Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart uten beep


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg så at andre har postet om lignende problemer, men jeg har noen ekstra opplysninger som kanskje kan brukes til å finne feilen.

 

Noen ganger når jeg starter maskinen så vil den ikke starte ordentlig, dvs. det kommer ikke noe beep og og viftene går, og så skjer det ikke mer. Det jeg har hørt er at da er det en test på hardwaren som ikke lykkes. Men andre ganger så kommer det oppstarts-beepet, og den starter som vanlig. Hvis dataen har vært slått av iløpet av natta så vil den gjerne ikke starte, men hvis den ikke har vært i bruk i en uke så starter den med en gang. Trikset for å få den på igjen er å la den stå på litt med bare vifter, skru av, vente litt, og så skru på igjen.

 

Når den virker som den skal så hender det at den fryser, og da har jeg ofte problemer med å starte den igjen. Den fryser alltid iløpet av en stund når jeg spiller spill (f.eks. Battlefield 2143). Det fikk meg til å tenke at kanskje skjermkortet ble overopphetet, men siden den ikke vil starte med en gang etter en natt uten å ha stått på så kan det ikke være det som er problemet. Og jeg regner med at jeg bare har ett problem.

 

En gang jeg startet den opp så jeg i biosen, og da frøys den mens jeg så på temperaturene, og både CPUen og hovedkortet hadde vanlige lave temperaturer.

 

Dataen har virket som den skal i 2 år, og den eneste forandringen på den tiden var en ny harddisk som jeg kjøpte i mars. Det siste jeg gjorde før den ble dårlig var å spille Battlefield 2143. Jeg har hatt CPUen overklokket 10% lenge uten at temperaturene har blitt for høye. Nå er CPUen i vanlig hastighet (noe som ikke løste problemet).

 

Så hva bør jeg gjøre? Nå sitter jeg på den dataen, så finnes det noe software som kan finne problemet?

 

Dataen:

Asus A8N-SLI Deluxe Hovedkort S939 PCI-E nForce4 SLI, 4xSATA2, Dual-GbLAN,

ATX

Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs

PAPST Vifte 120x120x25mm (12db)

Thermalright XP-120 CPU-Kjøler Socket 478/754/939, (uten vifte)

Chieftec BX Miditower, Sort 360W Strømforsyning

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Asus EN6800 GeForce 6800 256MB PCI-E PCI Express, Tv-Out/DVI-I, Retail.

Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Endret av Asbj0rn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og velkommen til forumet!

 

Jeg ville nok forsøkt med en annen og kraftigere strømforsyning.

 

Har du forsøkt nullstilling av BIOS?

 

Hilsen,

efikkan.

7183889[/snapback]

Takk takk :D

M-m... tror jeg skal kjøpe det snart.

Endret av Asbj0rn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...