Gå til innhold

HWare til årgamle spill, rimelig pris


Anbefalte innlegg

Okay, jeg er på jakt etter noe god maskinvare til pc'n min, som jeg faktisk har råd til. Dette er mitt originale arsenal:

 

Strøm: Strømforsyning som duger

Grafikk: Sapphire Radeon 9600PRO Advantage

Hovedkort: Asus K8N, nForce3 250, Socket-754

Prosessor: AMD Sempron 3100+ 1.8GHz Socket 754

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB

 

Som dere ser, så har jeg den værste socket'en som er akkurat nå, og prosessoren er ennå værre. Fant ut etter å ha prøvd ut et par spill (og så sjekket ut fakta på nettet) at prosessoren AMD Sempron er designet til "Everyday use", og ikke til noe mye gaming. Stygg flause jeg burde sjekket ut FØR jeg kjøpte rammelet. Som sagt er Socket 754 noe herk, siden man ikke får NOEN prosessorer som duger til den, bortsett fra en AMD Athlon 64, som nå er ute av markedet.

 

Problemet mitt er vel da at jeg skulle hatt tak i både prosessor og grafikk-kort som kan takle The Elder Scrolls IV: Oblivion uten at det hakker og kræsjer HELE tiden. Min økonomi er heller sparsom også, så jeg kunne tenkt meg å fått noen tips på Hware fra i fjor eventuelt, som drar (og blir støttet av) fjordårets spill, samt de på starten av dette året.

 

Som dere ser, så har jeg minne som jeg tror ihvertfall at duger. Hovedtingen er vel å få eksempel på et nytt og rimelig grafikk-kort, prosessor og eventuelt Hovedkort (dete bør da støtte minnet, for jeg har ikke råd til å skifte ALL innmaten på pc'n).

 

Prisen kunne gjerne vært rundt 3k og litt oppover.

 

 

Tusen takk på forhånd,

Meg.

 

 

PS:

Ville vært evig takknemlig om jeg fikk tips om et hovedkort som ikke har ræva lyd, siden jeg driver sånn smått med lydinnspilling og redigering, og ikke har råd til PCI lydkort ennå.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte dette opp, og www.shg.no kom billigst ut, med 3700,-

 

ASRock 775Dual-VSTA 459,-

Intel Core 2 Duo E6300 1536,-

Sapphire Radeon X1950 Pro 1703,-

--

3698,-

 

Skal du komme nærmere 3000,- må du nok over på S-939, og AMD64.

 

www.netshop.no

 

AMD Athlon 64 3500+ 795,-

MSI K8N Neo4-FI 545,-

Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3 PCIe 1495,-

Zalman Northbridge Kjøler 45,-

--

2880,-

Lenke til kommentar

AsRock 775Dual-VST vill ikke kunne kjøre DDR minnen sammen med Conroe 2 Duo processor. Det har jeg sjekket opp på hjemsiden til AsRock. DDR virker kun med eldre modeller av Intels processorer.

 

Du trenger derfor enten å legge til minnen i ditt budsjett eller kjøpe et moderkort som kan ta PCI express x16.

 

Jeg har selv et slik MB fra Asus. Det er en K8N4-E deluxe som har 8 SATA, 3 PCI express x1, 1 PCI epress x16 for grafikkort og 3 vanlige PCI. Moderkortet er et nf4 basert.

 

Fordelen er at du da kan investere i et PCI express grafikkort og slipper omveier ved en senere oppgradering.

 

Post editert av moderator. Salgsannonser er ikke tillatt her på forumet. Kjøp og salg kan gjøres på bruktmarkedet. Vennligst les retningslinjene en ekstra gang og sørg for at disse følges. Ved gjentatte regebrudd vil warn kunne utdeles. Kommentarer/reaksjoner på moderering skal forøvrig som vanlig taes på PM og ikke i denne tråden.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Hvor står det at hovedkortet ikke kan bruke DDR og Conroe samtidig?

 

Uansett så fungerer det utmerket sammen med E6300, eneste minus er at PCI-e porten ikke er 16x, men 4x. Det vil si at et PCI-e kort vil være litt tregere enn et tilsvarende AGP kort. Anandtech har gjort en test som viser at PCI-e er ca 5%-10% tregere enn AGP.

 

Test, DDR vs DDR2 med core 2 duo (E6300):

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810

 

Test, AGP vs PCI-e(4x)

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2814&p=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...