Gå til innhold

Novellklient kommuniserer dårlig med 2003 server.

Pasient

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er problemet.

På skolen hvor jeg jobber så kjører vi Novell. Novell tar seg av det meste, brukere, print og fillagring for brukere. Men vi har også diverse bokser stående rundt omkring som kjører windows 2000 eller 2003 server.

Men det er på en av disse boksene, at novell på en måte krangler med den. For det går utrolig tregt og åpne den. Før vi instalerer novellklienten, så går det lynkjapt. Men så snart Novell er inne, så går det utrolig tregt igjen.

Sjefen min har forska litt på det der, og han har enda ikke funnet noen forklaring på problemet. Så derfor lurte jeg på om noen av dere hadde opplevd det samme.

Er evig takknemlig for alle svar og forslag. Dette holder på å gjøre meg sinnsyk. Den boksen inneholder alt av programmer vi bruker osv osv. Den er i bruk konstant nesten. Og at det tar 2 minutter og åpne et word dokument på det værste, gjør ikke akkurat saken bedre.

Takker for alle svar :)

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har vel alltid vært et kjent problem at NT-baserte OS har funket dårlig mot Novell-filserver.

7446151[/snapback]

Er ikke noe problem å kjøre Netware og Windows servere i full harmoni, men seff må jo ting konfigureres riktig. Første bud er at man har fjernet alle spor av ipx, hvis nettet er av litt størrelse burde SLP legges inn/konfigureres og windows liker godt å kunne slå opp hostnavn fra dns(selv om nettet ikke kjører ad).

Kan du skrive litt mer detaljert om oppsettet, så blir det lettere å finne ut hvor flaskehalsen er.

Skrevet
Det har vel alltid vært et kjent problem at NT-baserte OS har funket dårlig mot Novell-filserver.

7446151[/snapback]

Er ikke noe problem å kjøre Netware og Windows servere i full harmoni, men seff må jo ting konfigureres riktig. Første bud er at man har fjernet alle spor av ipx, hvis nettet er av litt størrelse burde SLP legges inn/konfigureres og windows liker godt å kunne slå opp hostnavn fra dns(selv om nettet ikke kjører ad).

Kan du skrive litt mer detaljert om oppsettet, så blir det lettere å finne ut hvor flaskehalsen er.

7453121[/snapback]

Det mye mulig det har endret seg siden sist jeg var borti Novell, men tar man et google-søk som finner man evig mye whining om akkurat det samme, og hvertfall når jeg drev på sist så finner man særs få svar. Var også borti noen leverandører av GIS-programmer som bare rista på hodet når vi sa vi hadde NT4/2K-klienter og Novell filserver. "Det er et kjent problem vi desverre ikke har noen løsning på. Putt filene på en Windows-server i nettet ditt så går alt bra." var alt vi fikk til svar derfra.

Skrevet
Det mye mulig det har endret seg siden sist jeg var borti Novell, men tar man et google-søk som finner man evig mye whining om akkurat det samme, og hvertfall når jeg drev på sist så finner man særs få svar. Var også borti noen leverandører av GIS-programmer som bare rista på hodet når vi sa vi hadde NT4/2K-klienter og Novell filserver. "Det er et kjent problem vi desverre ikke har noen løsning på. Putt filene på en Windows-server i nettet ditt så går alt bra." var alt vi fikk til svar derfra.

7453589[/snapback]

Nå må jeg legge til at hvis det er Novell Linux trådstarter kjører har jeg ikke noe spesiellt med erfaring med dette, men hvis det er Novell Netware skal dette kjøre fint sammen.

My av hemligheten er og få fjerna IPX, IPX er flott i ett reint ipx-nettverk men i når man kjører ip i samme nett har ting en tendens til å bli tregt. Etter versjon 6.5 ble vel dette standard også hvis jeg ikke husker helt feil, men vet at mange skoler har bare kjørt på med oppgraderinger av gamle versjoner.

