Gå til innhold

Hva er forskjell på 18-50 stigma og 18-55 mm KIT?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med at det er Sigma 18-50 f2.8 EX du snakker om? I såfall er sigmaen bedre på de fleste områder. Bedre lysstyrke, bedre optisk og bedre byggekvalitet. Følgelig er det også et dyrere objektiv.

 

Edit: skrivefeil

 

chico

7257444[/snapback]

 

AF-S DX 18-55 mm ED og 8-50mm F:3.5-5.6 DC

 

 

makes no sense...blir helt forvirret av alle tallene og bokstavene...

Lenke til kommentar
Regner med at det er Sigma 18-50 f2.8 EX du snakker om? I såfall er sigmaen bedre på de fleste områder. Bedre lysstyrke, bedre optisk og bedre byggekvalitet. Følgelig er det også et dyrere objektiv.

 

Edit: skrivefeil

 

chico

7257444[/snapback]

 

AF-S DX 18-55 mm ED og 8-50mm F:3.5-5.6 DC

 

 

makes no sense...blir helt forvirret av alle tallene og bokstavene...

7257478[/snapback]

 

AF-S DX ... er Nikon betegnelser. Regner med at du mener Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM (kitlinsa) og Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC. Den Sigmaen kjenner jeg ikke til, men vil anta de er ganske like. Ville nok gått for Canon sin siden den har USM (rask og stille autofokus). Merk at det fins en Canon EF-S 18-55 med USM og en uten.

 

chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar

PMnormal som var veldig aktiv og kunnskapsrik bruker her på forumet før har en 20d og både Canon kit objektivet (MK.I versjon) og Sigmaen du nevner over. Han regnet Sigmaen som et bedre objektiv enn Canon sitt mtp. bildekvalitet og brukte etter som jeg husker kun dette når han trengte en normal zoom. Selv har jeg ingen erfaringer med noen av objektivene da jeg bruker Nikon.

 

Edit: omformulering

Endret av joostein
Lenke til kommentar

AF-S DX ... er Nikon betegnelser. Regner med at du mener Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM (kitlinsa) og Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC. Den Sigmaen kjenner jeg ikke til, men vil anta de er ganske like. Ville nok gått for Canon sin siden den har USM (rask og stille autofokus). Merk at det fins en Canon EF-S 18-55 med USM og en uten.

 

chico

 

 

Canon kit-objektivet har ikke USM. Det finnes en versjon med usm i Japan, men den har aldri vært kit-objektiv i Norge.

Kvaliteten varierer veldig fra eksemplar til eksemplar på de billigste objektivene, så hvis du får et godt eksemplar, uavhengig av merke, vil det være bedre enn et dårlig eksemplar, uavhengig av merke. Uten at jeg har testet et stort antall av disse objektivene opp mot hverandre, tror jeg at de individuelle forskjellene er like store som forskjellene mellom disse to modellene, og det blir dermed hipp som happ hva gjelder bildekvalitet. Hvis det er en prisforskjell, ville jeg valgt det billigste alternativet i dette tilfellet.

 

Erik

Lenke til kommentar
Canon kit-objektivet har ikke USM. Det finnes en versjon med usm i Japan, men den har aldri vært kit-objektiv i Norge.

 

My bad. Mente i farten at det var to forskjellige utgaver av kitobjektivet og at forskjellen var USM, men det er det ikke. Når jeg tenker etter tror jeg det står II på det beste objektivet (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II). Hva forskjellen er vet jeg ikke. Mulig er det bare denne versjonen som selges nå?

Lenke til kommentar
[...] Når jeg tenker etter tror jeg det står II på det beste objektivet (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II). Hva forskjellen er vet jeg ikke. [...]

7258758[/snapback]

II'ern skal ha en annen finish for å passe bedre estetisk til EOS 350D. Den opprinnelige EF-S 18-55mm var tiltenkt EOS 300D. Den optiske konstruksjonen skal visstnok være den samme. Jeg mener å ha sett en test der det ble hevdet at den ene var bedre enn det andre, men det kan godt skyldes individuelle variasjoner, som faeri er inne på.

 

Når det gjelder Sigmas billige 18-50mm, er den en mulighet for de som sitter med en gammel digital Canon uten EF-S-bajonett, men >= 1.6 cropfaktor, dvs. EOS 10D, D60, D30, D2000, DCS3, eller Kodak DCS 520. (Men det vil nok se litt komisk ut med et lite skrangleobjektiv på de tre sistnevnte monstrene...)

Lenke til kommentar
Det er ikke USM på vanlig 18-55 II-utgaven, da hadde vel USM-delen i seg selv fordoblet verdien. :p

 

On-topic: Har du valget mellom Canon og Sigma sin, vil jeg ikke nøle med å anbefale Sigma.

7273402[/snapback]

 

Enig!

 

Lillebror fikk ved et uhell kjøpt begge to, han kjøpte et 350d brukt hvor det kun stod at det fulgte med Sigma 105 2.8 macro, og han antok da at det var uten kitzoom siden denne ikke var nevnt. Så da bestilte han liksågodt en Sigma 18-50 på ebay med det samme. Men når kameraet dukket opp viste det seg at det var med kitzoomen. Så da har han begge, og han er i hvertfall ikke i tvil om at Sigma zoomen er my bedre enn kitzoom, det er egentlig bare nok å ta en titt på dem for å finne det ut. Har ikke fått samenlignet dem selv enda da jeg bor i en annen del av landet, men stoler på at det stemmer. Var uansett egentlig ikke et øyeblikk i tvil om det fra før heller, etter å ha hørt PMnormals erfaringer her på forumet i fjor.

 

Eneste problemet er at det nå har hopet seg opp med overflødige kitzoomer i famlien, da jeg også endelig har fått pensjonert mitt eksemplar.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...