Gå til innhold

Grafikk kort og hoved kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, bestemte meg selv her en dag for at PC'n trengte en liten ansikts løft og etter å ha sett på diverse krav til spill falt det på skjermkortet å bli byttet ut. Nå er vel og merke endel på pc'n litt utdatert nå siden jeg har spilt konsoll for det meste den siste tiden.

Første jeg merket meg var jo PCI Express port, noe mitt hovedkort ikke hadde. Etter en kort banne runde tenkte jeg at shit au, får vel bytte ut hoved kortet og da. Men så kom vel problemet, jeg kan jo ikke en døyt om hoved kort. Så om noen vet om noen gode hovedkort som støtter AMD Athlon 64-bit processor, PCI Express kort og ikke tar livet av lommeboka hadde jeg satt pris på det.

Og så, selvfølgelig, grafikk kort. Så meg rundt litt på komplett men ble jo ikke akkurat så vis av den grunn. 1 kort, 3 konfigurasjoner med 3 forskjellige priser. Nå antar jeg at dyrere er bedre, men jeg vil jo helst ikke betale for noe jeg ikke trenger. Så, om noen kan anbefale ett bra grafikk kort som greier å dra noen av spillene som kommer, om ikke nødvendigvis med alt på max og FPS opp i skyende?

Takker på forhånd :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer litt ann på hvordan socket du vil ha og sånn. Skal du ha ny cpu burde du tenke på et kort med AM2. Det er den nye platformen fra AMD og er oppgraderings vennlige i lengre tid fremover. Skal du ha noe nytte av å bytte hovedkort burde du også velge et kort og cpu som støtter ddr2 ram.Hvem kort du velger kommer ann på hvor mye du vil ut med. Men vil anbefale Asus.

Les litt mere her:

http://www.hardware.no/artikkel/4812

Endret av TGRacing
Skrevet

Processoren er en AMD Athlon 3200+ 64 bit.

Okei, de du linket virket veldig grei. Ser ut som jeg får se meg litt rundt her og der for å finne best pris.

AM2? Okei, nå er jeg igang igjen på å lese side opp og side ned om hardware tekniske ting igjen antar jeg ;p

Skrevet

He He... Blir jo alltid sånnn når man skal oppgradere. Vil jo ha det beste men til minst pris for de fleste. Det som er litt viktig er å tenke frem i tid. det kommer alltids den dagen hvor man må oppgradere igjen *sukk*. :hmm:

Skrevet (endret)

Sjekk hvilken socket du har før kjøp, ikke noe er værre enn og vente på hardware i en uke og når den kommer passer det ikke :p

Du kan sjekke det enkelt med feks. CPU-z

Når det gjelder skjermkort vet jeg ikke om 7900GT gir så mye for pengene, et X1950PRO koster 16-1700kr og yter bedre/likt i de fleste tilfeller

Test: http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2858&p=5

edit: og ja det er flere sider :D

Endret av Mitjmannen
Skrevet (endret)

Vel, jeg har ikke noe imot å punge ut litt, men jeg svømmer ikke akkurat i penger og er derfor ikke ute etter utstyr som kjører alt på max. Får se meg rundt etter Asus hoved kort og det som er, kan vel helt ærlig si det frister lite å sette alt opp igjen, men må man så må man.

Men kan noen fortelle hva alle disse pris forskjellene gjelder? Ser jo så og si samme kortet, men med ett par hundre kroner i pris forskjell.

Tittet litt rundt på det skjermkortet du anbefalte Mitjmannen, virker lovende det. Så det også fantes en AGP variant, noe mitt nåværende hovedkort har. Bør jeg ta det, og dermed spare meg for utgiftene med å kjøpe nytt hovedkort, for ikke å nevne stresset med å sette det opp, eller utsetter jeg da bare det uungåelige? ^^ Og vil det ha noe å si på ytelsen?

Endret av Ghaundan
Skrevet (endret)
Vel, jeg har ikke noe imot å punge ut litt, men jeg svømmer ikke akkurat i penger og er derfor ikke ute etter utstyr som kjører alt på max. Får se meg rundt etter Asus hoved kort og det som er, kan vel helt ærlig si det frister lite å sette alt opp igjen, men må man så må man.

