Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS starter ikke etter upd, lett å flashe/bytte?


Anbefalte innlegg

En venn av meg har et greit VIA hovedkort som jeg kan få kjøpt for en billig penge.. Eneste er at etter han prøvde å oppdatere bios ville ingenting fungere lenger.

 

Er dette lett å fikse? Går det an å flashe uten å bruke selve "bios"? Eller må jeg få tak i en ny brikke? :ermm:

Har ikke fått en detaljert beskrivelse av problemet.

 

Har lett litt rundt på forumet, men fant ikke noe etter raskt søk.

Er i tvil om dette er noe å satse på.

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette lett å fikse? Går det an å flashe uten å bruke selve "bios"? Eller må jeg få tak i en ny brikke? :ermm:

Har ikke fått en detaljert beskrivelse av problemet.

7254056[/snapback]

først skulle jeg prøve og soft flash(e) bios med eldre versjon firmware og se hva som skjer. husk og sette bios i default etter flash. hvis kortet ikke funker, så mest sannsynnlig må du skaffe bios chip eller brenne den du har. muligens, så er det noen på forum som har brenner og kan hjelpe deg med det......

Lenke til kommentar

Kan maskinen boote i den tilstand den nå er i? Hvis den fortsatt er i stand til det, så kan du følge forslaget over.

 

Klarer den ikke å boote, så har du fortsatt et par muligheter til å redde den. BIOSen din har en funksjon som heter Boot Block, som normalt ikke skal overskrives hvis det ikke er helt nødvendig for å oppdatere den. Les mer her. Denne metoden bør du prøve først, da du ikke har noe å tape på å prøve den. Minuset er at den kanskje ikke vil fungere. Jeg har hørt fra flere at flash programmet de fleste hk-produsenter tilbyr på hjemmesiden overskriver Boot Blocken automatisk, selv når det ikke trengs, og at det derfor ikke er sikkert den vil være intakt heller.

 

Det finnes også en mer risikabel teknikk som kalles "hot flashing". Fremgangsmåten her er å bruke en frisk maskin som bruker samme format (lagringsplass og form) på BIOS brikken som det døde hovedkortet. Plukk ut BIOS brikken på det døde hovedkortet, og start opp den friske maskinen med en DOS oppstartsdiskett/CD som også inneholder flashprogram og BIOS fil til det døde hovedkortet. Mens maskinen står ved kommandolinjen i DOS og ikke arbeider med noe som helst, plukker du ut den friske BIOS brikken fra maskinen og setter inn den ødelagte. Deretter flasher du BIOSen inn på brikken, og bytter tilbake, og så har du en fungerende BIOS brikke.

 

Det sier seg selv at du gjør sistnevnte metode på eget ansvar, og at skader på maskinen som følge av dette ikke dekkes av noen garanti eller reklamasjonsrett. I verste fall kan du ende opp med to døde hovedkort. I tillegg er de nyere BIOS brikkene utformet på en helt annen måte enn de gamle, så de er kanskje lettere å sette inn feil.

 

Edit: Glemte nesten å nevne at standard flash program ikke vil støtte den siste metoden, da de vil nekte å flashe feil BIOS til systemet. Bruk Uniflash, hvis du går for metode #2.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...