Gå til innhold

Reparerings tull fra Expert- Problemet fortsetter!


g@bb@

Anbefalte innlegg

Biler og motorsykler gir urimelige kostnader, ikke mobiler...

 

Butikken vil ikke sitte igjen med tap, du eller leverandør må likevel betale varen til slutt!! Fått med deg det eller?

7208303[/snapback]

Hehe, ta her begunner rett å slett å bli for dumt..

 

hum.. la oss se her..

En motorsykkel kan du få helt ned i noen tusener.. (Blir kansje en moped, men.. ja.. samme det. :innocent: ) en topp mobil, kan koste opp mot 10 000,-..

 

Så gjærne forklar meg hvorfor det er en "urimelig ekstra kostned" når vi snakker om en motorsykel, men ikke når vi snakker om en mobil? ;)

 

Å hvor står dette i den linken du viser til? :innocent:

 

------------------------------------------

Men iallefall.. Jeg "vet" at det ikke er slik du sier, å håper at andre også iallefall delvis ser at det heller ikke kan stemme.. :whistle:

 

Om du fremdeles ikke trur det, har ingen ting å si, så lenge du ikke får andre til å tru det samme..

 

Så hva sier du? skall vi la dette være, å hoppe tilbake til trådstarter, og hans mobil. :)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det står i linken...

 

Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler).

Lenke til kommentar
Du kommer med en defekt mobil og får en ny, da kan følgende ting skje:

 

-går på garanti, repareres og selges igjen av butikken som b-vare, butikken taper litt men ikke mye

-går på garanti, omleveres av produsent, butikke taper ingenting

-misbruk, du betaler den nye telefonen, butikke taper ingenting

-misbruk, du leverer telefonen tilbake som igjen selges som b-vare, butikke taper litt

 

Ved defekt produkt har butikken krav på ny vare eller reparasjon...

7208346[/snapback]

 

Et lite tap per mobil blir et stort tap i løpet av året når du ser på summen av alle telefoner som repareres i løpet av et år. Dette blir helt klart en urimelig ekstra kostnad for butikken. Og når det i tillegg kommer mobiler som er på slutten av garantitiden, blir det ikke snakk om noe lite tap. Da må prisen i alle fall halveres hvis noen i det hele tatt er interessert i å kjøpe en så "gammel" telefon.

Lenke til kommentar
Et lite tap per mobil blir et stort tap i løpet av året når du ser på summen av alle telefoner som repareres i løpet av et år. Dette blir helt klart en urimelig ekstra kostnad for butikken. Og når det i tillegg kommer mobiler som er på slutten av garantitiden, blir det ikke snakk om noe lite tap. Da må prisen i alle fall halveres hvis noen i det hele tatt er interessert i å kjøpe en så "gammel" telefon.

7208398[/snapback]

 

Igjen... butikken taper ikke, de fungerer kun som en buffer fordi du ikke skal gå i perioder uten vare.

 

Det blir uansett du eller produsent som bærer de største kostnadene, ikke butikken selv

Lenke til kommentar
Et lite tap per mobil blir et stort tap i løpet av året når du ser på summen av alle telefoner som repareres i løpet av et år. Dette blir helt klart en urimelig ekstra kostnad for butikken. Og når det i tillegg kommer mobiler som er på slutten av garantitiden, blir det ikke snakk om noe lite tap. Da må prisen i alle fall halveres hvis noen i det hele tatt er interessert i å kjøpe en så "gammel" telefon.

7208398[/snapback]

 

Igjen... butikken taper ikke, de fungerer kun som en buffer fordi du ikke skal gå i perioder uten vare.

 

Det blir uansett du eller produsent som bærer de største kostnadene, ikke butikken selv

7208408[/snapback]

 

Når butikken får tilbake en reparert telefon er produsenten ferdig med saken og butikken må dekke tapet selv.