Men kan noen fortelle hva alle disse pris forskjellene gjelder? Ser jo så og si samme kortet, men med ett par hundre kroner i pris forskjell.

7220328[/snapback]

Grunnen til at det er forskjellige priser fordi hovedkortene kommer i flere prisklasser der de dyreste modellene som regel har et par ekstra finesser. Det som kan være forskjellen på disse kortene er f.eks. antall utganger for harddisker, antall USB porter bedre innebygd lydkort, Wi-fi, to nettverkskort i stedet for ett o.l. I det store og hele er det vel ikke all verdens forskjell. Egentlig så kan det være lurt å kikke innom demovarer kategorien på komplett.no, der er det nesten alltid billige hovedkort. :thumbup:

Edit1: nå er jeg litt trøtt så jeg må bare forsikre meg om at det var hovedkort du mente her?

Edit2: Om jeg var deg hadde jeg kjøpt meg hovedkort med PCI-express i stedet for AGP... da kan du hvert fall bruke skjermkortet om du må skifte ut CPU og hovedkort senere.

Endret av Appleseed
Skrevet

Har noe ny ram, og snakker nå med en kompis om processor. Han er ivrig på dual core tydeligvis men etter å sett litt på prisene tror jeg lommeboka vil prøve å drepe meg i søvne om jeg bestiller en :blush:

Processoren overlever testene på spill jeg tar, for nå, men jeg forventer at det blir neste oppgradering ja. Men det hovedkortet er bare noe jeg så på klokka 4 igår kveld, er så morsomt å sette sammen alt i hodet for så å merke at en del ikke passer inn :!:

Skrevet

Hehe. Så en ting til også og det er at hovedkortet er microATX ikke vanlig ATX og passer vel derfor ikke inn i et standard ATX kabinett :) Jeg er enig i at Dual core er et must om du skal oppgradere men, det er kanskje bedre å vente litt da Quad core prosessorer kommer på nyåret, så vidt jeg vet. Er for mye som skjer på den fronten akkurat nå, at jeg blir helt satt ut, vurderer å kjøpe meg xbox 360 eller noe i stedet.

Skrevet (endret)

Ahaa, da er det vel tilbake på hovedkort jakt. Vel, kan jo vente til dualcore synker litt i pris, når quad core kommer håper jeg det hjelper litt på.

Har selv en 360 og når jeg ser på prisene for å få en PC til å yte på samme nivå kan jeg bare si jeg fikk mye for penga.

En kompis anbefalte ett Gainward 7950 kort, men 7900 er jo litt billigere, er det stor forskjell? At det skal være så vanskelig å finne noen deler.

Hva med dette hovedkortet? Har 1 GB DDR SDRAM som jeg kjøpte for ikke så lenge siden.

Endret av Ghaundan
Skrevet

Forskjellen på 7900 og 7950 er at 7950 kortet er litt raskere. Tror ikke det er stort mer enn det.

Nå vet ikke jeg hvilket 7900 kort eller 7950 kort det er snakk om her men du kan jo sjekke ut denne testen. Håper det hjelper.

Når det gjelder hovedkortet så ser det ganske greit ut ja :)

Skrevet

Nå er en kompis igang om SLI, gud bedre meg er det ikke nok med ett skjermkort lenger nå da? Hver gang jeg tror jeg har alt i orden så kommer noen med en bemerkning og putter meg tilbake på start streken. Er ganske sikker på at jeg har utviklet ett helt språk dedikert til banneord ut av alt dette her.

Uansett, er SLI nødvendig? Eventuelt billigere i lengden? Kjøpe SLI hovedkort + ett skjermkort, vente og kjøpte enda ett?

Skrevet

Har endel ord som passer til denne situasjonen men tror *tilt* får holde, iallefall i det offentlige rom. Men om jeg nå tar det Asus hovedkortet jeg viste i min forrige post, hvilket skjermkort? Sitter å vurderer Radeon, og diverse geforce kort, men trengs 512 MB ram?`Sitter mest å ser på de, men vet jo ikke helt hvor nødvendig det er, de fleste spill krever jo bare 256 såvidt jeg vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...