Gå til innhold

Hvordan vil samfunnet bli i fremtiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å svare på. Det er en evinnelig maktkamp. Men slik det ser ut nå for transnasjonale selskaper større makt på bekostning av nasjonalstaten. Det ser vi gjennom WTO-forhandlinger og bilaterale og multilaterale handelsavtaler, samt politikk i EU. TRIPS er bare ett eksempel.

 

Slik det ser ut nå blir det aldri fred i verden. Men det kommer an på hva politikere gjør, og da spesielt i USA. Ønsker de store maktene virkelig fred (fremfor verdensherredøme og regionalt/globalt hegemoni) er det selvfølgelig mulig å oppnå det. Så lenge man ikke gjør noe med årsakene til krig, men heller fokuserer litt på konsekvensene av krig, blir det naturligvis ikke fred.

 

Det er umulig å spå om noe så komplekst, men man kan selvsagt spekulere ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan i hvertfall tenke meg at dagens situasjon i USA er Norge sin om 20 år.

 

Demokratiet og likestilling skal bli mer og mer sentralt, og rettighetene blir stadig utvidet.

7215739[/snapback]

Er ikke dette to motstridende utsagn?

7216884[/snapback]

 

Hvorfor mener du det?

 

Jeg vil si at det amerikanske folket har på mange måter har friere tøyler enn mange andre. Spesielt i visse stater. Allmenheten vil ha mer makt, bli mer selvstendig og ikke hele tiden ha et maktoverhode over seg i enhver situasjon.

 

Likestilling, rasisme etc. er vel tilsynelatende mye mer utpreget i USA?

Rettigheter; f.eks. kjøpslover av våpen, aldersgrenser etc viser seg også å være en av de "friere tøylene" etter min mening.

 

Allmenheten vil også ha mer makt, først og fremst ved at ingen skal undertrykkes (der makt, likestilling, rasisme osv. kommer inn i bildet), og også med tanke på at folk vil ha tilgang og rettigheter til mer og mer.

Lenke til kommentar
Allmenheten vil også ha mer makt, først og fremst ved at ingen skal undertrykkes (der makt, likestilling, rasisme osv. kommer inn i bildet), og også med tanke på at folk vil ha tilgang og rettigheter til mer og mer.

7223220[/snapback]

Tja. USA har lav sosial mobilitet. Eiendomsretten hjelper ikke de fattige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...