Men IP på novell plattform er ikke like rett fram som med ipx, og de fleste tregheter jeg har opplevd har vert i sammenheng med feil/mangler i konfiguarsjon.

Jeg har vært med på flere migreringer av nettverk fra novell/netware til windows server, jeg har vert med på en migrering fra debian/linux til novell/netware, og jeg har drftet novell/netware systemer med windows klienter i noen år.

Skal ikke påstå at det er feilfritt, men med de nyeste servicepakker på alle systemene fungerer dette like bra som om man skulle kjørt et rent system.

Skrevet

7453589[/snapback]

Nå må jeg legge til at hvis det er Novell Linux trådstarter kjører har jeg ikke noe spesiellt med erfaring med dette, men hvis det er Novell Netware skal dette kjøre fint sammen.

My av hemligheten er og få fjerna IPX, IPX er flott i ett reint ipx-nettverk men i når man kjører ip i samme nett har ting en tendens til å bli tregt. Etter versjon 6.5 ble vel dette standard også hvis jeg ikke husker helt feil, men vet at mange skoler har bare kjørt på med oppgraderinger av gamle versjoner.

Men IP på novell plattform er ikke like rett fram som med ipx, og de fleste tregheter jeg har opplevd har vert i sammenheng med feil/mangler i konfiguarsjon.

Jeg har vært med på flere migreringer av nettverk fra novell/netware til windows server, jeg har vert med på en migrering fra debian/linux til novell/netware, og jeg har drftet novell/netware systemer med windows klienter i noen år.

Skal ikke påstå at det er feilfritt, men med de nyeste servicepakker på alle systemene fungerer dette like bra som om man skulle kjørt et rent system.

7453805[/snapback]

Da kan det hende at ting har blitt bedre. Siste Novell'n jeg var borti var vel Netware 5 eller 5.5. Kjørte selvsagt kun TCP/IP, men det var fortsatt koktregt og jobbe mot større filer på NT-baserte klienter.

Skrevet
Da kan det hende at ting har blitt bedre. Siste Novell'n jeg var borti var vel Netware 5 eller 5.5. Kjørte selvsagt kun TCP/IP, men det var fortsatt koktregt og jobbe mot større filer på NT-baserte klienter.

7453951[/snapback]

Høgskolen i Telemark har kurs i GIS, og de har kjørt i flere år nå med Novell/Netware på servere og windows klienter. Nå er det noen år siden jeg jobbet der men sist jeg sjekket har de ikke gjort noen endringer på det og overføringshastigheten var ikke et problem.

Men nå tror jeg trådstarter sitt problem var mer relatert til av windows klienter gikk tregt mot windows server når nevnt server hadde novellklient installert. Noe jeg ikke helt ser grunnen til at skal skje hvis ting er riktig konfigurert.

Skrevet (endret)

Det er på en skole (VGS).

Windows 2003 servern står rett i stamnettet vårt, og det samme gjør novell servern.

Vi kjører NetWare 6,5 med SP5.

W2k3 boksen kjører kontinuerlige oppdateringer.

Vi bruker Novell klient 4,91 SP2.

Det er ingen spor av IPX i nettet, vi kjører kun IP. Novell klienten er også konfigurert til å kjøre ip.

Så jeg vet ikke hvordan jeg skal få disse to til å snakke sikkelig. Du nevnte noe om dns?

Som sagt så er det Novell klienten som er "synderen" her. Fordi at når vi har en "ren" maskin, altså kun windows pålogging, så fungerer det utmerket. Da går det veldig raskt. Men med engang vi legger inn novell klienten, så går alt ufattelig tregt.

Sjefen min lurer også på om det er en idee og aktivere WINS?

Mener du jeg skal sette opp w2k3 boksen som en dns "server"?

Vi er seriøst helt tom for ideer nå, så alle svar mottas med takk!

Takker for svar :)

Edit 12.12.06: Har nå oppgradert Novell klienten til verson 4.91 SP3, uten noen forberdringer.

Endret av Pasient

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...