Gå til innhold

FreeBSD! Specs og muligheter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en P133, 1.2GB HDD og 80MB RAM. Duger dette?

 

Jeg er ny innen unix verdenen, så jeg tenkte at FreeBSD kunne være tingen å prøve for en nybegynner.

 

er interessert i mail,ftp,web,IRC bot og annet snacks (noen tips?)

 

Har en 45GB HDD som jeg kunne tenkt å kastet i, men eldre maskiner håndterer ikke større HDD'er. Vil dette gå?

 

Eller hvordan vil det fungere å hvis jeg deler ut en HDD fra en annen Windows burk?

 

Mailserver: Er det mulig med WEB og POP server?(webmail, slik at alle snodige folk kan få tak i mailen sin)

 

SSH: jeg vil ha mulighet for å kontakte serveren min fra alle rare steder. Er det mulig å velge hvilken port den skal kjøre?(det meste er stengt fra jobben gjennom brannmur)

 

- knut

 

ps: sikkert feil kategori, men linux går under unix og FreeBSD er unix... (?) eller noe sånt! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel forsåvidt ikke FreeBSD det enkleste man kan få tak i, men med litt hjelp og litt lesing av brukermanualer skal du nok klare deg fint. Maskinen skulle vel også takle det fint, så lenge du ikke prøver deg på X :smile: Mail, web og alt det andre du lurte på går også helt greit. Hvis det ikke blir alt for mange brukere skulle heller ikke maskinen bli noen stor flaskehals der. POP mail er ikke vanskelig å få til. Du trenger kun en mail-daemon og en webmail leser (koden til mailreader.com fungerer greit nok, evt squirrelmail men det krever IMAP) så skulle det være i boks. SSHd'en kan man få til å kjøre på hvilken port som helst, standard er 22 som gjerne er stengt i brannmurer (kjenner til det fra skolen :smile:

Lenke til kommentar

Dette høres knakene bra ut!

 

Må ha noe å leke med når vinteren slår inn for fult. Windows 2000 serveren er litt kjedelig og litt for enkel i lengden. Gøy å få masse servicer til å snurre på en gammel boks som gjør like god nytte som en nyere og raskere maskin.

 

liker også tanken på SSH. er ikke rare klienten man trenger for å få tilgang via SSH. + hvis jeg kan velge port, så kan jeg komme gjennom brannmuren på jobben! :smile: (er selv admin av brannmur, men er ikke forsvarlig å åpne porter i hytt og pine så lenge man sitter på sensitiv informasjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...