Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, saken er den:

Sak1: Ansatte ved skolen får låne en maskin, denne vil de som oftest ha med seg hjem, bruke hjemmeskriveren osv..

De trenger lokal admin / lokal priviligert bruker for dette.

Jeg setter dette på maskinene dems. Etter neste restart er denne instillingen forsvunnet.

Søker litt rundt. Restricted groups i AD fjerner andre brukere enn de som er listet opp under policyen...?

Sak2: En naturfag lærer trenger programmet Chemistryset 2000. Dette fungerer ikke så lenge han ikke har tilgang til registeret i windows.

Jeg legger inn gruppa han er med i, under HKeyLocalMachine med alle rettigheter. Dette er forsvunnet etter neste restart.

Hva skjer her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Sak1 : riktig.

Sak2 : han trenger bare tilgang til en spesiell nøkkel. Dette kan du gi ham. Nøkkelen som trengs kan du regge eller forhøre leverandøren om.

Skrevet

Ang. sak1: Noen måte å unngå dette på, uten å disable denne policyen helt?

Og uten at de får priviligert brukerrettigheter over hele domenet, men kun på SIN maskin?

Sak2: Spesiell nøkkel? Meldinga som kommer opp når programmet startes med lærerens konto sier noe om "ikke tilgang til registeret / finner ikke" .. Må nesten sjekke i morgen.

Har du testet dette selv? :)

Skrevet

Tror ditt eneste håp er å legge domain users i administrators. Da får de lokale adminrettigheter. De får ikke status some domeneadministratorer.

Irriterer meg grønn over alle dårlig skrevne programmer som krever lokale admin-rettigheter.

Skrevet
Ang. sak1: Noen måte å unngå dette på, uten å disable denne policyen helt?

Og uten at de får priviligert brukerrettigheter over hele domenet, men kun på SIN maskin?

Sak2: Spesiell nøkkel? Meldinga som kommer opp når programmet startes med lærerens konto sier noe om "ikke tilgang til registeret / finner ikke" .. Må nesten sjekke i morgen.

Har du testet dette selv? :)

7255070[/snapback]

Ang reg nøkkel, last ned regmon fra sysinternals og se hvilken nøkkel applikasjonen prøver å åpne, mest sansynlig er det at programmet prøver å skrive under HKLM (hvor brukere kun har les).

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Ingen måte å overstyre uten å deaktivere policy på maskinen. Flytte den ut av OU f.eks.

Sak 2 blir påvirket av Sak1, så tilganger du setter blir resatt ved neste restart. Som du påpeker.

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet (endret)

Edit: feilpost..

Endret av Slettet+9812398713
Skrevet
Helt sikkert.

Men jeg har kjøpt til FSC P7120. Måtte ha Kingston der.

7256231[/snapback]

Feilpost? :thumbup:

Ang. Chemistry set, satt jeg alle rettigheter under hele mappa som tilhører akkurat det programmet, både under programfiler og registeret. Da fungerte det. :)

Så ser jo ut som det kun er HKLM som blir resatt, ikke undernøkler..

Takker for kjappe svar folkens. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...