Gå til innhold

Lydkort til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan hjelpe meg med tips til kjøp av et lydkort til bruk i musikkproduksjon.

 

Kjører i skrivende stund Fruityloops 6 Producer Edition med et midikeyboard, men har også bestilt meg en microKorg synth.

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2

MB: ABIT KN9 SLI, nForce 570 SLI,Socket-AM2,

RAM: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB

 

Håper noen kan hjelpe meg til å gjøre et bra kjøp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For enkelt og greit kort med god latency er ESI Juli@ et bra valg. Litt flere muligheter, men også litt brattere læringskurve får du med E-MU 1212M.

 

Har du noen spesielle behov? Hvis du skal spille inn lyd med mikrofoner, trenger du kanskje et kort med mikrofonforsterkere. Her er det utrolig mange prisklasser og alternativer, så det er best å spesifisere hva du skal bruke det til først.

 

Hvis du ønsker tipp-topp lydkvalitet i stereo, kan du se på PCI-kortene fra Lynx, det enkleste koster 7000kr.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på et ekstern lydkort og et internt lydkort da? Fordeler og ulemper..

7219305[/snapback]

 

Forskjellen er at eksterne kort er på utsiden av datamaskinen, og har derfor i de fleste tilfeller marginalt bedre lydkvalitet fordi de er fysisk skjermet fra interferens inne i datamaskinen.

Annet enn dette har eksterne lydkort ofte flere tilkoblinger og muligheter, det finnes f.eks ingen PCI-kort uten utvidelsesbokser med mikrofonforsterkere.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger har du? (kontonr. mitt er 4563xxx, hehe)

 

I middelklassen, prismessig, er Konnekt 24D og Konnekt 8 fra T.C. Electronic et bra kjøp vil jeg tro.

 

T.C. Electronic er et annerkjent selskap innenfor profesjonell audio. FireWire-chipen de bruker i kortene er fra et firma de har kjøpt opp for en god stund siden. Det innebærer forhåpentligvis at de har mulighet og dediktert tilgang til bugfix/forbedring gjennom firmware-oppdateringer. De andre firmaene (profesjonelle også) bruker stortsett alt-i-et-FireWire-løsninger fra f. eks Texas Instruments, Philips og BridgeCo som gir begrensa muliget for forbedringer og bugfix da det ligger utenfor deres kontroll. Les mer om dette her.

 

RME Fireface 400 er et dyrere alternativ. Men de vet hva de driver med.

 

Jeg ville gått for en FireWire-løsning. USB belaster blant annet CPU litt mer, og det er rapportert problemer med midi og intensiv audio samtidig (spesielt USB 1.1) for å si det kort. Men for all del, det funker sikkert. Prosessorene er jo kraftig i dag ...

 

Fordelen med et eksternt lydkort er jo logisk nok at du kan ta det med deg på tur med din bærbare eller rett og slett til en kompis. Men det viktigste er vel helst at inni en PC oppstår det veldig ofte interferens mellom de elektriske komponentene og dette skaper støy. Og det vil vi jo ikke ha noe av. Bare Slayer ....

 

Hvis du er interessert kan du se linken i siste posten jeg har nederst her.

 

Edit: I norge finner du lydkortene blant annet hos Procom

Og til slutt en Google ...

Endret av lindp
Lenke til kommentar
Budsjettet kan strekkes til 3000kr, men jeg tror et kort som "M-Audio Audiophile 192" til 1595kr holder, noe å si på det?

 

Uansett takk for responsen og hjelpen sålangt alle sammen :)

7228790[/snapback]

 

Til den prisen er det mange som foretrekker ESI Juli@ eller E-MU 1212M framfor M-audio.

http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/esijulia.htm

http://www.soundonsound.com/sos/mar05/arti...diophile192.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...