Endret av GarbiZ
Lenke til kommentar
Et lite tap per mobil blir et stort tap i løpet av året når du ser på summen av alle telefoner som repareres i løpet av et år. Dette blir helt klart en urimelig ekstra kostnad for butikken. Og når det i tillegg kommer mobiler som er på slutten av garantitiden, blir det ikke snakk om noe lite tap. Da må prisen i alle fall halveres hvis noen i det hele tatt er interessert i å kjøpe en så "gammel" telefon.

7208398[/snapback]

 

Igjen... butikken taper ikke, de fungerer kun som en buffer fordi du ikke skal gå i perioder uten vare.

 

Det blir uansett du eller produsent som bærer de største kostnadene, ikke butikken selv

7208408[/snapback]

Hehe, ja.. Det stemmer det, HVIS det er slik som du tolker den loven..

 

Men hvis du tolker den feil, å du samtidlig tar med at det er forskjellige regler for privat personer, og bedrifter.. så blir det Plutselig noe helt annet. ;)

 

Ja det står i linken...

 

Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler).

7208398[/snapback]

 

Hehe, stemmer nok det, å akkurat der var jeg nok litt for rask ute.. Men selve påenget blir det samme fordi. :p

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Et lite tap per mobil blir et stort tap i løpet av året når du ser på summen av alle telefoner som repareres i løpet av et år. Dette blir helt klart en urimelig ekstra kostnad for butikken. Og når det i tillegg kommer mobiler som er på slutten av garantitiden, blir det ikke snakk om noe lite tap. Da må prisen i alle fall halveres hvis noen i det hele tatt er interessert i å kjøpe en så "gammel" telefon.

7208398[/snapback]

 

Igjen... butikken taper ikke, de fungerer kun som en buffer fordi du ikke skal gå i perioder uten vare.

 

Det blir uansett du eller produsent som bærer de største kostnadene, ikke butikken selv

7208408[/snapback]

 

Når butikken får tilbake en reparert telefon er produsenten ferdig med saken og butikken må dekke tapet selv.

7208426[/snapback]

 

Likevel får de solgt den til over innkjøpspris som vil være flere hundre under utsalgsprisen... ergo, så taper de ikke :)

Lenke til kommentar
Hehe, ja.. Det stemmer det, HVIS det er slik som du tolker den loven..

 

Men hvis du tolker den feil, å du samtidlig tar med at det er forskjellige regler for privat personer, og bedrifter.. så blir det Plutselig noe helt annet.  ;)

 

7208427[/snapback]

 

 

Klart det er forskjellig for private og bedrifter men uansett får man reparert eller erstattet en vare som ikke er brukbar. Tror Elkjøp eller Komplett kan vente på reparasjon uten problemer..... så de er ikke akkurat i en tidsklemme som en person som har brukt alle sparepengene sine på drømmemobilen.

 

PS.

Det er ikke min tolkning, ringte selv forbrukerrådet da jeg var usikker og som nevnt i første post var det han som tolket regelen slik.

 

Det skal nevnes at selger ikke ble noe oveasket når jeg nevnte regelen, krevde ikke noe bevis eller noe han bare ga meg ett nytt kamera, en bedre modell til og med.

 

Så jeg tror faktisk en del selgere kan disse reglene selv men vil helst prøve reparasjon hvis kunden ikke krever omlevering.

Lenke til kommentar
Hehe, stemmer nok det, å akkurat der var jeg nok litt for rask ute.. Men selve påenget blir det samme fordi.  :p

 

.:CyberMan:.

7208427[/snapback]

 

Når den regelen ble skrevet fikk du ikke mopeder nye til under 15 000,- men nå kan du få slike på SmartClub til 7-8 tusen. Kan hende regelen gjelder for slike billige mopeder men uansett er det du som må forandre forsikring, betale registrering, kjøre inn mopeden på nytt, etc.

 

Men som sagt... produkt i gråsonen for meg slike billige mopeder/scootere

Lenke til kommentar
Hehe, ja.. Det stemmer det, HVIS det er slik som du tolker den loven..

