Gå til innhold

Merkelige grafiske "artifacts" under spilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens. Jeg postet nettopp denne posten på skjermforumet, men lurte på om dere har opplevd noe lignende selv i wow;

Hei folkens

Jeg spiller world of warcraft. Men testet også demoen til FEAR for å se at det samme problemet oppsto der. Og dette problemet er BARE i spill, ikke i windows eller under filmavspilling.

Problemet er at det virker som om skjermen har vanskeligheter når ting som i et spill lyser kommer bak ting som er mørke i spill. Da oppstår det et slags rutemønster hvor kvadratiske ruter med et stort antall lyse pixler vises. Disse kvadratiske feltene oppstår i seg selv også i et rutemøsnter...Det er vanskelig å forklare egentlig, men kanskje dere skjønner hva jeg mener.

Jeg lurer på om jeg ikke opplevde det en gang før, men husker ikek helt hva jeg gjorde for å få det bort.

Mengden artifacts varierer en del i spillet, men det er sannsynligvis avhengig av hvilken bakgrunn og hvor mange "lag" man liksom legger på skjermen.

Det oppstod etter det jeg oppfatter som pluttselig. Dvs jeg startet wow en dag og der var det. Jeg har reinstalert directx og ATI radeon driver uten hell. Også oppdattert selvsagt. Begynner å lure på om det er skjermen eller skjermkortet som begynner å ta kvelden. Men begge deler er ikke mer enn 2 år gamle.

Har dere hørt om noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror jeg hadde funnet frem støvsugeren og sugd litt rent inne i pc-en, artifacts er et problem som dukker opp når gpu-en på skjermkortet ikke får nok kjøling.

Endret av Netforce
Skrevet
IKKE bruk støvsuger inne i pc'en!

Da har du lett for å svi prosessoren

7180501[/snapback]

Teorien bak dette skulle jeg gjerne likt å visst... :) Å bruke støfsugeren til å forsiktig blåse/suge bort støv er etter mitt skjønn helt ufarlig, klart om du har noen saklige grunner for å ikke gjøre det så er jeg lutter øre.

Skrevet

Vel en støvsuger produserer enorme mengder statisk elektrisitet og bør derfor ikke brukes inni en maskin.

Kjøp heller en boks med luft, sånn kan en få kjøpt på databutikker blandt annet, de er nais å bruke når en skal blåse bort støv fra maskinen ;) Bare husk å stå ute når du gjør det ;)

Skrevet

Aldri opplevd at jeg har hatt problemer med å bruke støvsugeren, naturligvis med forsiktighet... Jeg peiver ikke akkurat borti komponentene nedi der, selv om seff luft på boks ER hendigere. Uansett, løsningen til problemet tror jeg vi kan enes om.

Skrevet (endret)

Yup, rensk inni maskinen, støv kan gjøre mye kødd. Bare vær forsiktig og ikke kortslutt noe mens du driver på. En kammerat som klarte det og maskinen hans ble fucka.

Endret av Meendel
Skrevet (endret)

OK..så dere regner med at det er skjermkortet mitt som er problemet? Ok..jeg skal ta å se på det og rense det for støv. Det skal sies at det er over 1 år siden jeg renset det.

Jeg la også merke til at klistremerke som før satt på viften var falt ned på lydkortet under. Noe som kan tyde på at skjermkortet nok er blitt i varmeste laget.

Og joda..jeg har brukt støvsugeren før så prøver meg forsiktig frem med den.

Endret av gamer73
Skrevet (endret)

UPDATE!!

Ja jeg brukte støvsuger og tannpirker og prøvde å fjerne alt støv. Jeg lurer på om jeg kanskje må skru av viften på skjermkortet også for dette gav ikke bedre resultat. akkurat samme artifacts.

MEN gutter. Disse artifacts er der med en gang jeg starter spillet. Og selv allerede i innloggingsvinduet er dem å observere. Kan det virkelig være et varmeproblem da? dvs når dem opptrer så tidlig etter oppstart av pc?

Kanskje rett og slett skjermkortet har begynt å slite? Jeg har så lenge jeg har hatt dette kortet (ca 2 år) kjørt dual screen. Og jeg har omtrent alltid, i nesten 2 år sett at til tider så sliter skjerm nr 2 (dvs ikek spillskjermen, men min gamle 15" lcd) med fargene. Den blir veldig grønn i noen sekunder for så å returnere til vanlig og holde seg der i dagevis. Skjerm nr 1 er en 19" LCD.

Noen synspunkter?

Er det garanti på skjermkort ut over 2 år?

Endret av gamer73
Skrevet (endret)

Artifacts kommer pga at skjermkortet "produserer" pixelfeil den vanligste årsaken til dette er at det blir for varmt. Om kjøleribba på skjermkortet ikke er mer ennn normalt fingervarm så tror jeg du skal se deg om etter et nytt skjermkort.

Kan evt være en ide å ta av ribba, rense gpu-en og montere den på igjen med ny kjølepasta om du har slikt liggende.

Endret av Netforce
Skrevet (endret)

Har du paintball gevær er det konge, uten kuler da seff :)

Lutf trykket blåser unna alt, slipper å stresse med støvsuger:P

Btw, klokk ned kortet for å se om feilene er der enda

Endret av darkz
Skrevet

ja..mulig at jeg må rense bedre. Men jeg har mine bange anelser om at problemene er varige på kortet mitt. Og garantien er jo sikkert gått ut. Men men jeg kan jo enda spille, så får bare prøve å glemme artifactsene.

Klokke ned kortet er jo en ide...men klokking har jeg aldri holdt på med så vet i bunn og grunn ikke hvordan man gjør det. Men finner nok ut av det.

Det jeg så var at tempen på kortet lå på 55 grader. Det var ca 10 min etter at jeg hadde spilt wow i en 3 timer før det. 55 grader er jo helt normalt så....

mye som tyder på varig skade....og muligens da på kortets minne.

Skrevet

hmm ja men det kan vel være GPU'en som er blitt dmg. Uansett må jeg prøve å finne ut hvor jeg kjøpte kortet og høre om hvordan det er med garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...