Gå til innhold

XP og Samba, even more


crom

Anbefalte innlegg

Hei

Har et lite problem med å få samba opp og spille på xp.. jeg får opp sharene og slikt men jeg tror det ligger i at den ikke aksepterer brukeren / passordet.

 

Jeg kjører med encrypted passwords i samba, og det virket helt fint på win2k... men ikke nå.. Noen ideer?

 

-crm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


crom skrev (2001-12-15 14:13):

Hei

Har et lite problem med å få samba opp og spille på xp.. jeg får opp sharene og slikt men jeg tror det ligger i at den ikke aksepterer brukeren / passordet.


Jeg kjører med encrypted passwords i samba, og det virket helt fint på win2k... men ikke nå.. Noen ideer?


-crm



En mulighet er jo å ikke bruke krypterte passsord, men det var kanskje ikke det du var ute etter.

 

Jeg lurte også på en ting angående samba.

Hvordan er det å bruke samba utenfor et lokalnettverk, altså ut mot internett. Dette fører kanskje til en sikkerthetsrisiko, men går det fint likevel? Jeg testet det, og en som bruker win98 og dial-up, fant ikke serveren. Mens en som er på samme nettverk som meg (ntnu-nettet) klarte det helt fint. (så begge nettverkskortene aksepterer sambainnlogging)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er to ting som du kan gjøre:

 

1) Skru av kryptert passord i winXP også

 

2) legge til samme bruker som du har for winXP i linux, for så og kjøre smbpasswd, for å registrere dette i samba. Husk her at du må spesifisere hvor samba sin passord fil ligger, dette setter du i smb.conf

 

Anbefaler punkt nr.2

 

Les man sidene til smb.conf om det ikke er helt klart, og for winXP går du ev. inn i admin. tools og finner local security policy, og finner Microso.... encrypted passw... og disabler dette.

 

Får du ikke dette til så er det bare å sette seg ned og studere de to operativsystemenes manualer he, he...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-26 16:37, ThorHeyer skrev:

SMB protokollen støtter ikke forvarding av pakker.

Det vil si at ikke det mulig å sende samba requester utenfor lokal nettet.


Det er ikke meningen at man skal bruke samba annet enn på lokalnett.


FOr alt annet bruker man FTP eller WEB.


 

Har du dokumentasjon som viser til dette?

Hva er da vitsen med WINS servere? (Bortsett fra det åpenbare) Dessuten er SMB "forgjengeren" til CIFS (Common Internet File System)

http://www.samba.org/cifs/docs/what-is-smb.html

http://samba.org/cifs/

Og jeg nekter rett og slett at dette ikke kan fungere utenfor lokalnettet (LAN'et/Subnettet), gjennom en router. =)

 

-Dante

Lenke til kommentar

hmm.. jeg bruker webadmin når jeg setter opp samba og får det til å funke etter en del om og menn,,

 

btw: samba er *nix sit svar til ms sinn wins server,

ms saken ble laget for at eldre windowser skulle kunne kominisere med andre på nettet uten å bruke tcpip og det er oxo lettere med at du har navn på maskner.

på ms så kan du sette opp mellom 2 - 12 servere (2000) til å dele all wins data med hver andre oxo over nettet.

 

er ikke sikker på hvordan det gjøres eller om det kan gjøres med samba, siden det oxo står i manualen at den emuler en nt pdc, og om det med over-internett saken ble plusset på i 2000 saken.

Lenke til kommentar

Velleh.. Samba er en SMB-dæmon. Les sambainfo'en for dette. MEN den kan gjøre _langt_ mere enn det. Eks være WINS(Windows Internet Names Server) server, NT-Domene tjener,medlem osv. Den har som jeg husker enda ikke W2k's ActiveDirectory støtte.

For SMB/CIFS se lengere oppe i tidligere reply's.

 

Hovedproblemet til brukeren som startet denne var nok at kompis'er utenom hans LAN (dvs routere mellom) ikke kunne nå hans maskin. Spørsmålet.. brukte de da ip? Var portene firewallet? Osv osvosv. Når de UTE noen M$ shares?

Litt klassisk feilsøking?

 

For de som ønsker å bli klokere på M$-shares, det være på M$-plattform eller noe annet; søk etter NetBIOS, NetBEUI, SMB/CIFS og TCP/IP. Garantert søvnig etter noen minutter. =)

 

-Dante

Lenke til kommentar

man kan sette opp SMB server og få kontakt med den på utsiden av LAN'et (med unntak hvis firewall sperrer), hvis:

 

-enten bruker samme wins-server som forteller navnet på maskinene ol.

 

 

-eller bruker ip.adresse.til.maskin for å få kontakt med maskinen.

 

 

SMB-protokollen er routbar, men annonseringen av maskiner i nettverket skjer bare på det lokale LAN'et

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...