 

Men hvis du tolker den feil, å du samtidlig tar med at det er forskjellige regler for privat personer, og bedrifter.. så blir det Plutselig noe helt annet.  ;)

 

7208427[/snapback]

 

 

Klart det er forskjellig for private og bedrifter men uansett får man reparert eller erstattet en vare som ikke er brukbar. Tror Elkjøp eller Komplett kan vente på reparasjon uten problemer..... så de er ikke akkurat i en tidsklemme som en person som har brukt alle sparepengene sine på drømmemobilen.

 

PS.

Det er ikke min tolkning, ringte selv forbrukerrådet da jeg var usikker og som nevnt i første post var det han som tolket regelen slik.

 

Det skal nevnes at selger ikke ble noe oveasket når jeg nevnte regelen, krevde ikke noe bevis eller noe han bare ga meg ett nytt kamera, en bedre modell til og med.

 

Så jeg tror faktisk en del selgere kan disse reglene selv men vil helst prøve reparasjon hvis kunden ikke krever omlevering.

7208452[/snapback]

 

Jeg er ikke sikker på at forbruker ville ha vunnet en slik sak i Forbrukertvisutvalget, for begrepet urimelig kostnad er ganske vidt. Det er ikke bare snakk om at forhandler direkte taper penger, men at de taper penger i forhold til hva de kunne ha tjent. Når vi snakker om mobiltelefoner, blir mange hundre levert inn i hver butikk. De aller fleste av disse blir reparert og sendt tilbake. Hvis vi summerer dette blir det en ganske høy sum å svelge for forhandler.

 

Og forbrukerrådet har en tendens til å tolke loven etter hvem som ringer(Forhandler eller forbruker)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på at forbruker ville ha vunnet en slik sak i Forbrukertvisutvalget, for begrepet urimelig kostnad er ganske vidt. Det er ikke bare snakk om at forhandler direkte taper penger, men at de taper penger i forhold til hva de kunne ha tjent. Når vi snakker om mobiltelefoner, blir mange hundre levert inn i hver butikk. De aller fleste av disse blir reparert og sendt tilbake. Hvis vi summerer dette blir det en ganske høy sum å svelge for forhandler.

 

Og forbrukerrådet har en tendens til å tolke loven etter hvem som ringer(Forhandler eller forbruker)

7208478[/snapback]

 

Jeg er heller ikke sikker på det... fornøyd?

 

Mang hundr blir levert inn vil si at mange tusen blir solgt, statistikkmessig får man inn klager etter hvor mye man har solgt.... får man inn masse telefoner har man også solgt i tonnevis og har dekning nok til å tape noen kroner på en og annen mobil.

 

Å drive salg av produkter er krevende og risikofylt ellers hadde jo alle vært selgere, slik er det bare.

Lenke til kommentar
PS.

Det er ikke min tolkning, ringte selv forbrukerrådet da jeg var usikker og som nevnt i første post var det han som tolket regelen slik.

7208452[/snapback]

Muligens det kan virke slik ut..

 

Men ta å ring dem igjen, å si at du har en mobil som du kjøpte for ca et år siden, som da kostet litt under 5 000,-, som nå er skrapet opp og godt brukt, men fremdeles "normal" bruk, slik at garantien fremdeles gjelder..

 

Videre si at den plutselig i dag var helt død, å spørr om du da har krev på å få en helt ny en i fra butikken med en gang, uten noe form for reperasjon først. :)

 

Din tolking sier at du har krav på det, men noe sier meg at du vil få et annet svar enn som så. ;)

 

Til da, så kan vi si oss ferdig med dette, å hoppe tilbake til trådstarters tema. :)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
PS.

Det er ikke min tolkning, ringte selv forbrukerrådet da jeg var usikker og som nevnt i første post var det han som tolket regelen slik.

7208452[/snapback]

Muligens det kan virke slik ut..

