Gå til innhold

Hjelp til valg av blits


Anbefalte innlegg

Jeg må ha noe nytt fotoutstyr snart.

 

Det mest kritiske for meg hvis jeg skal fortsette å bruke mitt nåværende kamera er en blits. Kameraet jeg bruker nå er et Olympus C8080. Å kjøpe en original Olympus-blits er helt uaktuelt. Jeg planlegger kjøp av et eller annet Nikon dSLR-hus i nær fremtid og vurderer derfor å kjøpe enten SB-600 eller SB-800.

 

Er det noen som har en formening om hva jeg bør gjøre? Eventuelt kjøpe en Olympus-blits og selge den med kameraet jeg har nå hvis jeg eventuelt skal selge det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har en formening om hva jeg bør gjøre? Eventuelt kjøpe en Olympus-blits og selge den med kameraet jeg har nå hvis jeg eventuelt skal selge det?

7266833[/snapback]

Du får neppe så mye tilbake for blitzen om du selger den med kameraet. Kjøper du en Nikon-kompatibel blitz (jeg råder deg til å se lenge og hardt på Sigma EF500 DG Super eller en fra Metz i tillegg til de fra Nikon), vil den gjøre en anstendig jobb med Olympusen din, om enn uten TTL.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner verken Nikon eller Olympus sin variant av hotshoe'n, (og spør derav litt ut i lufta) - passer en Nikon-blits i det hele tatt fysisk i Olympus-hotshoen? Jeg vet at Canon EX har en hotshoe som fysisk er litt større enn standard hotshoe, det er ikke samme problemet her?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo noe å tenke på. Såvidt jeg vet, uten å være for brennsikker på det, så trur jeg at hotshoen til Olympus også er kompatibel med Nikons hotshoe.

 

Kanskje det er noen andre her som har kunnskap om dette og som kan utdype litt?

Endret av knuhe
Lenke til kommentar
Ja, det er jo noe å tenke på. Såvidt jeg vet, uten å være for brennsikker på det, så trur jeg at hotshoen til Olympus også er kompitabel med Nikons hotshoe.

7270279[/snapback]

Kompatibel er den helt sikkert ikke, for ingen av de store kameraprodusentene forholder seg til en umodifisert ISO hot shoe. Nikons hot shoe støtter imidlertid ISO standarden ved at senterpinnen (som er den eneste i ISO-standarden) er der, og utløser blitzen. Dersom det samme er tilfelle for Olympus (spør Google), så går det helt fint, men altså uten TTL. Du må riktignok kjøre blitzen i auto-modus, men stort sett fungerer det brillefint så lenge du kjører blenderprioritet og ikke auto-ISO.

Lenke til kommentar

Vel, det eneste som er viktig for min del er at blitzen blir uløst. Kan godt kjøre den manuelt også om det er nødvendig. Tingen er bare at jeg ser det som litt bortkasta å kjøpe en Olympus-blitz nå, og måtte selge den også når jeg skal bytte til Nikon-kamera i løpet av året.

 

Takk for all respons!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg henger meg også på denne tråden.

 

Har Nikon D70S, og vurderer å kjøpe en ekstern blitz nå som vintermørket har senket seg.

Er pr min egen definisjon litt under middels hobbyfotograf, og trenger derfor ikke allverdens til blitz, men noe som ruver litt mer enn .

Har sett på Nikon SB600 og Sigma EF500DG ST. På nettbutikkene ser det ut til å være ca en tusenlapp forskjell i Sigma's favør.

Er Nikon blitzen mye bedre at det forsvarer den ekstra tusenlappen eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...