logitech.com, på siden dems sto det at ordren kom på 440kr totalt med frakt. Derfor tenkte jeg ikke noe mer på dette inntil i dag da jeg fikk pakken sammen en innbetalingsblankett på kr 250kr til tollvesenet.

 

Det viste seg at musen var momspliktig noe som verken logitech eller doc data som sendte musen informerte meg om. Mva utgjorde 100kr og så var det 150kr i omkostningsavgift for tollvesenet.

 

Dette til sammen utgjør mer enn halvparten av musens totale kostnad. Og den ble dyrere enn den er i norge.

 

Så det jeg lurer på er om jeg på noen som helst måte kan få tilbake den nederlandske momsen, som jeg har forstått at jeg også har betalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan da neppe være ukjent at det er moms i Norge, og at varer må fortolles inn i landet ved innførsel. Imidlertid var det bagatellmessige beløp det var snakk om i dette tilfellet, - så det var en billig lærepenge.

 

Du må sørge for at du får handle avgiftsfritt i utlandet ved utførsel, - så må du ta hensyn til frakt, evt. toll eller særavgift og moms, pluss kostnader til selve tolldeklarasjonen.

 

Norge er ikke EU-medlem. Derfor er det ingen slik avgiftsfri vareflyt som innenfor EU. Avgiften til selve tolldeklarasjonen går til det firma som gjør den jobben.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 01:23, skrev XPUserz:

Heh
:grin:
send musa tilbake å krev pengene igjen! vær skikkelig vrien nå over logitech, la dem betale omkostningene til tollvesenet + særutgifter til deg. Så kjøper du en større mus hjemme når du får pengene


 

Hvorfor skulle Logitech betale for din idioti?

 

Hvis jeg kjøper en DVD ifra f.eks. Canada, så kan ikke jeg kreve at butikken betaler for mine ekstrakostnader ved importen!

Lenke til kommentar

Jeg får skryte av det da. Det her er den dyreste mx500 musa som er i Norge. Det er en limited edition osv. :smile:

 

Hvordan er det med import av DVD filmer osv, må man betale moms da også? Da lønner det seg iallefall og være mange som bestiller da.

 

Så det finnes absolutt ingen måte å få tilbake den nederlandske momsen på?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 21:52, skrev drbass:

Ja men iflg web siden til logitech så er momsen (vat) betalte innenfor Europa derfor trodde jeg det. Dessuten er det litt for grådig av staten og ta 24%moms og i tilegg ta 30% gebyrer



 

Norge er som kjent ikke med i Europa. Bare geografisk :smile:

Koster å bo i annerledeslandet.

Lenke til kommentar

Jeg spurte logitech om dette siden jeg selv har bestillt musen. De sa at i noen få tilfeller så hadde visst myndighetene lyst til å ta litt ekstra penger fra oss. Han annbefalte, hvis jeg fikk krav på ekstra gebyer, at jeg bare ikke skulle ta imot pakken, og varen ville bli sendt i retur og jeg ville få pengene tilbake. Litt kjipt å vente noen ekstra dager, men for en fattig student som meg er det verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...