 

Men ta å ring dem igjen, å si at du har en mobil som du kjøpte for ca et år siden, som da kostet litt under 5 000,-, som nå er skrapet opp og godt brukt, men fremdeles "normal" bruk, slik at garantien fremdeles gjelder..

 

Videre si at den plutselig i dag var helt død, å spørr om du da har krev på å få en helt ny en i fra butikken med en gang, uten noe form for reperasjon først. :)

 

Din tolking sier at du har krav på det, men noe sier meg at du vil få et annet svar enn som så. ;)

 

Til da, så kan vi si oss ferdig med dette, å hoppe tilbake til trådstarters tema. :)

 

.:CyberMan:.

7208509[/snapback]

 

Han sa som nevnt at var det synlige skader på mobilen kunne du ikke kreve omlevering!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Han sa som nevnt at var det synlige skader på mobilen kunne du ikke kreve omlevering!

7208511[/snapback]

Om den har synlige skader/merker, så har det ingen ting å si for garantien, så lenge dette ikke er "fysiske" skader, som har direkte eller indirekte grunn til feilen..

 

Noe helt annet så klar, hvis vi isteden snakker om et nytt produkt, som ikke viser tegn til bruk.. Menb der igjen, har man DOA for å gjøre saken noe lettere. :-)

 

Men har du lyst til å sjøl få en oppklaring i dette, så ta å ring dem, så kan vi ta det videre etter det, hvis det viser seg at dem holder med deg. (Ny mobil)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Han sa som nevnt at var det synlige skader på mobilen kunne du ikke kreve omlevering!

7208511[/snapback]

Om den har synlige skader/merker, så har det ingen ting å si for garantien, så lenge dette ikke er "fysiske" skader, som har direkte eller indirekte grunn til feilen..

 

Noe helt annet så klar, hvis vi isteden snakker om et nytt produkt, som ikke viser tegn til bruk.. Menb der igjen, har man DOA for å gjøre saken noe lettere. :-)

 

Men har du lyst til å sjøl få en oppklaring i dette, så ta å ring dem, så kan vi ta det videre etter det, hvis det viser seg at dem holder med deg. (Ny mobil)

 

.:CyberMan:.

7208531[/snapback]

 

Nei har ingenting å si for garantien men det endrer gangen i behandlingen... er det synlige skader må du bare smøre deg med tolmodighet så de får sjekket :)

 

PS. Kan ringe over helga hvis jeg husker det... kan jo få en påminnelse her :thumbup:

 

Edit:

Er ikke jeg som trenger oppklaringen, det er nok dere... vet selv hva som har blitt sagt tidligere :whistle:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Var nede på Expert i går å fikk fikset det. Men siden jeg kjøpte mobilen med abb. fikk jeg bare igjen det jeg betalte får mobilen, dvs 200kr.

 

Jeg håper virkelig dette er rett, fordi nå er jeg dritt lei av at Expert ikke tar hensyn til lovene.

7210163[/snapback]

Så du sier at du leverte tilbake en mobil til noen tusen, å fikk igjen "bare" 200,-, der du fremdeles sitter igjen med bindings tiden? :no:

 

Hehe, ta deg en tlf samtale til Exspert sentralt, eller din operatør du.. Da tenke jeg nok det blir litt anderledes. ;)

 

(Forutsatt at det overforutsette stemmer..)

 

Skulle ikke dette hjelpe, så velg den lange å ganke tidkrevende veien via Forbrukerrådet..

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Var nede på Expert i går å fikk fikset det. Men siden jeg kjøpte mobilen med abb. fikk jeg bare igjen det jeg betalte får mobilen, dvs 200kr.

 

Jeg håper virkelig dette er rett, fordi nå er jeg dritt lei av at Expert ikke tar hensyn til lovene.

7210163[/snapback]

 

Det sakl være rett det hvis de fjernet bindingen.

 

Hvis telefonen var ny kunne du også sikkert krevd renter fra når den ble sendt til service og til du fikk hevet kjøpet. Sikkert et par kroner der også hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...